احتمال بروز بیماری سالک با عدم شناسایی و درمان حیوانات خانگی

رامین سلامتی رئیس نظام دامپزشکی استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خبرآنی در ارتباطات به مخاطرات بهداشتی احتمالی نگهداری حیوانات خانگی در منازل اظهار داشت: وظیفه فرهنگ‌سازی در زمینه نگهداری از حیوانات خانگی با دستگاه‌هایی است که در این راستا مسئولیت دارند و بودجه می گیرند اما باید توجه داشت که کوچک‌ترین عدم خدمات‌رسانی بهداشتی باعث بروز مشکلات سنگین برای سلامت جامعه انسانی می‌شود.

وی افزود:در حال حاضر بیماری لیشمانیوز در میان سگ‌ها و حتی سگ‌های خانگی شمال شهر تهران بیداد می‌کند و اگر این حیوانات شناسنامه‌دار نشوند، می‌توانند عامل انتقال لیشمانیوز یا سالک به انسان باشند.
وی تصریح کرد: ما فاقد ابزار قهریه برای معدوم‌سازی سگ‌های مبتلا به لیشمانیوز مراجعه کننده به کلینیک‌ها خواهیم بود و نیازمند کمک دستگاه های مرتبط هستیم.

سلامتی گفت: در حالی که در سایر نقاط دنیا مطابق پروتکل‌ها، در چنین شرایطی سگ‌ها با قوه قهریه معدوم می‌شوند، اما در ایران از آنجا که نیروی انتظامی از ما حمایت نمی‌کند، صاحب حیوان آن را به راحتی از دسترس خارج می‌کند و امکان معدوم‌سازی آن را از بین می‌برد و این مساله باعث گسترش بیماری می‌شود.

وی افزود: در این شرایط ما باید حیوان و صاحب آن را بشناسیم  تا بتوانیم از مراجع قضایی و انتظامی درخواست معدوم‌سازی آن را بکنیم.

 سلامتی با طرح این سوال که آیا درباره بیماری‌های دیگری که در زمینه انسانی وجود دارد، وظیفه وزارت بهداشت انکار بیماری است گفت: به طور قطع این چنین نیست و وزارت بهداشت نیز به بیماران و مبتلایان خدمات ارائه می‌کند و ما نیز وظیفه بهداشتی داریم.

رسالت تامین امنیت غذایی از سوی دامپزشکی در وزارتخانه تولیدمحور کشاورزی امکان‌پذیر نیست
رئیس نظام دامپزشکی استان تهران در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری نسبت به امنیت غذایی و ایمنی غذا، گفت: « قرارگیری دامپزشکی در وزارتخانه تولیدمحور کشاورزی مانع از تحقق فرمایشات رهبری در خصوص امنیت غذایی است. خوشبختانه جهاد کشاورزی استان تهران این مساله را درک کرده که هدف اصلی نه صرفا افزایش آمار تولید، بلکه تولید پایدار و سالم همراه با استانداردهای جهانی است که امیدواریم با آمدن نوری، این تغییر نگرش در وزارتخانه نیز ایجاد شود.

وی گفت: در گذشته پروانه صادر می‌شد تا صرفا تولید افزایش پیدا کند؛ مثلا صدور پروانه‌های بی‌رویه و بدون فکر باعث شده بود که خیلی از واحدهای مرغ‌ مادر و زنجیره‌ها با سرمایه‌گذاری‌های کلان در استان تهران، به دلیل قرارگیری در مجاورت یک مرغداری پنج هزار قطعه‌ای، درگیر بیماری شده و ضررهای کلان دهند در حالی که این یک بحث تخصصی دامپزشکی است.
سلامتی با تاکیدبر اینکه نظام دامپزشکی وظیفه تنظیم میزان حجم گوشت و مرغ در بازار را ندارد، تصریح کرد: ما باید محصول را سالم به دست مردم برسانیم و این مساله نیازمند تعریف دامپزشکی در جایگاه صحیح خود است.

وی افزود:در 80 درصد کشورهای دنیا دامپزشکی زیرمجموعه بهداشت قرار گرفته است و در ایران درست از زمانی که دامپزشکی در وزارت جهاد کشاورزی تعریف شد، مشکلات فراوانی ایجاد شد، چون این وزارتخانه صرفا به دنبال افزایش آمار تولید است.

