هشدار روسیه نسبت به مداخله آمریکا و متحدانش در فرآیند صلح افغانستان

وزیر امور خارجه روسیه خطاب به طرفهای شرکت‌کننده در فرآیند صلح افغانستان نسبت به تلاش‌های آمریکا و متحدانش برای مداخله در این فرآیند هشدار داد.

به گزارش خبرآنی، «سرگئی لاوروف»، وزیر امور خارجه روسیه در ضمن شرکت در ششمین دور رایزنی‌های فرمت مسکو برای افغانستان به طرف‌های ذی‌نفع در فرآیند صلح افغانستان نسبت به تلاش‌های ایالات متحده و متحدانش برای مداخله در فرآیند صلح افغانستان هشدار داده و خواستار ایجاد مکانیزم‌های منطقه‌ای با هدف رقم زدن نتایجی ملموس برای افغانستان شد.

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، لاوروف در سخنرانی در این رایزنی‌ها خاطرنشان کرد: «من خواستار هوشیاری طرف‌ها نسبت به تلاش‌های آمریکا و متحدانش به منظور مداخله در فرآیند حل‌وفصل مسائل با هدف به دست گرفتن کنترل این فرآیند از جمله با دستاویز قرار دادن اختیارات سازمان ملل برای اهداف رسوا شده‌شان هستم.»

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد: «ما بر این باوریم که چشمگیرترین نتایج، از ترکیب تلاش‌ها و برنامه‌ها در قالب مکانیزم‌های منطقه‌ای حاصل می‌شوند.»

این رایزنی‌ها در مسکو با تمرکز بر تقویت فرآیند آشتی ملی در افغانستان، ارتقای تعاملات منطقه‌ای با دولت موقت کابل و مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر برگزار می‌شوند.

لاوروف در بخش دیگری از اظهاراتش در این نشست بر اهمیت حفظ گفتگوی عملگرایانه با طالبان تاکید کرد و از کشورهای غربی خواست تحریم‌های خود علیه افغانستان را برداشته و دارایی‌های مسدود شده این کشور را بازگردانند.

این تحریم‌ها سه سال قبل بعد از آنکه طالبان کنترل افغانستان را در پی خروج نظامیان آمریکایی از این کشور به دست گرفت، تحمیل شدند.

لاوروف از سوی دیگر بر مخالفت روسیه با استقرار زیرساخت‌های نظامی از سوی کشورهای ثالث در افغانستان تاکید کرده و از مخالفت مسکو با هر گونه حضور نظامی خارجی در افغانستان که تحت حاکمیت طالبان قرار دارد، خبر داد.

صحبت‌های لاوروف در پی بیانیه‌های اخیر مقام‌های روسیه در خصوص تصمیم این کشور به منظور حذف کردن نام طالبان از فهرست سازمانهای تروریستی روسیه مطرح می‌شوند.

لاوروف امروز با «امیر خان متقی»، وزیر امور خارجه موقت دولت طالبان افغانستان در مسکو دیدار کرد.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «لاوروف و امیر خان متقی درباره مسائل مربوط به همکاری‌های ۲ جانبه میان مسکو و کابل بحث و تبادل نظر کردند.»

این ۲ دیپلمات ارشد روسیه و افغانستان بعد از نشست ۲ جانبه خود در افتتاحیه ششمین اجلاس رایزنی‌های فرمت مسکو بر سر افغانستان که امسال در مسکو در سطح مقام‌های ارشد و فرستادگان و نمایندگان ویژه برگزار می‌شود، شرکت کردند.

بر طبق اعلام وزارت امور خارجه روسیه، کشورهای دارای وضعیت ناظر، در کارها و اقدامات این فرمت شرکت نداشته و تنها شرکت‌کنندگان اصلی این اجلاس شامل روسیه، هند، ایران، قزاقستان، قرقیزستان، چین‌، پاکستان، تاجیکستان،‌ ترکمنستان و ازبکستان در این زمینه مشارکت می‌کنند.

امیر خان متقی بعد از دیدار با لاوروف در گفتگو با خبرنگاران گفت کابل انتظار ارتقای سطح روابط دیپلماتیک خود با مسکو را دارد.

او به خبرنگاران در حاشیه اجلاس بیان کرد: «روابط بین افغانستان و فدراسیون روسیه در سطح خوبی است. تجارت بین روسیه و افغانستان افزایش یافته است. ما همچنین امیدواریم سطح روابط دیپلماتیک با روسیه را نیز افزایش دهیم.»

به گزارش خبرگزاری «اسپوتنیک»، «ضمیر کابلوف»، فرستاده ویژه ریاست جمهوری روسیه به افغانستان نیز امروز جمعه تاکید کرد روسیه قصد دارد در ماه نوامبر یک محموله کمک‌های بشردوستانه به افغانستان بفرستد.

او نیز در گفتگو با خبرنگاران در حاشیه ششمین دور رایزنهای فرمت مسکو بر سر افغانستان اظهار کرد: «وضعیت انسانی در افغانستان وخیم است. در ماه نوامبر چندین محموله هوایی دیگر کمک‌های بشردوستانه روسیه به افغانستان فرستاده خواهند شد.»

او تاکید کرد، کشورهای دیگر شریک در رایزنی‌های فرمت مسکو و فرآیند آشتی افغانستان آماده عرضه کمک‌های بشردوستانه به افغانستان با به کارگیری حداکثر توانایی خود هستند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.