الزام تشکیل شورای ملی بهره‌وری/بحران کمبود نیروی کار ماهر

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، میر سامان پیشوائی در نشست   حکمرانی بهره‌وری که با حضور رئیس صندوق توسعه ملی برگزار شد گفت: بند اول سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه بر رشد اقتصادی متوسط هشت درصد با تأکید بر افزایش بهره‌وری کل عوامل تولید اشاره دارد. در واقع، بالاترین هدف و اولویت برنامه هفتم توسعه کشور، افزایش بهره‌وری است.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران با اشاره به نظامات حکمرانی در دنیا، گفت: عدالت اجتماعی، بهره‌وری، کیفیت زندگی و مشارکت مردمی، 4 هدف مشترک در تمام نظامات حکمرانی دنیاست.  

وی با تأکید بر نسبت بهره‌وری با رشد اقتصادی، خاطرنشان کرد: هر نوع رشدی از دو طریق رشد نهاده‌محور و بهره‌ورمحور اتفاق می‌افتد که  اقتصاد دانش‌بنیان یکی از شاخه‌های رشد بهره‌وری‌محور است، بنابراین برای رسیدن به این رشد باید مداخله ما از جنس نوآوری، فناوری با نظام تدبیر باشد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه وجود یکی از موانع بزرگ بهره‌وری در کشور، نبود انگیزه در بخش خصوصی است، تأکید کرد: رشد نهاده‌محور و رشد بهره‌ور‌محور دو بال هستند که باید با هم حرکت کنند و رشدی پایدار خواهد ماند که بر پایه بهره‌وری باشد.

وی گفت: سازمان تلاش کرده است به‌جای تمرکز بر سیاستگذاری، نقش تنظیم‌گری خود را تقویت کند و بیشتر به جاری‌سازی سیاست‌ها بپردازد.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران با بیان اینکه در کشور ابزار بهره‌وری کم داریم، تصریح کرد: اگر قرار است بهره‌وری در کشور افزایش یابد، لازم است ابزار استاندارد (فرایند استانداردگذاری)، نوآوری و بهره‌وری کنار هم باشند تا هدف برنامه هفتم توسعه که رشد 8 درصدی بهره‌وری است، تحقق یابد.

پیشوائی یادآور شد: با تلاشی که صورت گرفت توانستیم احکام خوبی از بهره‌وری را در برنامه هفتم کشور بگنجانیم، به‌طوری که 4 ماده تبصره از بهره‌وری در این برنامه وجود دارد. در واقع، 70 درصد از برنامه‌های سازمان ملی بهره‌وری ایران در برنامه هفتم توسعه هست.

وی با بیان اینکه یکی از موانع بزرگ بهره‌وری در کشور، نبود انگیزه در بخش خصوصی است، بنابراین برای ارتقای بهره‌وری باید برای مردم، نخبگان، دانش‌بنیان‌ها و بخش خصوصی یک فضای بزرگی ایجاد کنیم.

این عضو هیئت علمی دانشگاه علم و صنعت بیان کرد: بخش (ب) ماده 111 برنامه هفتم کشور به‌طور خاص به سمت دولت رفته است، به‌طوری که نظام سنجش بهره‌وری خدمات کلیدی دستگاه‌های اجرایی و تسهیم منافع حاصل از مشارکت دانش‌بنیان‌ها در ارتقای بهره‌وری در اولویت قرار گرفته است.

وی با اشاره به تعریف تولید، گفت: برخی معتقدند مفهوم بهره‌وری صنعتی است، چراکه تولید را تحت‌اللفظی و عرفی ترجمه کرده‌اند و می‌گویند بهره‌وری عوامل تولید و منابع تولید در جاهایی که تولید صورت می‌گیرد، موضوعیت دارد. در حالی که بهره‌وری مفهوم فراشته‌ای است و به همه تخصص‌ها و رشته‌ها مرتبط است و نمی‌توان فقط آن را معطوف به تولید کرد.

الزام تشکیل شورای ملی بهره‌وری

 پیشوائی با بیان اینکه نظام تقسیم کار ملی بهره‌وری مبتنی بر نگاشت نهادی است، اظهار کرد: برای اینکه حرکت ملی بهره‌وری در کشور شکل بگیرد باید یک شورای ملی بهره‌وری به‌عنوان خط‌مشی‌گذار تشکیل شود.

رئیس سازمان ملی بهره‌وری ایران با بیان اینکه یکی از نقش‌های کلیدی سازمان، تنظیم‌گری است، گفت: تنظیم‌کری اقتصادی و منابع عمومی، تنظیم‌گری اداری-حقوقی، تنظیم‌گری اجتماعی و تنظیم‌گری نوآوری-فناوری 4 مجاری تنظیم‌گری است که این سازمان آن را دنبال می‌کند.

 مشکل اصلی در شرایط امروز کمبود نیروی کار ماهر است

وی در پایان اضافه کرد: در حال حاضر نرخ بیکاری در کشور پایین آمده است، این در حالی است که مشکل اصلی در شرایط امروز کمبود نیروی کار ماهر است. برای مثال، آماری که از مهاجرت پرستاران در کشور منتشر می‌شود، نگران‌کننده است.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.