پایش شرایط گلخانه‌ها و سالن‌های کشت بافت با سیستم هوشمند بی‌سیم

محققان یکی از شرکت‌های فناور سامانه‌ای را برای پایش گلخانه‌ها، سالن‌های کشت بافت و سوله‌های پرورش قارچ مبتنی بر هوش مصنوعی عرضه کردند که به صورت وایرلس طراحی شده و کاربرد آن نیازی به سیم‌کشی ندارد.

امیرحسین محمدپور از محققان این شرکت‌ فناور در گفت‌وگو با خبرآنی، زمینه تحقیقاتی این شرکت را هوشمندسازی، دیتالاگین و مدیریت سیستم‌های گلخانه‌ای، سالن‌های کشت بافت، سوله‌های پرورش قارچ و مزارع و باغات دانست و گفت: کلیه سیستم‌هایی که در این شرکت به تولید رسید، به صورت بی‌سیم است و این مزیت برای مجموعه‌های بزرگ حائز اهمیت است؛ چرا که کارت‌های رله ما به صورت بی‌سیم دستورات را از سیستم مرکز دریافت می‌کند و در نتیجه می‌توان گلخانه را در کوتاه‌ترین زمان و بدون نیاز به سیم‌کشی، هوشمند کرد.

وی کاهش هزینه‌ها را از مزیت این سامانه نام برد و اظهار کرد: ما با بهره‌گیری از سنسورها و هوش مصنوعی می‌توانیم از طریق نرم‌افزار شرایط محیط را کنترل کنیم. نرم‌افزاری که برای این سامانه توسعه دادیم، با بهره گیری از الگوریتم‌های پیشرفته و برای کاربردهای کشاورزی، بهینه‌سازی شده است.

محمدپور خاطر نشان کرد: کارت‌های رله ما خروجی فرمان را با دستور صادر شده از سیستم مقایسه می‌کند و در صورت بروز مشکل در سیستم کاربر را در کوتاه‌ترین زمان باخبر می‌کند.

این محقق پایش دما، رطوبت، CO2 و سرعت باد را از قابلیت‌های این سیستم نام برد و گفت: به کمک نمودارها و اطلاعات تخصصی می‌توان پارامترهای گلخانه را پایش کرد.

وی اضافه کرد: برای پایش میزان رطوبت خاک، از دقیق‌ترین نوع سنسور با تکنولوژی TRDبهره بردیم و کاربرد آن موجب افزایش بازدهی محصول و کاهش بیماری می‌شود. این سیستم همچنین به سنسور VPD مجهز است که با اندازه‌گیری دقیق دما، رطوبت و دمای برگ و بهینه‌سازی اقلیم گلخانه، موجب جلوگیری از سوختگی و جمع شدگی برگ می‌شود.

محمدپور یکی از مهمترین دلایل عملکرد مطلوب گلخانه‌ها را تامین به موقع و مناسب آب دانست و اظهار کرد: آبیاری‌های کوتاه و مکرر به تناسب دمای هوا و میزان رطوبت خاک امری است که از توان نیروی انسانی خارج است، ولی به کمک سنسورهای بی‌سیم این شرکت می‌توان از میزان نیاز آبی گیاهان اطلاع حاصل کرد و در صورت مجهز بودن سیستم آبیاری به سامانه‌های هوشمند، می‌توان در زمان مناسب نسبت به آبیاری گیاهان اقدام کرد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.