نقش مهم پژوهشکده سرطان معتمد در ارائه تحقیقات حوزه سرطان سینه

به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از پژوهشکده سرطان معتمد، دکتر رامین صرامی فروشانی، رئیس پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی اظهار کرد: ششمین پویش غربالگری و آگاهی ‌بخشی درباره سرطان پستان به همت پژوهشکده سرطان معتمد و با همکاری نهادهای مختلف از جمله شهرداری‌ها و سازمان‌های متولی حوزه سلامت همزمان با ماه اکتبر (ماه جهانی آگاهی ‌بخشی درباره سرطان پستان) از ۱۰ مهرماه تا ۱۰ آبان ماه برگزار می شود.

افزایش آگاهی عمومی و تشخیص زودهنگام سرطان پستان

وی با تاکید بر اهمیت آگاهی ‌بخشی عمومی درباره سرطان پستان، گفت: سرطان پستان، شایع‌ترین سرطان در میان بانوان است و مهم ترین عامل مرگ و میر به علت سرطان در بانوان به شمار می رود و این درحالی است که تشخیص زودهنگام می ‌تواند به درمان سریع‌تر و کم ‌هزینه ‌تر این بیماری کمک کند و از میزان مرگ ‌ومیر ناشی از آن به ‌طور قابل توجهی بکاهد.

وی افزود: این پویش با هدف افزایش آگاهی عمومی و تشویق به خودمراقبتی، بانوان را به انجام معاینات دوره ‌ای و مراجعه به مراکز تخصصی ترغیب می ‌کند. پژوهشکده معتمد با تکیه بر شبکه گسترده ‌ای از متخصصان و مراکز درمانی، برنامه ‌های متنوعی را در سراسر کشور برای غربالگری و آموزش عموم مردم در این زمینه برگزار می ‌کند.

گسترش فعالیت‌های پژوهشکده سرطان معتمد

رئیس پژوهشکده معتمد به نقش مهم این پژوهشکده در ارائه خدمات درمانی و تحقیقاتی در حوزه سرطان پستان اشاره کرد و گفت: پژوهشکده معتمد به عنوان نخستین و تنها مرکز جامع آموزشی، تحقیقاتی و درمانی فعال در حوزه پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان پستان در کشور، سالانه بیش از ۲۰۰ هزار خدمت درمانی را به بانوان ارائه می ‌دهد. در سال جاری نیز قصد داریم با استفاده از شبکه ملی پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان و واحدهای استانی شبکه، دامنه خدمات غربالگری و درمانی خود را به مناطق بیشتری از کشور گسترش دهیم.

وی ادامه داد: ما همچنین به دنبال تقویت زیرساخت‌های موجود و استفاده از فناوری‌های پیشرفته برای ارتقای خدمات بهداشتی و درمانی هستیم. به همین دلیل، همکاری‌های متعددی با نهادهای مختلف از جمله شهرداری‌ها و سایر نهادهای عمومی و خصوصی انجام داده ‌ایم.

معاینات و غربالگری رایگان و ارائه بسته ‌های آموزشی

رییس پژوهشکده سرطان معتمد به معاینات رایگان اشاره کرد و گفت: در چارچوب این پویش، مراکز تخصصی پژوهشکده معتمد در تهران و دیگر شهرها، معاینات و غربالگریرایگان برای بانوان انجام می ‌دهند. پیش ‌بینی می ‌کنیم امسال با افزایش ظرفیت‌ها، تعداد بانوان معاینه شده نسبت به سال گذشته، حدود ۳۰۰ درصد افزایش یابد.

وی در ادامه تاکید کرد: علاوه بر معاینات، بسته ‌های آموزشی متنوعی نیز تهیه کرده ‌ایم که به صورت گسترده توزیع خواهند شد. این بسته ‌ها شامل مطالب آموزشی در زمینه خودمراقبتی و تشخیص زودهنگام سرطان پستان هستند و هدف آن‌ها ارتقای آگاهی بانوان و پیشگیری از بیماری است.

