بازدید بازرس کل گیلان از روند لایروبی بندر آستارا

خبرآنی/گیلان بازرس کل گیلان با همراهی مدیر کل بنادر و دریانوردی استان از روند عملیات لایروبی بندر مرزی آستارا در شمال غربی گیلان که توسط کشتی ویژه لایروب یاسین و با هدف افزایش عمق کانال، تسهیل تردد و پهلو گیری کشتی‌های بزرگ انجام می شود، بازدید کرد.

در پی ضرب الاجل تعیین شده دو ماهه بازرس کل استان گیلان مبنی بر لایروبی بندر آستارا، عملیات لایروبی این بندر مرزی با استقرار کشتی ویژه لایروب یاسین با هدف افزایش عمق کانال، تسهیل تردد و پهلوگیری کشتی‌های بزرگ توسط اداره کل بنادر و دریانوردی استان گیلان در مجتمع بندری آستارا آغاز شده است.

احمد آقایی، بازرس کل استان گیلان امروز، ۱۱ مهرماه با همراهی مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان، مدیرکل گمرک آستارا، معاون عمرانی فرماندار آستارا، مدیر مجتمع بندری آستارا و نمایندگان بخش خصوصی از نزدیک شاهد فعالیت کشتی ویژه لایروب یاسین در محدوده مجتمع بندری آستارا شد.

بازدید بازرس کل گیلان از روند لایروبی بندر آستارا

با انجام پروژه لایروبی و تعمیق بستر کانال دسترسی به بندر آستارا که از بنادر مهم جمهوری اسلامی ایران در حاشیه دریای خزر است، آبخور کشتی‌ها جهت ورود به بندر به حد استاندارد افزایش یافته و موجب نگهداری عمق مناسب جهت تردد کشتی‌های بزرگ تجاری دریای خزر و با ظرفیت بارگیری زیاد به مجتمع بندری آستارا می‌شود.

بازدید بازرس کل گیلان از روند لایروبی بندر آستارا

بازرس کل استان گیلان در جریان بازدید از روند لایروبی بندر آستارا در جمع خبرنگاران با بیان اینکه لایروبی بندر آستارا تا دو هفته آینده به پایان می رسد، اظهار کرد: براساس هماهنگی و برنامه‌ریزی های انجام شده، لایروبی بندر آستارا تا دو هفته آینده به پایان رسیده و امکان پهلوگیری کشتی‌های بزرگ فراهم می‌شود.

بازدید بازرس کل گیلان از روند لایروبی بندر آستارا

آقایی با اشاره به اینکه ادامه فعالیت بندر آستارا، کمک به رونق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی می‌شود، افزود: باید میدان تجارت را در منطقه و آسیای میانه حفظ کرد و در این خصوص از هیچ اقدامی فروگذار نخواهیم کرد و باید همه دستگاه‌های متولی در این خصوص گام‌های عملی بردارند.

بازدید بازرس کل گیلان از روند لایروبی بندر آستارا

وی متذکر شد: طبق گزارش‌های رسیده از مردم و مسئولان مرتبط، بندر آستارا مدت هشت ماه است که فعالیت جدی ندارد و این امر باعث خسارت‌های جبران ناپذیر به تجار، مردم، پیمانکار و کارفرمای آن شده است لذا در جلسه قبلی مصوب شد لایروبی بندر آستارا ظرف دو ماه انجام و گزارش آن ارسال شود و بر همین اساس این عملیات آغاز و با قدرت ادامه دارد.

بازرس کل گیلان ادامه داد: در صورت عدم بروز مشکل و مساعد بودن هوا تا دو هفته آینده بحث لایروبی در این بندر به پایان خواهد رسید و کشتی‌ها امکان پهلوگیری در این بندر را خواهند یافت.

بازدید بازرس کل گیلان از روند لایروبی بندر آستارا

به گزارش خبرآنی، بندر آستارا در تمام طول قرن نوزدهم تا ابتدای جنگ جهانی دوم یک بندر فعال واردات کالا، مصالح ساختمانی و فرآورده‌های نفتی از بندرهای مختلف دریای خزر به ویژه بندر باکو در جمهوری آذربایجان بود. پس از تصمیم هیئت دولت وقت در سال ۸۷ مبنی بر انتقال مالکیت بندر آستارا از شیلات ایران به سازمان بنادر و دریانوردی و سپس تبدیل آن به منطقه ویژه اقتصادی در سال ۹۳ با وسعت ۶۰ هکتار با همراهی بخش خصوصی و اجرای یک طرح بزرگ ملی و بین‌المللی، شاهد فعالیت آستارا در بخش دریایی و مبادلات دریای خزر به ویژه صادرات، پس از سال‌ها عدم فعالیت بندری - تجاری هستیم.

بازدید بازرس کل گیلان از روند لایروبی بندر آستارا

با ایجاد مجتمع بندری آستارا که در مسیر جاده ابریشم و چهارراه کریدور شمال - جنوب قرار دارد و مهمترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپاست که در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان ۴۰ درصد کوتاه‌تر و به لحاظ هزینه ۳۰ درصد ارزان‌تر است، به راحتی می‌توان مزیت تجارت اقتصاد دریامحور را مشاهده کرد.

بازدید بازرس کل گیلان از روند لایروبی بندر آستارا

همچنین بندر آستارا در دوره شیوع کرونا و محدودیت‌های ناشی از آن، به عنوان فعال‌ترین بندر کشور نقش خود را به خوبی ایفا کرد اما در سال‌های اخیر یکی از مهمترین اهداف مورد نظر در مجتمع بندری آستارا تبدیل آن به یک قطب قدرتمند و فعال در زمینه ترانزیت غلات است که بتواند در مقاطع ضروری در امر واردات این کالای استراتژیک نیاز بازار کشورهای آسیای میانه و عراق را تامین کند و این امر با سرمایه گذاری‌های خوب در بندر آستارا به تدریج چشم انداز روشنی را نشان می‌دهد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.