یورونیوز: حماس در حال تجدید قوا است و هیچ جا نمی‌رود

کارشناسانی به «یورونیوز» گفته‌اند به‌رغم ادعاهای رژیم صهیونیستی، جنبش حماس در حال تجدید قوا است و نیروهای تازه‌ای را استخدام می‌کند.

به گزارش خبرآنی، «هیو لووات» تحلیلگر سیاسی از شورای روابط خارجی اروپا به «یورونیوز» گفت: «گفته می‌شود که حماس ۶ هزار نیروی خود را از دست داده است اما ظاهرا این گروه همین مقدار نیرو را از ذخایر خود استخدام و بسیج می‌کند و تمرکز اصلی این جنبش همچنان بر شکل دادن به آینده نوار غزه و حفظ کنترل این باریکه است.»

این تحلیلگر سیاسی افزود: «آنها قاعدتا به خوبی گروه اولیه آموزش نخواهند دید اما همچنان قادر خواهند بود که سلاح به دست بگیرند و به سمت‌ تانک‌های اسرائیلی شلیک کنند.»

«هیو لووات» با اشاره به تونل‌های حماس که رژیم صهیونیستی را از آغاز این جنگ غافلگیر کرده، گفت: «فکر می‌کنم حماس برای احیای برخی خسارت‌های وارد شده به تونل‌ها اقداماتی انجام می‌دهد.»

یورونیوز: حماس در حال تجدید قوا است و هیچ جا نمی‌رود
تونل‌های حماس

اگرچه «هرتزی هالوی» رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی روز دوشنبه در نامه‌ای به سربازان صهیونیستی ادعاهایی را درخصوص «شکست حماس» مطرح کرد اما مصاحبه «یورونیوز» با تحلیلگران ابعاد دیگری از این جنگ و دستاوردهای حماس را آشکار می‌سازد.

این تحلیلگران استدلال می‌کنند: «حماس نه تنها شکست نخورده، بلکه همچنان گنجایشی برای تجدید قوا هم به لحاظ استخدام نیرو و هم بازسازی زیرساخت‌های زیرزمینی خود دارد.»

«ژوست هیلترمن» تحلیلگر سیاسی در گروه بحران به این رسانه اروپایی گفت: «من فکر می‌کنم در واقع جذب نیرو و بازسازی زیرساخت‌ها بسیار آسان است. گروه‌هایی مانند حماس همیشه از افراد یتیم برای استخدام نیرو استفاده می‌کنند و در حملات قبلی هم آنها را به خدمت گرفتند.»

او ضمن آنکه «یحیی السنوار» رئیس‌ دفتر سیاسی جنبش حماس را «رهبری قوی» توصیف کرد، افزود: «السنوار به دلیل آنچه در ۷ اکتبر اتفاق افتاد و نحوه شناخت او در داخل حماس و شاید خارج از این گروه به عنوان یک رهبر قدرتمند، همیشه صدای قوی خواهد داشت.»

طبق گفته‌های این تحلیلگران، اگرچه آمریکا و اتحادیه اروپا، جنبش حماس را «گروه تروریستی» تلقی می‌کنند اما این جنبش همچنان برای مذاکرات آتش‌بس نقش حیاتی و پررنگی ایفا می‌کند.

«ژوست هیلترمن» تاکید کرد: «کشورهایی مانند نروژ و سوئیس می‌توانند با حماس گفت‌وگو کنند زیرا آنها به این گروه برچسب سازمان تروریستی نمی‌زنند. این یک تصمیم سیاسی است. علاوه بر این، فقدان کانال‌های مستقیم مذاکره مشکل‌ساز است زیرا حماس جنبشی است که آشکارا با اشغال نظامی و خشونت مبارزه می‌کند. با این حال، باید گفت‌وگوهای بیشتری درباره حل‌وفصل درگیری اسرائیل-فلسطین برگزار شوند.»

«هیو لووات» با اشاره به برخی گزارش‌ها پیرامون احتمال کنترل غزه توسط تشکیلات خودگردان فلسطین به «یورونیوز» گفت: «اجازه دهید در این خصوص شفاف باشیم، اگرچه حماس در این جنگ آسیب زیادی دیده است، اما این گروه هیچ جا نمی‌رود.»

انتهای پیام

منبع : ایسنا
برچسب ها :

یورونیوز تجدید

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.