حمایت و همکاری نهادهای عمومی

صرامی فروشانی به نقش نهادهای عمومی در موفقیت این پویش اشاره کرد و گفت: شهرداری‌های تهران و دیگر شهرها همکاری‌های گسترده‌ای در زمینه نصب بیلبوردهای اطلاع‌رسانی، توزیع بروشورهای آموزشی و همچنین فراهم کردن فضاهای مناسب برای معاینات و مشاوره ‌های رایگان با ما داشته ‌اند. این اقدامات نقش مهمی در افزایش آگاهی عمومی و تشویق بانوان به غربالگری و تشخیص به موقع سرطان دارد.

وی در این نشست از توسعه یک تست تخصصی برای محاسبه شانس ابتلا به سرطان خبر دادو گفت: این تست می‌تواند با دقت تشخیص دهد که هر فرد چه مقدار در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار دارد.

دکتر صرامی فروشانی با اشاره به اینکه پژوهشکده سرطان معتمد تنها مرکز تخصصی است که موفق به دریافت مجوز استفاده از کیت تشخیص نیاز به شیمی درمانی در مبتلایان به سرطان پستان از آزمایشگاه مرجع سلامت وزارت بهداشت شده، گفت: این مجوز به ما این امکان را می‌دهد که به صورت انحصاری این خدمات را ارائه کنیم. این خدمت به پزشکان کمک می‌کند تا پروتکل‌های درمانی را به شکل بهینه ‌تری تعیین کنند و از درمان ‌های غیرضروری که عوارض جانبی دارند، پرهیز کنند.

وی با تأکید بر ارزش این تست، افزود: این تست به پزشکان و بیماران کمک می‌کند تا از شیمی درمانی غیرضروری و پرهزینه جلوگیری شود. در حالی که تست‌های مشابه در کشورهای دیگر ممکن است هزینه‌ای چند هزار دلاری داشته باشند، ما توانسته ‌ایم این خدمت را با قیمتی بسیار پایین تر در داخل کشور ارائه کنیم.

صرامی فروشانی به چالش‌های ارسال نمونه ‌ها به خارج از کشور نیز اشاره کرد و گفت: ارسال نمونه به کمپانی‌های تخصصی در آمریکای شمالی بسیار دشوار است و زمان برای فرد مبتلا به سرطان بسیار حیاتی است.

توانمندی جوانان نخبه

وی با ابراز خوشحالی از اینکه جوانان نخبه کشور توانسته‌اند این تست(مامونیواپ) را در داخل کشور راه‌اندازی کنند، تأکید کرد: با حمایت وزارت بهداشت، ما موفق به راه‌اندازی این تست در کشور شده‌ایم که قطعاً می‌تواند در بهبود روند درمان بیماران مؤثر باشد.

این خبر می ‌تواند امید جدیدی برای بیماران سرطانی و خانواده‌های آنان به همراه داشته باشد و نشان‌دهنده پیشرفت‌های چشمگیر کشور در زمینه پژوهش و درمان سرطان است.
وی در ادامه به عوامل محیطی که می‌توانند در بروز سرطان پستان نقش داشته باشند، اشاره کرد و گفت: عوامل مختلفی از جمله استرس‌های محیطی، تغذیه و شرایط زندگی می‌توانند در این زمینه مؤثر باشند.

صرامی فروشانی با تأکید بر اینکه پژوهشکده سرطان معتمد تنها در زمینه پیشگیری، تشخیص و درمان سرطان فعالیت نمی‌کند، بیان کرد: ما در تلاش هستیم تا به صورت جامع‌تر به مسائل مربوط به سرطان بپردازیم. این شامل موضوعاتی از جمله تغذیه و روانشناسی است که به ‌عنوان مکمل درمانی مطرح می‌شوند. یکی از ویژگی‌های پژوهشکده ما این است که به دنبال ایجاد یک بسته کامل درمانی هستیم.

جشن بهبود یافتگان برگزار می شود

وی همچنین به جشن بهبود یافتگان که به مناسبت ماه آگاهی‌بخشی به سرطان پستان در اکتبر برگزار خواهد شد، اشاره کرد و افزود: امسال نیز به عنوان بخشی از این جشن، ما بهبود یافتگان را مورد تجلیل قرار خواهیم داد. سال گذشته، مشاهده کردیم که چگونه فناوری‌های نوین در حوزه تشخیص و درمان در پژوهشکده معتمد، جان بیماران را نجات داده و آنها از این خدمات بهره ‌مند شدند.

