عدم ماندگاری نرخ‌ بالای ارز/ دلار به سطوح قبلی بازمی‌گردد

آلبرت بغزیان؛ اقتصاددان و استاد دانشگاه تهران در گفت وگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی درخصوص افزایش هیجانی نرخ ارز پس از اتفاقات سیاسی_امنیتی اخیر گفت: در طول یکسال گذشته بعد از عملیات طوفان الاقصی تا کنون بار‌ها شرایطی بدتر از وضعیت کنونی بازار ارز را تجربه کرده و پشت سر گذاشته‌ایم، شرایطی که در ظاهر این تصویر را به ما می‌داد که نرخ ارز از قیمت‌های بالا بازگشت ناپذیر است اما اینگونه نشد.

وی در این باره توضیح داد و گفت: مباحث مختلف در جنگ غزه، سقوط هلی کوپتر رئیس جمهور، شهادت اسماعیل هنیه و بسیاری از وقایع زمینه‌های مساعدی برای جهش نرخ ارز بود، اما به دلیل وجود منابع ارزی و مدیریت صحیح بانک مرکزی در همان روز‌های اول به نقطه اصلی یعنی قیمت‌های اولیه بازگشت.

بغزیان معتقد است: خوشبختانه مدل مدیریت بانک مرکزی در این دوره مدیریتی متفاوت است چراکه شاهد هستیم بانک مرکزی فریب شرایط تنش‌های سیاسی را نمی‌خورد و در بازی هیجانات شرکت نمی‌کند.

کارشناس اقتصادی یادآور شد: مدیریت صحیح بانک مرکزی و عدم مداخله هیجانی و دستوری در بازار ارز موجب بازگشت سریع نرخ ارز به قیمت‌های قبلی خود شده و خواهد شد، بنابراین اینبار نیز شاهد همان وقایعی خواهیم بود که در هفته‌ها و ماه‌های گذشته تجربه کرده‌ایم.

وی گفت: خوشبختانه سیاستمداران ایرانی هیجانی عمل نمی‌کنند و وارد بازی از پیش طراحی شده آمریکا و اسرائیل نمی‌شوند، ضمن اینکه بانک مرکزی خود را با بازار آزاد که تحت ایادی بانک مرکزی نیست پیش نمی‌برد و وارد بازی نمی‌شود که برای بی‌ثباتی نرخ ارز و بازار ارز تدارک دیده‌اند.

کارشناس و تحلیلگر اقتصادی یادآور شد: امیدواریم مردم به تجربه‌های گذشته توجه کنند و وارد بازی نشوند که دشمن برای بی‌ثباتی اقتصاد و تحمیل تورم بیشتر به مردم تدارک دیده است.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.