سرشاخ شدن IOC با IBA با فشار به کمیته‌های ملی المپیکِ عضو

به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از پایگاه خبری «اینساید دِ گیمز»، کمیته بین‌المللی المپیک (IOC) در اقدامی قاطع با هدف تغییر شکل دادن به حاکمیت بوکس المپیک، به کمیته‌های ملی المپیکِ عضو خود دستور داده است تا تمامی روابط خود را با فدراسیون‌های ملی بوکس که هنوز هم به اتحادیه بین‌المللی بوکس (IBA) وابسته هستند، قطع کنند. این تأکید اخیر که در نامه‌ای در تاریخ 30 سپتامبر به کمیته‌های ملی المپیکِ عضو ارسال شد، نشان‌دهنده نگرانی فزاینده کمیته بین‌المللی المپیک در مورد مدیریت بوکس و ادامه حضور آن در بازی‌های المپیک است.

نامه‌ای که توسط جیمز مک لئود مدیر روابط و همبستگی المپیک کمیته بین‌المللی المپیک به همراه کیت مک کانل مدیر ورزشی و مریم مهدوی مشاور حقوقی امضا شده است، اولتیماتومی واضح به کمیته‌های ملی المپیک به شمار می‌آید که روابط خود را با IBA قطع کنند یا با این احتمال واقعی روبه‌رو خواهند شد که بوکس دیگر در بازی‌های المپیک آینده جایی نخواهد داشت.

این نامه بر فوریت فزاینده بوکس المپیک برای همسویی با یک هیئت حاکمه معتبر و جدید در صورت امیدواری به ماندن در صحنه المپیک تأکید می‌کند. کمیته بین‌المللی المپیک از کمیته‌های ملی المپیک عضو می‌خواهد که از IBA فاصله بگیرند و اساساً خود را با گروه تازه تأسیس شده جهانی بوکس که به‌عنوان نهاد احتمالی آینده این ورزش در المپیک معرفی می‌شود، هماهنگ کنند.

موضع قاطع IOC در مورد بوکس المپیک
در این نامه هشدارهای قبلی کمیته بین‌المللی المپیک بر آینده نامشخص بوکس در بازی‌های المپیک، به ویژه در بازی‌های المپیک 2028 لس‌آنجلس تأکید دارد. یک فدراسیون بین‌المللیِ به رسمیت شناخته شده باید تا اوایل سال 2025 ایجاد شود تا از گنجاندن این ورزش در بازی‌های المپیک بعدی اطمینان حاصل شود و IBA دیگر گزینه مناسبی در نظر گرفته نخواهد شد. IOC هشدار داده است که بوکس بدون یک فدراسیون قانونی و قابل اعتماد ممکن است در بازی‌های المپیک لس‌آنجلس گنجانده نشود و آینده بلندمدت این ورزش در بازی‌های المپیک در خطر است.  

برخی از بخش‌های کلیدی این نامه بر وخامت اوضاع تأکید دارد، آنجا که آمده است: «در حال حاضر، بوکس در برنامه ورزشی بازی‌های المپیک لس‌آنجلس برای بازی‌های المپیک گنجانده نشده است. برای رفع این مشکل، IOC باید تا آغاز سال 2025 یک فدراسیون بین‌المللی بوکس همسو داشته باشد. در حال حاضر مشخص است که هر بوکسوری که فدراسیون ملی او عضو IBA نباشد، نمی‌تواند در بازی‌های المپیک لس‌آنجلس شرکت کند».

در این بیانیه، IOC به صراحت اعلام می‌کند که بدون تشکیل هیئت حاکمه جدید، بوکسورهای کشورهای وابسته به IBA از مسابقات المپیک محروم خواهند شد. این نشان‌دهنده تشدید قابل توجهی در مناقشه مداوم IOC با IBA است.

آینده بوکس المپیک؛ یک فدراسیون  جهانی جدید یا اخراج
این نامه از این هم فراتر می‌رود و روشن می‌کند که کمیته بین‌المللی المپیک انتظار دارد کمیته‌های ملی المپیکِ عضو به طور کامل روابط سازمانی خود را با فدراسیون‌های ملی بوکس که همچنان وابسته به IBA هستند، قطع کنند. IOC  به کمیته‌های ملی المپیکِ عضو دستور داده که این فدراسیون‌ها را از عضویت رسمی و حق رأی خود حذف کنند. این می‌تواند نقطه عطفی در بوکس المپیک باشد، چون کمیته بین‌المللی المپیک اکنون از کمیته‌های ملی المپیکِ عضو می‌خواهد موضعی قاطع داشته باشند و به یک سازمان جایگزین - که به وضوح فدراسیون جهانی بوکس در حال ظهور است - وابسته شوند.

این اولتیماتوم نشان‌دهنده قصد IOC برای حمایت کامل از بوکس جهانی (World Boxing) است، سازمانی که در پاسخ به بحث‌های جاری پیرامون IBA ایجاد شده است. در حالی که IOC  از نامگذاری مستقیم بوکس جهانی خودداری می‌کند، به طور گسترده درک می‌شود که این سازمان به‌عنوان فدراسیون بین‌المللی مشروع برای بوکس المپیک در نظر گرفته شده است.