رئیس پژوهشکده سرطان معتمد، به اهمیت غربالگری و تشخیص به موقع سرطان اشاره کرد و گفت: بحث غربالگری و تشخیص به موقع به هیچ وجه محدود به ماه اکتبر نیست. متأسفانه در کشور ما، نظام سلامت، درمان محور است و بعد از بروز عارضه، با هزینه ‌های سنگینی مواجه می‌شویم. در حالی که در کشورهای پیشرفته، پیشگیری با هزینه ‌های کمتری انجام می‌شود و عوارض کمتری دارد.

وی ادامه داد: با این رویکرد، ما غربالگری را به صورت مستقل و در همکاری با نهادهای مختلف انجام می‌دهیم. تیم‌های ما با بهترین متخصصان و تجهیزات به دورترین و محروم‌ترین نقاط کشور، از جمله شهرهای جنوبی کشور، اعزام می‌شوند و هزاران نفر را مورد معاینه قرار می‌دهند.

دکتر صرامی فروشانی با بیان اینکه در این غربالگری‌ها، مشکلاتی در دسترسی به امکانات و تجهیزات پزشکی وجود دارد، تصریح کرد: در بسیاری از این مناطق، امکانات فنی و نرم‌افزاری بسیار پایین است. با این حال، ما توانستیم چندین مورد از افراد با ریسک بالا و مبتلا به سرطان را شناسایی کنیم و آنها را به مراکز درمانی در تهران اعزام کنیم.

او افزود: تشخیص به موقع بسیار حائز اهمیت است. حتی در سازمان‌هایی که غربالگری انجام داده ‌ایم، افرادی با تحصیلات بالای دانشگاهی به سرطان مبتلا بودند. این نشان می‌دهد که سرطان می‌تواند به راحتی هر فردی را درگیر کند، در حالی که او از وضعیت خود بی‌خبر است.

وی در پاسخ به پرسش‌ها درباره شانس بقا و عود سرطان گفت: شانس بقا و عود سرطان به زمان تشخیص بستگی دارد. فناوری‌های جدید با روش‌های ژنتیکی می‌توانند شانس عود را تعیین کنند. ما تست تخصصی برای محاسبه این شانس در پژوهشکده راه ‌اندازی کرده ‌ایم. این تست با مجوز آزمایشگاه مرجع سلامت، به صورت انحصاری ارائه می‌شود و به پزشکان کمک می‌کند تا پروتکل ‌های درمانی را بهتر تعیین کنند.

صرامی فروشانی ادامه داد: این تست که مشابه آن در کشورهای خارجی بسیار گران است، اکنون به ‌طور محلی در کشور ما توسعه یافته و انجام می‌شود. با حمایت وزارت بهداشت، مجوز این خدمت در پژوهشکده ما صادر شده است.

غربالگری رایگان سرطان پستان در شهر بیجار

وی همچنین به برنامه ‌های آینده پژوهشکده در راستای غربالگری رایگان سرطان پستان اشاره کرد و گفت: در تاریخ بیست و چهارم مهرماه، ما برنامه ‌ای برای غربالگری در شهر بیجار خواهیم داشت. تیم‌های ما با عشق و اعتقاد قلبی به محروم‌ترین مناطق کشور می‌روند و به رایگان خدمات پزشکی ارائه می‌دهند.

او در پایان بیان کرد: حث ژنتیک در ابتلا به سرطان نیز مهم است. اگر در یک خانواده، چند نفر به سرطان مبتلا شده باشند یا فردی در سنین پایین مبتلا شود، احتمال ژنتیکی بودن سرطان افزایش می ‌یابد. در این موارد، مشاوره ژنتیک برای کل خانواده ‌ها ارائه می‌شود و ما یک مرکز جامع پزشکی برای بررسی پروفایل‌های ژنتیکی و سنجش شانس ابتلا به سرطان در خانواده ‌ها راه ‌اندازی کرده ‌ایم.

دکتر الفت بخش، جراح سرطان پستان و معاون پژوهشی آموزشی پژوهشکده سرطان معتمد جهاد دانشگاهی نیز در نشست خبری آغاز ششمین پویش سراسری اکتبر اظهار کرد: بر اساس آمارها، در سال جاری شاهد بروز حدود ۱۶ هزار مورد جدید سرطان پستان در کشور هستیم که این نشان‌دهنده سیر صعودی این بیماری است.

