اوج‌گیری هوافضای سپاه طی 15 سال فرماندهی فاتحانه حاجی‌زاده

به گزارش خبرنگار دفاعی ‌پایگاه خبری خبرآنی، امروز و طی مراسمی سردار امیر علی حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه به دلیل اجرای درخشان عملیات وعده صادق-2 مفتخر به دریافت نشان فتح از فرمانده معظم کل قوا شد.

سردار حاجی زاده از سال 1388 فرماندهی نیروی هوافضای سپاه را بر عهده گرفت و در طی 15 سال فرماندهی این نیرو توانسته به صورت چشمگیری ظرفیت ها و قابلیت‌های این نیرو را افزایش دهد.

در ابتدای فرماندهی سردار حاجی زاده تنها حوزه موشکی این نیرو بود که در پی تلاش‌های سردار شهید طهرانی مقدم دارای رشد قابل توجهی بود. اما پس از فرماندهی سردار حاجی زاده هر پنج فرماندهی نیروی هوافضا متناسب با ماموریت های خود رشد قابل توجهی پیدا کردند.

در حوزه موشکی کیفیت و‌ کمیت موشک‌های بالستیک نیروی هوافضا نسبت به قبل رشد قابل توجهی کرد و در حقیقت نسل جدید موشک‌های بالستیک سپاه مانند موشک‌های دزفول، خیبر شکن، زهیر و‌موشک هایپرسونیک فتاح طراحی و تولید شدند و همین امر موجب شد تا توانایی‌های ایران در حوزه موشکی تبدیل به یکی از‌مولفه‌های اصلی قدرت بازدارندگی ما شود.

فرماندهی موشکی نیروی هوافضای سپاه طی سال های اخیر با اجرای ماموریت ها و عملیات های موشکی موفق بخصوص علیه رژیم صهیونیستی ضربات مهلکی بر پیکره دشمن وارد کرده و یکی‌از ارکان اصلی بازدارندگی کشور بوده است.

در حوزه پهپادی می‌توان گفت پیش از سردار حاجی زاده اقدام قابل توجهی در این حوزه صورت نگرفته بود و عمده فعالیت‌ها در این حوزه به تولید پهپادهایی با مداومت پروازی بسیار کم محدود می شد.

اما پس از فرماندهی سردار حاجی زاده فرماندهی پهپاد با تولید انواع پهپادهای سری شاهد در ماموریت های انتحاری، رزمی و شناسایی به یکی از قدرتهای پهپادی جهان تبدیل شد تا جایی که امروز آوازه پهپادهای سپاه مرزهای ایران را در نوردیده است و شهرتی جهانی پیدا کرده است.

همچنین امروز نیروی هوافضای سپاه بزرگترین کلکسیون پهپادهای غنیمتی آمریکایی را دارد که در تمام جهان بی نظیر است.

این پیشرفت ها تا جایی ادامه یافت که حتی ژنرال مکتبی فرمانده سابق سنتکام نیز مجبور به اعتراف در این زمینه شود و گفت که پهپادهای ایرانی برتری هوایی آمریکا در‌منطقه را از بین برده اند. 

در‌حوزه پدافند هوایی که خود سردار حاجی زاده پیش از فرماندهی نیروی مدتی فرماندهی آن را بر عهده داشت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بجز چند سامانه قدیمی خارجی چیزی در اختیار نداشت اما امروز این فرماندهی دارای پیشرفته ترین رادارها و سامانه‌های پدافند هوایی است که امتحان خود را در عمل نیز نشان داده اند و انهدام پهپاد گلوبال هاوک آمریکایی توسط سامانه سوم‌خرداد نمونه ای از توانمندی ایجاد شده در این فرماندهی است.

در حوزه عملیات هوایی هرچند موضوع اصلی ماموریت نیروی هوافضا نیست و تنها ماموریت پشتیبانی نزدیک از نیروی زمینی به عهده آن است اما این فرماندهی نیز دستخوش تغییرات جدی شد.

 در هنگامی که داعش در چند کیلومتری بغداد بود فرماندهی عملیات هوایی نیروی هوافضا توانست تنها ظرف 10 روز خلبانان عراقی جنگنده های سوخو 25 را که بیش از 20 سال بود پرواز نکرده بودند را آموزش دهد و با جنگنده سپاه به مصاف با داعش فرستاده و بغداد را از خطر سقوط نجات دهد.

پس از آن نیز با اتکا به دانش فنی متخصصان داخلی جنگنده های سوخو 22 را که سی سال بدون استفاده بودند اورهال و ارتقا داده و آنها را به انواع تسلیحات نقطه زن و هوشمند مجهز کرد.

در‌حوزه پشتیبانی از جبهه مقاومت نیز این فرماندهی نقش چشمگیری داشت و به یاری مردم مظلوم‌ سوریه شتافت. همچنین تجهیز هواپیمای ایلوشین به تانکر آتش نشانی هوایی یکی دیگر از دستاوردهای این فرماندهی بوده است که در حوادث طبیعی و آتش سوزی جنگل‌ها در داخل و خارج کشور بخوبی درخشیده است.

فرماندهی فضایی نیروی هوافضای سپاه نیز که در زمان سردار حاجی زاده تاسیس شد یکی دیگر‌از ابعاد این قدرت این نیرو است. این فرماندهی در سال 1399 توانست اولین ماهواره نظامی ایران با نام نور 1 را توسط ماهواره بر قاصد با موفقیت در مدار قرار دهد و یک رکورد جدید در عرصه فضایی کشور ثبت نماید.

در ادامه نیز با عملیاتی کردن ماهواره بر قائم 100 و دستیابی به موتورهای سوخت جامد فضایی سلمان، رافع و وهب اولین ماهواره بر سه مرحله ای سوخت جامد کشور را ساخت و ماهواره های نور 2 و 3 را نیز به فضا ارسال کرد.

پیشرفت های فناوری در حوزه فضایی در سپاه تنها ظرف مدت 10 سال از تشکیل این فرماندهی بسیار چشمگیر بوده است و توانسته فناوری فضایی کشور را چند پله ارتقا دهد.

تمام این پیشرفت ها در شرایطی بدست آمده است که طی این سال ها ایران درگیر سخت ترین تحریم‌ها بوده است و تنها با اتکا به توانایی‌های داخلی به این پیشرفت‌های عظیم دست یافته است.

به هر ترتیب امروز نیروی هوافضای سپاه با فرماندهی سردار حاجی زاده به قدرتی عظیم در‌مقابل دشمنان ایران بدل شده و سدی محکم در‌مقابل هر تجاوز و تعدی به خاک ایران است.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.