کمیته بین‌المللی المپیک در اطلاعیه خود بیان می‌کند که در حالی که روابط بین کمیته‌های ملی المپیک و بوکس جهانی تا زمانی که این نهاد جدید به رسمیت شناخته شود، موقتی باقی می‌ماند و کمیته‌های ملی المپیک باید فوراً شروع به برقراری پیوند با فدراسیون‌های ملی بوکس کنند که یا قبلاً به سازمان بوکس جهانی پیوسته‌اند یا در حال پیوستن به آن هستند.

در بخش دیگری از این نامه آمده است: «بر اساس اساسنامه مربوطه خود، کمیته‌های ملی المپیکِ عضو ممکن است تصمیم بگیرند که یک رابطه سازمانی با هر (موجود یا تازه تأسیس) فدراسیون ملی بوکس غیروابسته به IBA حفظ یا برقرار کنند، مشروط بر اینکه فدراسیون ملی بوکس وابسته بوده، در عضویت باشد یا قصد داشته باشد به یک فدراسیون بین‌المللی بوکس جدید که به منظور بوکس المپیک تأسیس شده است، بپیوندد».

در حالی که این رابطه موقت به طور خودکار به فدراسیون‌های جدید حق رأی بر اساس قانون 28.1.2 منشور المپیک اعطا نمی‌کند، پیام ICO واضح است اینکه انتظار دارد کمیته‌های ملی المپیک فعالانه پیوندهای جدید را دنبال کنند تا آینده بوکس را در بازی‌های المپیک تضمین کنند.

گنادی گولووکین قهرمان سابق بوکس جهان و رئیس کمیته المپیک قزاقستان در تاریخ 26 سپتامبر به‌عنوان مسئول مدیریت روابط سازمان بوکس جهانی به IOC معرفی شد تا اطمینان حاصل شود که این ورزش بخشی از برنامه المپیک 2028 لس‌آنجلس است. او با نام مستعار "Triple GGG" ریاست کمیسیون المپیک جهانی بوکس را بر عهده خواهد داشت.

پیامدها برای فدراسیون‌های ملی و ورزشکاران
برای فدراسیون‌های ملی بوکس که هنوز به IBA وابسته هستند، پیامدهای دستورالعمل IOC عمیق است. این فدراسیون‌ها نه‌تنها در خطر از دست دادن اعتبار خود نزد کمیته ملی المپیک مربوطه خود هستند، بلکه ورزشکاران آنها نیز از رقابت در بازی‌های المپیک لس‌آنجلس محروم خواهند شد. این احتمالاً فشار قابل توجهی را بر فدراسیون‌های ملی وارد می‌کند تا از IBA جدا شوند و دنبال همسویی با بوکس جهانی باشند، به‌ویژه در کشورهایی که موفقیت المپیک ارزش زیادی دارد.  

علاوه بر این، این تصمیم می‌تواند برای ورزشکاران تعیین‌کننده دوران حرفه‌ای‌شان باشد. بوکسورهای کشورهای دارای فدراسیون‌های وابسته به IBA ممکن است خود را در آتش متقابل ببینند و با یک انتخاب جدی روبه‌رو شوند؛ فشار بر فدراسیون‌های ملی خود برای همسویی مجدد یا خطر حذف کامل از بازی‌های المپیک.  

اولتیماتوم IOC با ترغیب کمیته‌های ملی المپیک به قطع روابط با IBA و همسویی با سازمان بوکس جهانی، تأکید می‌کند که این لحظه برای آینده بوکس المپیک چقدر حیاتی است. با این حال، زمان در حال گذر است و چند ماه آینده برای تعیین اینکه آیا بوکس بخشی جدایی‌ناپذیر از بازی‌های المپیک باقی می‌ماند یا با آینده‌ای بدون میراث المپیک روبه‌رو خواهد بود، بسیار مهم خواهد بود.

IBA  سیاسی‌بازی IOC را محکوم کرد
اتحادیه بین‌المللی بوکس (IBA) به شدت از کمیته بین‌المللی المپیک به دلیل تلاش برای تضعیف استقلال فدراسیون‌های ملی بوکس که همچنان وابسته به IBA هستند، انتقاد کرده است. کریس رابرتز دبیرکل IBA در پاسخ به نامه‌ای که کمیته بین‌المللی المپیک در تاریخ 30 سپتامبر از کمیته‌های ملی المپیکِ عضو خواسته بود تا روابط خود را با فدراسیون‌های وابسته به IBA قطع کنند، IOC را به شرکت در بازی‌های سیاسی ظالمانه و باج‌گیری ورزشی متهم کرد.

رابرتز اظهار داشت که IBA از ارزش‌های المپیک حمایت می‌کند، اما رهبری IOC را به پیشبرد برنامه سیاسی خود متهم کرد. اتحادیه بین‌المللی بوکس فشار IOC بر کمیته‌های المپیکِ عضو را مداخله مستقیم توصیف کرد و از فدراسیون‌های ملی خواست تا مقابل آنچه که به‌عنوان تلاش‌های سم‌آلود IOC برای آسیب رساندن به بوکس توصیف می‌کند، مقاومت کنند.

IBA بر سابقه طولانی، ثبات و تعهد خود به ورزشکاران تأکید کرد و گفت که نمی‌توان آن را با هیچ سازمان بوکس دیگری مقایسه کرد. این اتحادیه از فدراسیون‌های ملی خواست تا تحت پرچم IBA متحد بمانند و هرگونه سازمان جایگزین برای تضمین آینده بوکس در بازی‌های المپیک را رد کرد.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم
برچسب ها :

سرشاخ کمیته المپیک

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.