چند توصیه اخلاقی به موکبداران اربعین حسینی

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، حجت‌الاسلام رفیعی در همایش تجلیل از موکبداران نمونه که صبح امروز در مجتمع فرهنگی شهیدبهشتی برگزار شد، به بیان چند توصیه به موکبداران پرداخت و اظهار کرد: هر کاری که انجام می‌دهید، حتی اگر غذا درست می‌کنید، برای خدا باشد. در اسلام، اگر کاری رنگ و بوی خدایی نداشته باشد، پذیرفته نمی‌شود؛ مثلاً اگر من و شما هر دو مبلغی به فقیر بدهیم، اما یکی از ما برای خدا و دیگری برای ریا باشد، فقیر تفاوتی حس نمی‌کند، او با پولش نیازش را رفع می‌کند، اما تفاوت در نیت است و آنچه برای خدا باشد، باقی می‌ماند.

وی با بیان اینکه امیرالمؤمنین(ع) و پیامبر اکرم(ص) همیشه بر نیت تأکید می‌کردند، ادامه داد: مسجد ساختن به‌خودی‌خود خوب است، اما نیت مهم است. در اسلام، دو مسجد ساخته شد؛ یکی مسجد قبا و دیگری مسجد ضرار اما چرا مسجد ضرار با وجود اقامه نماز در آن، ویران شد؟ زیرا از روی چشم و هم‌چشمی ساخته شده بود.

این کارشناس مسائل دینی گفت: ما باید از رقابت‌های بی‌جا بپرهیزیم؛ اگر موکبی دارید، نیتتان برای خدا باشد، نه برای نمایش و رقابت؛ اخلاص شرط ماندگاری کارهاست. 

وی افزود: گاهی ممکن است کار خیری انجام دهیم، اما با منت‌گذاری آن را خراب کنیم. قرآن می‌فرماید خدا از کسانی که بر فقرا منت می‌گذارند، ناراضی است. باید مراقب باشیم و نیت خالص خود را حفظ کنیم. همچنین در موکب‌ها نباید میان زائران تفاوتی قائل شویم؛ چه ایرانی، چه عراقی، چه پاکستانی یا افغانستانی. 

وی خاطرنشان کرد: یکی از مشکلاتی که در مراسم‌های بزرگ مانند اربعین دیده می‌شود، اسراف است. اسراف و تبذیر دو موضوع متفاوتند، اما هر دو ناپسند. اگر بیش از حد مصرف کنیم یا غذا و لباس‌ها را دور بریزیم، مرتکب اسراف یا تبذیر شده‌ایم. قرآن 23 بار به اسراف اشاره کرده و حتی کسی که اسراف می‌کند را "برادر شیطان" معرفی کرده است.

این کارشناس مسائل دینی در ادامه گفت: رعایت قوانین کشور عراق و هر کشور دیگری که در آن حضور داریم نیز مهم است. امام خمینی در پاریس به پیروانش گفتند که قربانی کردن در خیابان، چون طبق قانون آن کشور ممنوع است، انجام ندهند. این نشان‌دهنده اهمیت رعایت قوانین است.

وی افزود: دو نکته دیگر همواره باید رعایت شود: که یکی از آنها صداقت و دیگری امانت است؛ پیامبر اسلام(ص) نیز به این دو ویژگی تأکید داشتند و این صفات را راه موفقیت معرفی کرده‌اند. 

حجت‌الاسلام رفیعی در ادامه بر اجتناب از درگیری با گروه‌های مخالف تأکید کرد و گفت: اختلاف‌نظرها وجود دارد، اما در مراسمی مانند اربعین نباید این اختلافات باعث درگیری شود؛ همه زائر امام حسین(ع) هستند. نباید اجازه دهیم این تفاوت‌ها باعث تفرقه شود.

وی همچنین با اشاره به عدم تحقیر موکب‌های کوچک‌تر است، گفت: موکب‌های کوچک هم به اندازه موکب‌های بزرگ ارزش دارند، تعداد افراد یا سخنرانان معروف نباید معیار قضاوت باشد. هر موکب، هرچند کوچک، خدمتی به زائران امام حسین(ع) می‌کند و این خدمت، نزد خداوند ارزشمند است.

انتهای پیام/ 

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.