وی با  اشاره به اینکه ما هر آنچه که در بحث پیشگیری و سلامت مواد غذایی سرمایه‌گذاری کنیم، هزینه‌های درمان کمتر می‌شود، خاطرنشان کرد: دغدغه وزرای قبلی جهادکشاورزی افزایش تولید بوده، در حالی که اگر این تولید سالم نباشد، ارزشی ندارد.

وی افزود:آینده دامپزشکی کشور در وزارت جهادکشاورزی با این شیوه امکان‌پذیر نیست و نمی‌تواند رسالت خود را که تامین بهداشت و سلامت مواد غذایی است، تضمین کند.

جایگاه آموزش دامپزشکی در وزارت علوم نیست

رئیس نظام دامپزشکی استان تهران افزود: در سالیان گذشته برخی روسای سازمان دامپزشکی هم در این تفکر وزارتخانه حل شدند و به سمت افزایش تولید رفتند، در صورتی که این مساله اصلا وظیفه ما نیست.

وی افزود:از نظر من حتی جایگاه بخش آموزش دامپزشکی هم در وزارت علوم نیست و باید جدا شده و به وزارت بهداشت برود، کمااینکه در همه دنیا چنین ساختاری تعریف شده تا تعارض منافع ایجاد نشود. نظام دامپزشکی باید در وزارتخانه‌ای از تولید ناسالم جلوگیری کند که وظیفه آن افزایش تولید است.

آمار جوجه‌ریزی اعلامی وزارت جهاد کشاورزی با خروجی کشتارگاه مغایرت دارد

وی ادامه داد: نظام دامپزشکی با تمام فشارها، پروانه‌های غیرضروری را صادر نمی‌کند، اما وزارت جهادکشاورزی قصد دارد که روی عدد بگوید ما این تعداد پروانه صادر کردیم و تولید داریم. در صورتی که خیلی از عددهای وزارتخانه واقعی نیستۀ حتی آمار جوجه‌ریزی اعلامی ازسوی وزارتخانه با آن چیزی که از کشتارگاه بیرون می‌آید، مغایرت دارد و این عدد و اختلافی که در اینجا وجود دارد، فاجعه است.
سلامتی تصریح کرد: اگر نتوانیم آیین‌نامه نظارت بهداشتی را اجرا کنیم و مسئول فنی مستقل نباشد، نمی‌توانیم رسالت خود را انجام دهیم.

نظام دامپزشکی برخی خدمات هزینه‌بر را رایگان انجام می‌دهد

رئیس نظام دامپزشکی استان تهران در بخش دیگری از سخنان خود با یادآوری اینکه در بحث تعرفه صدور پروانه، قانون برخی فعالیت‌های دیگر را نیز به عهده نظام دامپزشکی گذاشته است، توضیح داد: نظارت بر این مراکز، رسیدگی به تخلفات و غیره از جمله این فعالیت‌هاست که علی‌رغم هزینه‌‌بر بودن آنها، نظام دامپزشکی هیچ مبلغی را دریافت نمی‌کند.

وی افزود:به عنوان مثال 95 درصد پرونده‌های دادگستری در استان تهران در حوزه دام کوچک و مشکلات این کلینیک‌هاست؛ از این باب که حجم مراجعات مردم، دردسرها و تنش‌های آن زیاد است و عملا این مبالغ، پوشش هزینه‌های آنها را نمی‌دهد، همه این موارد در حالی اتفاق می‌افتد که سازمان نظام از لحاظ ریالی، یک سقفی را می‌تواند از اعضا بگیرد.

وی ادامه داد: اگر مصوبه هیات وزیران درخصوص هیات بدوی انتظامی اجرایی شود و ما بتوانیم برای انجام شکایات، هزینه جداگانه‌ای را ‌‌از فرد شاکی دریافت کنیم، مشکل حل می‌شود. کمااینکه درخصوص شکایات انسانی در دادگستری یا در نظام پزشکی، از فرد شاکی هزینه حق تمبر و غیره  اخذ می‌شود، اما نظام دامپزشکی این کار را تقریبا به صورت رایگان انجام می‌دهد و هزینه‌های مربوط به آن به خود نظام تحمیل می‌شود و ما همه آنها را در قالب پروانه می‌بینیم.

 سلامتی با تاکیدبر اینکه بررسی هر پرونده و برگزاری هر جلسه هیات عالی انتظامی در استان تهران، حدود دو و نیم میلیون تومان هزینه دارد، خاطرنشان کرد: امیدواریم که با اصلاح قانون، این مشکلات مرتفع شود.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.