مدرسه‌ای که با دلسوزی به دانش‌آموزان ضعیف پر و بال می‌دهد

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، با وجود چالش‌های ثبت‌نام در برخی مدارس خاص و غیردولتی تهران که با انتخاب سخت‌گیرانه‌ای مانند معدل بالا، نمره انضباط خوب، مصاحبه با والدین و دانش‌آموز مواجه هستند و حتی تخلف برخی مدیران مدارس دولتی در خودداری از ثبت‌نام دانش‌آموزان با نمرات ضعیف، یک مدرسه دولتی در منطقه‌ای خاص موفق شده است با خلاقیت و دلسوزی، شرایطی عادلانه و منصفانه برای همه دانش‌آموزان فراهم کند.

حمایت از دانش‌آموزان ضعیف به جای حذف آن‌ها

این مدرسه، با هدایت مدیرش، به جای اعمال محدودیت‌های ثبت‌نام، فضایی حمایتی و دوستانه ایجاد کرده است. در این مدرسه، دانش‌آموزان با نمرات ضعیف به طور فعال تحت حمایت معلمان قرار می‌گیرند. این حمایت‌ها به آن‌ها کمک کرده است تا استعدادهایشان را کشف کرده و حتی در مسابقات رباتیک و هوش مصنوعی به موفقیت‌های چشمگیری دست یابند.

محبوبیت این مدرسه در منطقه به‌طور قابل توجهی افزایش یافته و والدین از این رویکرد حمایتی و عادلانه ابراز رضایت می‌کنند. این رویکرد نه‌تنها به بهبود عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان کمک کرده، بلکه روحیه همکاری و همدلی را میان آن‌ها تقویت کرده است.

این تجربه می‌تواند الگویی مؤثر برای دیگر مدارس باشد تا با ایجاد فضایی شاد و حمایتگر، به ارتقاء کیفیت آموزش و پرورش در کشور کمک کنند.

در این گزارش روایتی از دبستان پسرانه شهید سلیمانی مشکین شهر استان البرز را روایت می‌کنیم که توانسته است در رویداد الف تا (رویدادی برای معرفی مدارس و معلمان خلاق و دلسوز) رتبه برتر کسب کند. دبستانی با 850 دانش‌آموز در دو شیفت که توانسته است با خلاقیت و مدیریت موثر، دانش‌آموزان را در مسیر پیشرفت تحصیلی قرار دهد و بر خلاف رویکرد قالب در اکثر مدارس کشور که دست به گزینش دانش‌آموزان می‌زنند تا به مدد آنها سطح مدرسه خود را بالا ببرند، این مدرسه از تمام اقشار دانش‌آموزان ثبت‌نام می‌کند و با تلاش مدیر و کادر مدرسه، وضعیت دانش‌آموزان را ارتقا می‌دهند.

مدیر خلاق استارت تغییر مدرسه را زد

علی محمد خان؛ مدیر دبستان شهید سلیمانی در مشکین دشت استان البرز، توانسته است با راهکارهای مدیریتی خلاقانه، وضعیت مدرسه‌ای را که تا دو سال پیش حتی اهالی محل نیز حاضر به ثبت‌نام فرزندان خود در آن نبودند، بهبود بخشد. اکنون این مدرسه محبوبیت خاصی را در منطقه به دست آورده است.

او درباره جزئیات این تغییرات به خبرنگار خبرآنی گفت: دبستان ما در سال 1370 تأسیس شده و مدت زیادی از آخرین بازسازی آن گذشته بود. به همین دلیل، شرایط عمرانی و معماری مدرسه مناسب نبود. علاوه بر این، برخی مسائل و مشکلات باعث شد که اهالی منطقه تمایلی به ثبت‌نام فرزندان خود در این دبستان نداشته باشند و این وضعیت منجر به افزایش ثبت‌نام دانش‌آموزان اتباع در مدرسه شده بود.

نخستین گام؛ اصلاح وضعیت فیزیکی مدرسه

محمد خان افزود: در سال 1401 به‌عنوان مدیر این مدرسه منصوب شدم و با توجه به سخنان رهبر انقلاب درباره تقویت مدارس دولتی، تصمیم گرفتم وضعیت مدرسه را ارتقا دهم؛ نخستین گام  اصلاح وضعیت عمرانی مدرسه بود بنابراین گفت‌وگویی با والدین دانش‌آموزان انجام دادم، اکثر آن‌ها صاحب مشاغل خدماتی و مهارتی بودند و در کارهایی مانند گچ‌کاری، جوشکاری و لوله‌کشی به مدرسه کمک کردند. تمام این کارها بدون هزینه کردن از سوی مدرسه توسط والدین انجام شد.

برای نقاشی نمای بیرونی مدرسه که سیمان سفید بود، از شهرداری کمک گرفتیم و فراخوانی برای دانش‌آموزان ارسال کردیم تا تصویری برای نمای بیرونی مدرسه ارائه دهند. در نهایت، تصویر شهید سلیمانی انتخاب شد. بازسازی فضای مدرسه دو ماه به طول انجامید و پس از اتمام آن، به فعالیت‌های آموزشی و تربیتی پرداخته شد.

