افشای مذاکرات مصر با طرفین اسرائیلی و فلسطینی درباره محور فیلادلفیا

در حالی که رژیم صهیونیستی در حال انجام طرح‌های خود در محور مرزی صلاح‌الدین میان مصر و نوار غزه است، قاهره طرح‌هایی را برای این باریکه مطرح و با طرف صهیونیستی و فلسطینی رایزنی‌هایی داشته است.

به گزارش خبرآنی، نیروهای اشغالگر صهیونیستی در حال آسفالت کردن جاده‌ها و ایجاد زیرساخت‌های پیشرفته در امتداد محور مرزی صلاح‌الدین(فیلادلفیا به نام صهیونیستی آن) مابین نوار غزه و مصر هستند. محوری که از ساحل دریای مدیترانه شروع و به گذرگاه کرم ابوسالم منتهی می‌شود.

منابع قبیله‌ای در شهر رفح مصر به روزنامه «العربی الجدید» گزارش دادند نیروهای ارتش رژیم صهیونیستی تیرهای برق عظیم و اهرم‌هایی نصب کردند که روی آنها دوربین‌های مداربسته قرار داشت و چند برج نظامی در چندین منطقه صلاح‌الدین(فیلادلفیا) ایجاد کردند. نیروهای ارتش مصر هم آسیب‌های موجود در منطقه مرز را که ارتش اشغالگر بر اثر انفجار تونل‌های متروکه نزدیک مرز مصر به بار آورده بود، ترمیم کردند.

این در حالی است که رژیم صهیونیستی همچنان مناطق همجوار محور صلاح‌الدین و گذرگاه زمینی رفح را بمباران می‌کند، انتقال کمک‌های انسانی به ساکنان تحت محاصره در نوار غزه را متوقف و تردد را به گذرگاه کرم ابوسالم منتقل کرده که در هفته یک یا ۲ روز فعال است و حداکثر ۱۵ تا ۵۰ کامیون در این ۲ روز وارد می‌شود.

ارتش اشغالگر روز چهارشنبه، ۳۵ کامیون حامل کمک‌های انسانی از سازمان‌های بین‌المللی همچون یونیسف، سازمان جهانی بهداشت، آنروا و غیر آنها را که در مسیر گذرگاه کرم ابوسالم بودند، بدون تخلیه بار آنها صرفا به خاطر مانع تراشی و اعمال زور نسبت به طرف مصری از گذرگاه بازگرداند. این گذرگاه بدون هیچ دلیلی، روز پنجشنبه هم کامل بسته بود.

از سوی دیگر، اطلاعات به دست آمده نشان می‌دهد که اخیرا مذاکراتی میان مصر و رژیم صهیونیستی و نیز میان مصر و فلسطین درخصوص مرحله پساجنگ غزه و راه انتقال کمک‌های انسانی به غزه صورت گرفته است. طبق این اطلاعات، موضوع ساخت یک بندر در نوار غزه در مرزهای دریایی مشترک بین مصر و غزه در ابتدای دیوار حائل از سمت دریا که دارای گذرگاه زمینی با مرزهای زمینی مصر است، مطرح شد اما طرف فلسطینی با آن موافقت نکرد. طبق این اطلاعات، پیشنهاد ساخت بندر، اگر که اجرایی شود، قرار است در چارچوب مکانیزم سه‌جانبه یعنی مصر از طرف مصر، تشکیلات خودگردان فلسطین با موافقت حماس از طرف فلسطین و تحت نظارت و حضور اروپایی‌ها در طرف فلسطین مدیریت شود.

با توجه به آنچه در مورد این پیشنهاد منتشر شده است، این پیش بینی بود که رژیم صهیونیستی بخواهد شمال غزه را از باقی آن جدا کند و به طور کامل تحت کنترل خود درآورد که در این صورت فعالیت گذرگاه‌ها با رژیم صهیونیستی در این مناطق تنها به شمال محدود می‌شود و بندر اصلی غزه که اکنون در وضعیت تعطیل قرار دارد، در شمال غزه قرار خواهد داشت که رژیم صهیونیستی در نظر دارد طبق «طرح ژنرال‌ها» آن را جدا کرده و حکومت نظامی خود را بر آن تحمیل کند.

براساس مذاکراتی که اخیرا در قاهره انجام شده، این بندر فقط مختص کمک‌های انسانی و کالا خواهد بود مشروط بر اینکه گذرگاه فعلی رفح و گذرگاه کرم ابوسالم بعداً اضافه شوند که وظیفه انتقال نیازهای غزه را بر عهده دارند. مصر اخیرا رایزنی‌های زیادی با رهبری تشکیلات خودگردان و جنبش حماس درمورد دیدگاه‌های مطرح شده که مستلزم وجود توافق بین تشکیلات و حماس است، داشته است.

در این رابطه، «ایمن سلامه» عضو شورای امور خارجه مصر و کارشناس سابق صلح بین المللی در بالکان، در گفت‌وگو با العربی الجدید گفت: هرگونه تفاهم و همگرایی بین فتح و حماس، واقعیت جدیدی را در غزه مخصوصا در مرحله پساجنگ رقم می‌زند. این باریکه با مخالفت با رژیم صهیونیستی روی خوشی را نخواهد دید چرا که متأسفانه تا الآن بازیگر اصلی در همه مسائل مربوط به مسأله فلسطین، رژیم صهیونیستی است زیرا این رژیم پس از هفت اکتبر ۲۰۲۳ و حتی تا این لحظه در لبنان و غزه دستاوردهای منطقه‌ای داشته است نه ملی که این دستاوردها در درجه اول مورد تأیید و حمایت آمریکاست.

انتهای پیام 

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.