جلالی: مجلس موافق آغاز سرشماری عمومی کشاورزی با دقت بالاست

یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی از مرکز ملی آمار و همچنین سازمان برنامه و بودجه خواست تا پیش از برگزاری سرشماری بخش کشاورزی با حضور در مجلس به ارائه توضیحاتی درباره جزئیات انجام این کار بپردازند.

محمد جلالی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرآنی با اشاره به آغاز سرشماری عمومی کشاورزی سال‌۱۴۰۳ در آبان ماه امسال با دستور رئیس‌جمهوری گفت: رئیس سازمان برنامه بودجه هفته قبل در کمیسیون کشاورزی اعلام کرد که بنا داریم از اوایل آبان ماه سرشماری بخش کشاورزی را شروع کنیم؛ در همان جلسه بنده و بعضی از دوستان عضو کمیسیون کشاورزی تذکری درباره آخرین سرشماری این بخش مطرح کردیم.

وی افزود: متاسفانه آخرین سرشماری بخش کشاورزی که چند سال قبل انجام شد، در واقع آن قدر بدون دقت بود که آمار آن قابل انتشار نبود و منتشر هم نشد. در کمیسیون کشاورزی نمی‌دانیم که آیا در سرشماری آبان ماه مرکز آمار این مسائل را لحاظ و آسیب شناسی درباره مرحله قبلی انجام داده‌اند یا خیر؛ سازمان برنامه و بودجه و مشخصاً مرکز آمار باید پیش از آغاز این آمارگیری با حضور در کمیسیون کشاورزی روشن‌گری کنند و توضیحاتی درباره نحوه اجرای این سرشماری به نمایندگان مجلس بدهند؛ اگر کمیسیون مجاب شد که این سرشماری در حال حاضر با همین روش‌هایی که ارائه می‌کنند، مناسب است، طبیعی است که پشتیبانی هم می‌کنیم در غیر این صورت بنده اعتقاد دارم که باید سرشماری را عقب بیندازیم تا مقداری از نظر نرم‌افزاری و یا حتی شاید سخت‌افزاری آمادگی بیشتری کسب شود؛ اگر تصمیم به عقب افتادن برگزاری این مراسم شد، اردیبهشت یا خرداد زمان مناسبی برای برگزاری سرشماری بخش کشاورزی خواهد بود.

این عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا تاکنون ارزیابی از وضعیت آمادگی مرکز آمار برای برگزاری سرشماری مذکور انجام شده است؟ گفت: هیچ اطلاعی از میزان آمادگی دستگاه‌های مربوط برای برگزاری این سرشماری را نداریم و خواسته ما در کمیسیون کشاورزی این است که به مجلس در این خصوص توضیح دهند. 

به گزارش خبرآنی، بخش کشاورزی به دلیل تامین غذای مورد نیاز جامعه یکی از مهمترین حوزه‌های اقتصادی کشور محسوب می‌شود؛ این بخش از یک طرف سهم بالایی در ارزش افزوده اقتصاد کشور به خود اختصاص می‌دهد و از طرف دیگر سهم قابل ملاحظه‌ای در حوزه اشتغال دارد. به منظور پاسخگویی به نیازهای روزافزون آمار و اطلاعات در بخش کشاورزی برای تحلیل وضعیت گذشته و حال، برنامه ریزی و پیش‌بینی آینده انجام آمارگیری‌های کشاورزی یک ضرورت است. یکی از شیوه‌های تولید آمار کشاورزی اجرای سرشماری کشاورزی با روش شمارش تمام واحدهای کشاورزی است. تقریباً تمام کشورهای دنیا سرشماری کشاورزی را هر ۵ یا ۱۰ سال اجرا می‌کنند که در ایران نیز سرشماری کشاورزی هر ۱۰ سال یکبار اجرا می‌شود.

سرشماری عمومی کشاورزی شمارش همه واحدهای کشاورزی کشور و ثبت خصوصیات هر یک به‌طور جداگانه است. انجام سرشماری‌های عمومی طبق قانون به عهده مرکز آمار ایران است که با فرمان مقام ریاست جمهوری به اجرا در می‌آید. اطلاعات حاصل از سرشماری‌ها به عنوان ابزاری مطمئن برای سیاستگذاری و برنامه‌ریزی‌های توسعه اقتصادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین نتایج سرشماری چارچوب‌های لازم را برای آمارگیری‌های نمونه‌ای که به ضرورت باید در فاصله دو سرشماری انجام شود، فراهم می‌کند.

انتهای پیام 

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.