وی به افزایش آمار بروز سرطان پستان در دنیا اشاره کرد و گفت: این آمارها بیانگر این است که ایران در زمینه شیوع سرطان پستان با کشورهای همسایه در یک سطح قرار دارد.

معاون پژوهشی آموزشی پژوهشکده معتمد به تغییرات آماری در سنین تشخیص اشاره کرد و افزود: بسیاری از مردم می‌پرسند که چرا سرطان پستان در سنین زیر ۴۰ سال نیز مشاهده می‌شود. واقعیت این است که جمعیت ما به سمت پیری می‌رود و میانگین سنی تشخیص در ایران به حدود ۴۵ سال رسیده است. این در حالی است که در کشورهای غربی این میانگین بالای ۵۰ سال است.

وی همچنین به تجربه ۲۵ ساله پژوهشکده سرطان معتمد در زمینه سرطان پستان اشاره کرد و گفت: این پژوهشکده از یک مرکز پژوهشی و درمانی ساده به یک پژوهشکده پیشرفته تبدیل شده است که خدمات درمانی و پژوهشی را به ‌صورت یک پکیج کامل ارائه می‌دهد. ما تیم تخصصی درمانی را داریم که شامل رادیولوژیست‌ها، جراحان، فلوشیپ‌های سرطان پستان، متخصصان آسیب‌شناسی و پاتولوژی است.

دکتر الفت بخش در ادامه به هدف اصلی این پویش اشاره کرد و گفت: هدف ما افزایش آگاهی و غربالگری سرطان پستان است. ما وظیفه خود می‌دانیم که در این ماه بیشتر از هر سازمان دیگری در زمینه آگاهی بخشی فعالیت کنیم.

وی با اشاره به همکاری با شهرداری‌های تهران، خاطرنشان کرد: ما از یک ماه پیش برنامه‌ریزی‌های خود را آغاز کرده‌ایم و با همکاری هشت منطقه شهرداری تهران (مناطق ۱۶،۱۰،۱۳،۲۲،۴،۱۴،۱۹ و ۶) به بانوان خدمات معاینه رایگان غربالگری سرطان پستان ارائه خواهیم داد.

الفت بخش افزود: این همکاری شامل اجاره فرهنگسراها برای برگزاری برنامه‌های آموزشی و جذب بانوان برای معاینه رایگان خواهد بود.

دکتر الفت بخش توضیح داد: معاینات رایگان در ساختمان گاندی پژوهشکده معتمد از ۲۱ تا ۲۵ مهرماه هر روز از ساعت ۹ صبح تا ۱ بعدازظهر برگزار خواهد شد. بانوان می‌توانند با شماره ‌های ۰۲۱۸۸۶۴۱۳۹۸ و ۰۲۱۸۸۷۹۱۲۰۷ برای نوبت‌گیری تماس بگیرند."

وی در پایان سخنان خود به تأثیرات مثبت پویش‌های قبلی اشاره کرد و افزود: سال‌های گذشته، حدود یازده هزار نفر معاینه رایگان شده‌اند و اطلاعات بیشتری در مورد شناسایی موارد سرطان پستان در این افراد به دست آمده است. ما امیدواریم با این پویش، آگاهی عمومی را افزایش دهیم و بتوانیم موارد جدید را به ‌موقع شناسایی کنیم."

دکتر محمد درزی، عضو هیئت علمی پژوهشکده سرطان معتمد نیز در این نشست در پاسخ به سوالی درباره ارتباط وراثت با سرطان پستان، دو نکته کلیدی را مطرح کرد. وی گفت: حدود ۲۵ درصد از موارد سرطان‌ها، به ‌ویژه سرطان پستان، وراثتی هستند. اما باید در نظر داشت که سرطان یک بیماری چند عاملی ی است که در آن، نقش ژنتیک و عوامل محیطی توأمان تأثیرگذار هستند."

