پیش‌بینی افزایش ناترازی برق به 25هزار مگاوات در تابستان 1403

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، مجید عمیدپور، رئیس پژوهشگاه نیرو در دومین کنفرانس تهویه مطبوع و تاسیسات حرارتی و برودتی اظهار داشت: سال گذشته نزدیک به 96 میلیارد دلار فرصت مالی در بخش انرژی کشور از دست رفت، در حالی که می شد با اقداماتی این منابع مالی در کسب و کارهای حوزه انرژی استفاده شود.

وی افزود: در بخش های مختلف انرژی کشور دچار ناترازی های جدی هستیم؛ دو ماه پیش بخش برق کشور چالش داشت و به زودی بخش گاز هم با چالش روبه‌رو می شود.

رئیس پژوهشگاه نیرو تصریح کرد: بخش انرژی کشور در شرایط نامناسبی به سر می برد؛ اشتباهاتی در گذشته رخ داده و توسعه صنعتی بدون توجه به ظرفیت‌ها و باید و نباید‌های بخش انرژی انجام شد و همین مساله سبب بروز ناترازی های فعلی شده است.

وی ادامه داد: نیاز است با یک عقب‌گرد و بازنگری به موضوع انرژی توجه و دقت بیشتری انجام شود؛ اقتصاد حوزه انرژی مورد توجه قرار نگرفته و این مهم سبب بروز چالش های جدی فعلی شده است.

عمیدپور با بیان اینکه "فرصت های کشور را در بخش انرژی به تهدید تبدیل کرده ایم"، گفت: انتظار می رود بخش خصوصی پای کار آمده و سرمایه گذاری کند و ما در وزارت نیرو مدل‌های مختلف تأمین مالی را برای این موضوع طراحی کرده ایم.

وی افزود: هر محصولی که بخش خصوصی طراحی کرده و کاهش مصرف برق حتی به میزان 2 درصد داشته باشد، باری از دوش بخش انرژی کشور برخواهد داشت و مورد حمایت خواهد بود.

رئیس پژوهشگاه نیرو خاطرنشان کرد: نباید اجازه دهیم گردش مالی بخش انرژی هدر برود، بلکه باید در کسب و کارهای این بخش به چرخش در آید.

وی ادامه داد: نتوانستیم از عهده متناسب سازی تولید و مصرف بر آییم و یکی از کارها در این زمینه مدیریت مصرف است که باید جدی گرفته شود.

عمیدپور با بیان اینکه "باید منابع انرژی کشور در بین فعالان بخش خصوصی به حرکت در آید"، گفت: امسال ناترازی برق به 19 هزار مگاوات رسید و پیش بینی می شود سال آینده این عدد به 25 هزار مگاوات برسد.

وی افزود: توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر و برقی سازی از رویکردهای مهمی است که باید مدنظر قرار گیرد؛ در این زمینه به‌دنبال حمایت از فعالان حوزه انرژی کشور هستیم و به همین منظور پارک علم و فناوری نیرو راه اندازی شده است.

رئیس پژوهشگاه نیرو با بیان اینکه "تلاش می شود همه شرکت های دانش بنیان در پارک مورد حمایت قرار گیرند"، گفت: صندوق نیرو نیز به زودی با اختصاص منابع تقویت شده و در خدمت شرکت ها خواهد بود.

وی افزود: ایجاد سازمان حکمرانی انرژی در کشور ضرورت دارد؛ چرا که تولیدکننده برق و گاز نمی توانند سیاست گذار باشند و نیاز به سازمان مجزا است؛ باید در این زمینه ریل گذاری درستی انجام و بخش خصوصی وارد عمل شود.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.