علت 50 درصد ناشنوایی ژنتیکی است

به گزارش گروه اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، فاطمه عباسی؛ معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور با تأکید بر اینکه آسیب شنوایی یکی از شایع‌ترین و پنهان‌ترین معلولیت‌ها و شایع‌ترین نقص مادرزادی است، اظهار کرد: شیوع این اختلال در بدو تولد، بیش از دو برابر دیگر اختلالات قابل ارزیابی در نوزادان است (2 تا 4 در هر 1000 تولد).

وی افزود: 25 درصد موارد ناشنوایی به دلایل ناشناخته، 50 درصد به علت عوامل ژنتیکی و 25 درصد دیگر به دلایل اکتسابی مانند زردی نوزاد، بیماری‌های دوران بارداری مادر و مشکلات هنگام زایمان رخ می‌دهد.

معاون امور توانبخشی با بیان اینکه هرچه سن بروز آسیب شنوایی پایین‌تر باشد، مشکلات عملکردی بیشتری برای فرد ایجاد می‌شود و تأثیرات گسترده‌تری بر رشد زبان و گفتار وی دارد، تصریح کرد: هم‌اکنون 1,555,671 نفر دارای معلولیت تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار دارند که از این تعداد 227,534 نفر (14.62 درصد) دارای معلولیت شنوایی هستند.

عباسی در خصوص برنامه غربالگری، تشخیص و مداخله زودهنگام شنوایی نوزادان و شیرخواران گفت: این برنامه از سال 1384 در سراسر کشور آغاز شد و تا کنون حدود 14 میلیون و 904 هزار و 789 نفر تحت پوشش قرار گرفته‌اند. بیش از 45,000 نفر مبتلا به اختلالات شنوایی در 700 واحد غربالگری شنوایی ثابت و سیار شناسایی شده و سن تشخیص کم‌شنوایی از 3 سال به حدود 1 سال کاهش یافته است.

وی همچنین با اشاره به غربالگری شنوایی سنین 3 تا 5 سال (پیش‌دبستانی) اظهار کرد: این برنامه از سال 1396 به صورت پایلوت اجرا شده و بیش از 100 هزار کودک را با استفاده از حدود 200 دستگاه در سراسر کشور پوشش داده است.

عباسی در خصوص ارائه خدمات آموزشی و توانبخشی به کودکان دارای اختلالات شنوایی گفت: 125 مرکز توانبخشی روزانه در استان‌های کشور فعال هستند و 5306 نفر تحت پوشش یارانه خدمات این مراکز قرار دارند. وی همچنین به برگزاری سمپوزیوم‌های علمی و کارگاه‌های آموزشی برای خانواده‌ها، مربیان و کارشناسان مراکز توانبخشی اشاره کرد.

معاون امور توانبخشی از فعالیت 545 مرکز توانبخشی حرفه‌ای برای افراد بالای 14 سال و بهره‌مندی 2700 نفر از خدمات یارانه‌ای این مراکز خبر داد و افزود: در سال 1402، 146 میلیارد ریال از بودجه وسایل کمک‌شنوایی به افراد دارای معلولیت شنوایی اختصاص یافته است.

وی با بیان اینکه 26 واحد شنوایی‌شناسی دولتی در زمینه غربالگری، ارزیابی، تشخیص و تجویز سمعک و تربیت شنوایی فعال هستند، تصریح کرد: این مراکز 23,255 نفر را تحت پوشش قرار داده‌اند و 892 نفر نیز از اعتبارات خرید خدمات شنوایی از بخش غیردولتی بهره‌مند شده‌اند. همچنین 21 واحد گفتاردرمانی برای درمان اختلالات گفتاری افراد کم‌شنوا و ناشنوا فعال هستند که 4091 نفر را تحت پوشش قرار داده‌اند.

عباسی با اشاره به ارائه کمک‌هزینه کاشت حلزون و خدمات پس از آن، اظهار کرد: از سال 1386 تاکنون، تعداد 26,700 نفر از مساعدت مالی سازمان بهزیستی برای کاشت حلزون بهره‌مند شده‌اند.

وی همچنین به برنامه مترجمی زبان اشاره برای توسعه ارتباطات افراد ناشنوا اشاره کرد و گفت: در این برنامه 425 نفر آموزش دیده‌اند و در سال گذشته 7714 اعزام مترجم زبان اشاره در سطح کشور صورت گرفته است.

معاون امور توانبخشی با اشاره به حمایت از تشکیل شبکه ملی تشکل‌های افراد دارای معلولیت شنوایی و ارائه خدمات هنری و هنردرمانی به 8000 نفر از این افراد، افزود: 37 گروه نمایشی ویژه افراد دارای اختلال شنوایی در سراسر کشور فعالیت می‌کنند.

عباسی خاطرنشان کرد: تاکنون 6297 نفر از خدمات اشتغال و 18247 دانش‌آموز و 2385 دانشجو از کمک‌هزینه‌های تحصیلی سازمان بهزیستی بهره‌مند شده‌اند. همچنین 1667 فرد دارای اختلالات شنوایی از طرح ارتقای توانمندی معلولان بهره‌مند شده‌اند.

وی در پایان به تدوین 16 عنوان شایستگی شغلی برای افراد دارای اختلال شنوایی با همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای، و ارائه خدمات توانبخشی خانواده‌محور اشاره کرد.

در پنل این نشست نیز موضوعاتی مانند پذیرش زبان اشاره، نقش فناوری‌های نوین در بهبود ارتباط ناشنوایان، جایگاه ناشنوایان در قانون حمایت از حقوق معلولان و اهمیت تشخیص زودهنگام و مداخلات توانبخشی برای کودکان با معلولیت شنوایی مورد بحث قرار گرفت. در پایان، از سازمان‌ها و فعالان حوزه ناشنوایان تقدیر شد.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم
برچسب ها :

ناشنوایی ژنتیکی

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.