بازار، جهشی برای نرخ ارز متصور نیست/آینده دلار چه می شود؟

شاهین چراغی، تحلیلگر بازار ارز در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی با اشاره به نوسانات بازار ارز پس از عملیات وعده صادق 2 ایران علیه اسرائیل گفت: یکی از اقدامات خوبی که نهاد ناظر پولی یعنی بانک مرکزی انجام داده این است که نسبت به بازار ارز شناخت لازم را به دست آورده، یعنی شناخت کامل از اکوسیستم مالی کشور دارد و به همین دلیل  به جای اینکه بر کنترل قیمت اسکناس دلار تمرکز کند، بر خود بازار تمرکز کرده است.

عضو سابق شورای عالی بورس بیان داشت: در دوره‌های قبل مدیران بانک مرکزی چنین می‌پنداشتند که قیمت گذاری ارز از طریق اسکناسی است که در تهران معامله می‌شود، اما در این دوره بانک مرکزی شناخت بهتری نسبت به بازار ارز به دست آورده به طوری که اکوسیستم تعیین قیمت ارز از طرق مختلف انجام می‌شود، به عنوان نمونه امروز کنترل نرخ درهم در دبی صورت می‌گیرد. این موضوع نشان می‌دهد که بانک مرکزی به خوبی عرضه و تقاضا را مدیریت می‌کند.

این تحلیلگر بازار ارز تصریح کرد: این عوامل نشان از هوشمندانه شدن مدیریت بانک مرکزی دارد و اگر امروز مدیریت خوب بازارساز نبود، حوادثی که در چند روز گذشته روی داده، می‌توانست قیمت ارز را به شکل سرسام آوری افزایش دهد.

رصد هوشمندانه بانک مرکزی در بازار ارز

چراغی با اشاره به اینکه در یک سال گذشته التهاب‌هایی که روی داده نرخ ارز را با نوسانات قیمتی مواجه کرد، اما بعد از چند روز مجدداً به کانال‌های قبلی برگشت، گفت: در همه کشورهای دنیا زمانی که تنش‌های سیاسی و نظامی اتفاق می‌افتد، بازارها دچار نوسان می‌شوند، یعنی بازارهای پولی، بازارهای مالی و حتی بازارهای کالایی با رفتارهای هیجانی و احساسی رو به رو می‌شوند.

عضو سابق شورای عالی بورس عنوان کرد: بعد از عملیات وعده صادق 1 شاهد بودیم که نفت جهانی یک جهش قیمتی را تجربه کرد. همچنین قیمت طلا نیز با رشد رو به رو شد؛ اما بعد از مدتی که شرایط آرام گرفت، قیمت نفت و طلا و شاخص‌های مالی به قیمت واقعی بازگشتند.

این تحلیلگر بازار ارز اظهار کرد: بانک مرکزی هوشمندانه بازار ارز را رصد می‌کند و این موضوع موجب شده تا عواملی که قیمت‌های شارپی را ایجاد می‌کند از قبل شناسایی شوند تا در زمان بحران این عوامل را مهار کند. به همین دلیل است که با وجود این شرایط بحرانی نرخ دلار از نیمه‌های 59 هزار تومان تا نیمه‌های 62 هزار تومان افزایش یافت که در حدود رشد 4، پنج درصدی است و این رقم، عدد ناچیزی محسوب می‌شود.

چراغی در پایان تاکید کرد: یک نکته مهم در بازارهای مالی این است که بازار، رویدادها را پیشخور می‌کند یعنی اینکه هنوز اتفاقی روی نداده، اما بازار به اخبار واکنش نشان می‌دهد و قیمت را جابه‌جا می‌کند. بدین ترتیب قیمت‌های آینده نرخ دلار در معاملات امروز خود را نشان می‌دهد. با توجه به اینکه نرخ ارز تا حدود 4، پنج درصد افزایش یافته است، بنابراین؛ بازار افزایش شدیدی برای نرخ دلار متصور نیست.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم
برچسب ها :

بازار متصور آینده

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.