قرارداد 1000 میلیارد تومانی سازمان فضایی با شرکت‌های خصوصی

به گزارش خبرنگار فضا و نجوم پایگاه خبری خبرآنی،‌ حسن سالاریه؛ رییس سازمان فضایی ایران در نشست بررسی آخرین دستاوردها و پروژه‌های فضایی که به مناسبت هفته جهانی فضا در دانشگاه صنعتی امیرکبیر برگزار شد، به فعالیت دو دهه‌ای صنعت فضایی ایران اشاره کرد و گفت: با شکل‌گیری سازمان فضایی و اجرای پروژه‌های فضایی، گام‌های مهمی برای توسعه این صنعت برداشته شد؛ هرچند در این مسیر با فراز و نشیب‌هایی همراه بوده‌ایم.

وی افزود: در برخی مقاطع، با تزریق منابع مالی مناسب، حرکت‌های جدی در صنعت فضایی صورت گرفت؛ اما در برخی دوره‌ها نیز به دلیل مشکلات مالی، سرعت توسعه کاهش یافت و بعضاً سیاست‌هایی اتخاذ شد که به این صنعت آسیب رساند.

رییس سازمان فضایی تأکید کرد: نگاه جهانی به صنعت فضایی تنها به معنای پرتاب برای اقتدار و نمایش قدرت نیست. دنیا به این صنعت به عنوان یک صنعت راهبردی برای توسعه کشورها نگاه می‌کند و ما نیز نباید به دلیل مسائل سیاسی مانع پیشرفت در این زمینه شویم، چرا که این کار باعث عقب‌ماندگی کشور خواهد شد.

وی با اشاره به روند توسعه صنعت فضایی ایران خاطرنشان کرد: در سال 1387، ایران با پرتاب ماهواره امید، جایگاه ویژه‌ای در منطقه داشت. در آن زمان، کشور دیگری در منطقه با ما رقابت نمی‌کرد؛ اما امروز ترکیه برنامه فضایی منسجم و بلندپروازانه‌ای دارد و پاکستان با همکاری چین آزمایشگاه‌های فضایی و خطوط تولید دوربین‌های دقیق فضایی راه‌اندازی کرده است.

سالاریه همچنین به برنامه فضایی امارات و سرمایه‌گذاری‌های این کشور برای رسیدن به ماه و مریخ اشاره کرد و افزود: عربستان سعودی نیز که رقیب قدیمی ماست، سرمایه‌گذاری‌های زیادی در این حوزه انجام داده است. قطر نیز سال‌هاست که از اپراتوری ماهواره‌های رادیو-تلویزیونی درآمد بالایی کسب می‌کند و عمان نیز با وجود عقب‌ماندگی، مذاکرات خود را با کشورهای غربی و ایران آغاز کرده است.

رییس سازمان فضایی ایران همچنین به دستاوردهای کشورهای اطراف مانند آذربایجان و قزاقستان اشاره کرد و گفت: همه کشورهای اطراف ایران در حال سرمایه‌گذاری در این صنعت هستند. یکی از محورهای راهبردی در این حوزه، کاهش منابع فسیلی است و منابع انرژی فراتر از جو می‌تواند یکی از راهکارهای جدی برای تأمین انرژی آینده باشد. صنایع فضایی با بهره‌برداری از توان خورشید پیشرو بوده‌اند و بازده سلول‌های خورشیدی فضایی بسیار بیشتر از مزارع خورشیدی زمینی است.

وی با اشاره به شعار سال جاری هفته جهانی فضا، "فضا و تغییر اقلیم"، اظهار کرد: یکی از موضوعات کلیدی، استفاده از منابع سایر سیارات برای تأمین انرژی است. این موضوع دیگر افسانه یا تخیل نیست و کشورها برای بهره‌برداری از انرژی ماه تا سال 2030 برنامه‌ریزی کرده‌اند. علاوه بر ماه، منابع سیارک‌ها نیز در دستور کار محققان قرار دارد.

سالاریه به ارتباط صنعت فضایی با مسائل امنیتی نیز پرداخت و توضیح داد: سیستم‌های زمینی محدودیت‌هایی مانند کابل‌کشی دارند، اما ماهواره‌ها می‌توانند پوشش وسیع‌تری ایجاد کنند که هم امنیت بالاتری دارد و هم دسترسی‌های بیشتری را فراهم می‌کند.

رییس سازمان فضایی ایران تأکید کرد: فضا تنها موضوعی برای اقتدار نیست، بلکه می‌تواند در آینده زندگی بشر، به حل مسائل اقلیمی، انرژی و مدیریت منابع کمک کند. وی همچنین بر اهمیت نیروی انسانی در صنعت فضایی اشاره کرد و گفت: ما معتقدیم که برای موفقیت در این صنعت، همه ظرفیت‌های کشور باید مشارکت داشته باشند. در دنیا رقابت شدیدی بر سر نیروی انسانی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: سازمان فضایی تاکنون بالای هزار میلیارد تومان قرارداد با بخش خصوصی منعقد کرده و مناقصات دیگری نیز تا پایان سال برگزار خواهد شد چراکه ما به حرکت جمعی در این صنعت باور داریم و معتقدیم همه ظرفیت‌ها باید پای کار بیایند.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.