مقابله با بازماندگی تحصیل یک اقدام حقوق بشری مهم است

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، حجت‌الاسلام محمد موحدی؛ دادستان کل کشور در نوزدهم شهریور با صدور بخشنامه‌ای خطاب به دادستان‌های عمومی و انقلاب مراکز استان‌ها بر پایش و نظارت بر فرایند آموزش کودکان و نوجوانان بازمانده از تحصیل تأکید کرد. عسکر جلالیان؛ معاون حقوق بشر و بین‌الملل وزیر دادگستری با اشاره به این بخشنامه، تصریح کرد که این بخشنامه یک سند ارزشمند حقوق بشری است که کشورهای دیگر هم می‌توانند از آن الگوبرداری کنند.

وی با اشاره به اینکه دادستان کل کشور بخشنامه بسیار ارزشمندی را در شهریور سال 1403 به دادستان‌های کل کشور ابلاغ کرده و از آن‌ها خواسته است تدابیر لازم را برای مقابله با پدیده بازماندگی از تحصیل اتخاذ کنند، اظهار کرد: این اتفاق بسیار ارزشمند است.

جلالیان درباره اقدام‌های وزارت دادگستری در این باره، تصریح کرد: معاونت حقوق بشر و امور بین‌الملل وزارت دادگستری در راستای وظایف و مأموریت‌های خود در زمینه حقوق بشر در عرصه ملی و بین‌المللی، با بررسی این بخشنامه به این نتیجه رسید که دادستان اقدام بسیار ارزشمند حقوق بشری انجام داده است؛ بحث حق بر آموزش یکی از حق‌های مهم بشری است و مطالبه آن هم مورد توجه بسیاری از کنوانسیون‌های بین‌المللی است.

معاون حقوق بشر و بین‌الملل وزیر دادگستری در ادامه اظهار کرد: از این رو ما در گام اول به همه دادستان‌های سراسر کشور اعلام کردیم معاونت حقوق بشر وزارت دادگستری آمادگی دارد تا ظرفیت‌های خود را در اختیار آن‌ها قرار دهد که این اقدام ارزشمند حقوق بشری مورد عمل و توجه قرار بگیرد و ما شاهد پدیده بازماندگی از تحصیل در سطح کشور نباشیم.

وی افزود: ما در گام دوم بلافاصله این بخشنامه را به دبیرخانه کمیته حقوق بین‌المللی میثاق بین‌المللی حقوقی اقتصادی اجتماعی و فرهنگی که در وزارت امور خارجه مستقر است، منعکس کردیم؛ هدف از این اقدام این است که این بخشنامه به‌عنوان یک سند ارزشمند حقوق بشری در گزارشی که به‌عنوان سومین گزارش ادواری جمهوری اسلامی ایران باید تهیه شده و به ناظر ذی‌ربط ارسال شود، مورد توجه و استناد قرار بگیرد.

جلالیان خاطرنشان کرد: علاوه بر این، من طی سخنرانی مجازی در نشست پنجاه‌و‌هفت شورای حقوق بشر سازمان ملل، اعلام کردم که این اقدام ارزشمند دادستان کل کشور جمهوری اسلامی ایران باید برای همه کشور‌ها الگو باشد؛ در عین حال، توصیه کردم که کشورها از این الگو تبعیت کنند تا بتوانند به تحقق حق بر آموزش در حوزه سرزمینی خود کمک کنند؛ ضمن اینکه از این طریق می‌توانند به مقابله با پدیده بازماندگی از تحصیل بروند و در حوزه سرزمینی خود با بازماندگی از تحصیل کمتری مواجه باشند.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.