دعوت از دانشجومعلمان برای فعالیت‌های تربیتی

مدیر دبستان شهید سلیمانی ادامه داد: مدرسه در دو شیفت به فعالیت خود ادامه می‌دهد و 850 دانش‌آموز دارد، اما مربی پرورشی نداشتیم. بنابراین از دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان پردیس امیرکبیر کرج دعوت کردیم تا برای فعالیت‌های فرهنگی و تربیتی به مدرسه بیایند. در نهایت، 18 دانشجو معلم به مدرسه پیوستند.

تشکیل کارگروه‌های مدرسه با عضویت والدین

علاوه بر این، کارگروه‌هایی مانند کارگروه فنی و فعالیت‌های فرهنگی و مراسمات مذهبی با عضویت والدین و دانشجویان معلم تشکیل شد. در یکی از طرح‌ها، «سفیران مقاومت» در یک کلاس درس مسئله فلسطین و مقاومت تبیین شد و دانشجو معلمان برای انتقال مسائل به دانش‌آموزان، دوره‌ای را در سازمان بسیج دانش‌آموزی گذراندند، همچنین کلاس‌های تقویتی برای دانش‌آموزان برگزار شد.

این وضعیت منجر به افزایش تمایل خانواده‌ها به مدرسه شد، به‌طوری که امسال 75 دانش‌آموز ورودی از مدارس غیردولتی و 95 دانش‌آموز میان‌پایه از سایر مدارس دولتی داشتیم.

محمد خان بر اهمیت مشارکت والدین در موفقیت مدرسه تأکید کرد و گفت: این مشارکت تنها مالی نیست، بلکه همفکری و کمک‌های آن‌ها در پیشبرد اهداف و برنامه‌های مدرسه بسیار مهم است. اگر قرار بود فعالیت‌های عمرانی بدون کمک والدین انجام شود، باید تا سه سال بودجه مدرسه را هزینه می‌کردیم.

همه دانش‌آموزان باید در مدرسه پذیرفته شوند؛ هنر مدیریت در همدلی و حمایت

او همچنین در واکنش به اقدام برخی مدارس خاص و غیردولتی برای گزینش دانش‌آموزان یا ممانعت مدیران مدارس دولتی عادی از ثبت‌نام دانش‌آموزان با نمرات ضعیف گفت: هنر مدیر مدرسه این نیست که با ایجاد شرایط ایزوله و فیلترکردن دانش‌آموزان، سطح مدرسه خود را بالا نگه دارد. مدیر و معلم باید دلسوز دانش‌آموز باشند و پذیرای دانش‌آموزان با هر وضعیتی باشند؛ در حقیقت، مدرسه باید نمایانگر اقشار مختلف جامعه باشد.

مدیر دبستان شهید سلیمانی، برای ثبت‌نام از دانش‌آموزان با نمرات ضعیف، ابتدا در جلسه‌ای با دانش‌آموز صحبت می‌کند تا متوجه شود دلیل نمرات پایین چیست و به هیچ عنوان دانش‌آموز را از ثبت‌نام و تحصیل محروم نمی‌کند. او ویژگی‌های دانش‌آموز را یادداشت کرده و به معلم می‌دهد تا در طول سال برای حل مشکلات دانش‌آموز برنامه‌ریزی کند.

سرنوشت یک دانش‌آموز با حمایت مدرسه تغییر کرد

محمد خان معتقد است که تمام دانش‌آموزان توانمند و با استعداد هستند و باید مسیر استعداد آن‌ها شناسایی شود. به‌عنوان مثال، او خاطره‌ای از علی، یکی از دانش‌آموزان تعریف کرد که با نمرات بسیار ضعیف در پایه پنجم ثبت‌نام شد و حتی خواندن و نوشتن را نمی‌دانست. اما معلمان متوجه شدند که او وضعیت هوشی مناسبی دارد و با حمایت معلم به رشته هوش مصنوعی و رباتیک هدایت شد. این دانش‌آموز توانست در جشنواره پژوهش سراهای دانش‌آموزی به مرحله کشوری راه یابد.

محمد خان به این نتیجه رسیده است که دادن مسئولیت به دانش‌آموزان و توجه به شخصیت آن‌ها در پیشرفت تحصیلی‌شان تأثیر بسزایی دارد. به همین دلیل، کارگروه رصد و شناسایی فنی در مدرسه تشکیل داده‌اند و از دانش‌آموزان خواسته‌اند تا وضعیت مدرسه را رصد کنند و در صورت مشاهده خرابی وسایل، آن را به مسئولان اطلاع دهند.

همچنین یکی از مشکلات مدرسه در سال گذشته درگیری بین دانش‌آموزان و حمل سلاح سرد بود. برای حل این مشکل، شورای حل اختلاف دانش‌آموزی تشکیل شد که 12 نفر از دانش‌آموزانی که توانایی رهبری و روابط خوب دارند، اعضای آن هستند. این شورا مسائل و درگیری‌ها را بررسی و حل خواهد کرد.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.