ضرورت اتحاد و همبستگی در برابر دشمن مشترک

گروه سیاسی ‌پایگاه خبری خبرآنی- سیاست در نگاه رهبر انقلاب یک مجموعه به‌هم پیوسته‌ است که مبنایی قرآنی دارد. مبنای قرآنی سیاست در روایتی که ایشان از سیاست ارائه می‌کنند الگوی نظری مناسبی برای سیاست‌ورزی در سیاست داخلی و خارجی به‌حساب می‌آید.

همبستگی و پیوستگی ملّت‌های مسلمان

در روایت رهبر انقلاب اسلامی ایران از «سیاست قرآنی» همبستگی و پیوستگی مبنای ولایت است. ولایت در این معنا زمینه‌ساز برخورداری مسلمانان از رحمت الهی است. رحمت الهی در اینجا متضمن برخورداری مسلمانان از دو عطیه الهی حکمت و عزت است. برخورداری از عزت و حکمت الهی یعنی بهره‌مند‌شدن از قدرت لایزال پروردگار آن‌طور که در سنّت‌های الهی مقرر شده است.

نتیجه بهره‌مندی از عزّت و حکمت الهی پیروزی بر دشمنان و غلبه‌کردن بر موانع است. یعنی در نهایت اگر ملت‌های مسلمان همبستگی و پیوستگی مورد نظر قرآن کریم را به اجرا در بیاورند، این وعده صادق الهی که بر موانع غلبه کرده و بر دشمنان‌شان پیروز می‌شوند درباره آنها محقق می شود.

دشمن مشترک و موضوع همبستگی

همبستگی و پیوستگی بیش از هر چیز مفهومی سیاسی است. یعنی باید در ارتباط و در پیوند با دشمن مشترک ملّت‌های مسلمان فهمیده شود. چرا که ملّت‌های مسلمان دشمن مشترکی دارند که تلاش می‌کند تا همبستگی و پیوستگی آنها را با تفرقه جایگزین کند. دشمن این کار را با توجه به احوالات و امکانات هر کدام از ملّت‌های مسلمان به نحوی متفاوت انجام می‌دهد. در مورد برخی به استفاده از زور فیزیکی متوسل می‌شود؛ در مورد برخی از ابزارهای نرم و با روی خوش وارد می‌شود و در مورد برخی دیگر با تفرقه افکنی در داخل ملّت عمل می‌کند. نهایتاً دشمن به اشکال مختلف تلاش می‌کند تا هم درون ملّت‌های مختلف و هم در میان ملّت‌های مسلمان در ارتباط با یکدیگر ایجاد تفرقه کند.

مقاومت، عمل مشروع؛ ضامن ولایت برای ملّت‌های مسلمان

از این جهت مقاومت در مقابل صورت‌های متفاوت از تفرقه‌افکنی توسط دشمن مشترک از نظر شرعی و اخلاقی عملی مشروع و الزامی دینی است. به‌علاوه مشروعیتی عقلی دارد تا جایی که حتی قوانین بین المللی که مسلمانان نقشی در انشای آنها نداشته‌اند این مشروعیت را تایید می‌کنند.

در آنجایی که دشمن مشترک مسلمانان علیه همه آنها عمل می‌کند، آنها باید در دفاع از ملّت‌هایی که در معرض شدید‌ترین صورت‌های ممکن از دشمنی هستند پیش قدم باشند. این حمایت هم مشروع است، هم اخلاقی و هم توسط قوانین بین المللی مورد تایید قرار گرفته‌‌است. مقاومت فلسطین و حمایت حزب الله و ایران از مقاومت از همین اصل پیروی می‌کند.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.