وی به اهمیت ترکیب عوامل محیطی و ژنتیکی در بروز سرطان اشاره کرد و گفت: در واقع، ترکیب این دو عامل می‌تواند به شکل‌گیری سرطان منجر شود. به ‌عنوان مثال، استنشاق مواد شیمیایی و آلودگی هوا از عوامل محیطی هستند که تأثیر مستقیمی بر ساختار ژنوم دارند و می‌توانند منجر به شکل‌گیری تومور شوند."

درزی سپس به برنامه شبکه ملی پیشگیری و کنترل سرطان که به پژوهشکده معتمد واگذار شده، اشاره کرد و گفت: این شبکه نیازمند تعامل دائمی با رسانه ‌ها است تا بتوانیم آگاهی را در سطح جامعه افزایش دهیم. درزی با بیان اینکه مسئله سرطان باید به‌عنوان یک موضوع فرهنگی در جامعه مطرح شود، از اصحاب رسانه خواست که در راستای فرهنگ‌سازی در زمینه پیشگیری از سرطان همکاری کنند.

عضو هیئت علمی پژوهشکده سرطان معتمد تأکید کرد: بر اساس معیار ۸۰-۲۰، ۸۰ درصد منابع باید بر روی پیشگیری م تمرکز شود و تنها ۲۰ درصد به درمان اختصاص یابد. درمان در مرحله پیشرفته سرطان به‌مراتب سخت‌تر و با موفقیت کمتری همراه است. به همین دلیل، هدف اصلی ما در این پویش، افزایش آگاهی عمومی، به ‌ویژه در بین بانوان، و تشویق به غربالگری است."

باید ترس و واهمه افراد از مراجعه برای غربالگری را کاهش دهیم

وی افزود: پژوهشکده سرطان به ‌عنوان بخشی از جهاد دانشگاهی، رسالت فرهنگی خود را از طریق این پویش نشان می‌دهد. اگر بتوانیم فرهنگ پیشگیری را در تمامی مراکز تحقیق و توسعه ایجاد کنیم، در کنترل سرطان موفق خواهیم بود. به علاوه، تجربه کشورهای پیشرفته در این زمینه نشان می‌دهد که موفقیت در درمان، کمتر از پیشگیری بوده است.

درزی در پایان گفت: ما باید ترس و واهمه افراد از مراجعه برای غربالگری را کاهش دهیم تا در مراحل اولیه، هر گونه زمینه برای شکل‌گیری سرطان شناسایی و درمان شود.

این اظهارات عضو هیات علمی پژوهشکده سرطان معتمد، تأکیدی بر ضرورت فرهنگ‌سازی در زمینه پیشگیری و آگاهی ‌رسانی درباره سرطان پستان و نشان‌دهنده اهمیت هم ‌افزایی بین پژوهشکده ‌ها و رسانه ‌ها برای ارتقاء سلامت عمومی جامعه است. درمان در مرحله پیشرفته سرطان به‌مراتب سخت‌تر و با موفقیت کمتری همراه است. به همین دلیل، هدف اصلی ما در این پویش، افزایش آگاهی عمومی، به ‌ویژه در بین بانوان، و تشویق به غربالگری است.

وی افزود: پژوهشکده سرطان به ‌عنوان بخشی از جهاد دانشگاهی، رسالت فرهنگی خود را از طریق این پویش نشان می‌دهد. اگر بتوانیم فرهنگ پیشگیری را در تمامی مراکز تحقیق و توسعه ایجاد کنیم، در کنترل سرطان موفق خواهیم بود. به علاوه، تجربه کشورهای پیشرفته در این زمینه نشان می‌دهد که موفقیت در درمان، کمتر از پیشگیری بوده است.

درزی در پایان گفت: ما باید ترس و واهمه افراد از مراجعه برای غربالگری را کاهش دهیم تا در مراحل اولیه، هر گونه زمینه برای شکل‌گیری سرطان شناسایی و درمان شود.

این اظهارات عضو هیات علمی پژوهشکده سرطان معتمد، تأکیدی بر ضرورت فرهنگ‌سازی در زمینه پیشگیری و آگاهی ‌رسانی درباره سرطان پستان و نشان‌دهنده اهمیت هم ‌افزایی بین پژوهشکده ‌ها و رسانه ‌ها برای ارتقاء سلامت عمومی جامعه است.

منبع : مهر

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.