فرصت طلایی دوماهه وزارت نفت برای جلوگیری از خاموشی زمستانه

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، درحال حاضر حدود 42درصد ظرفیت مخازن سوخت ماعی نیروگاه‌ها پُر است؛ این درحالی است که در روز مشابه سال گذشته این میزان پرشدگی 77درصد بود.

در فاصله زمانی ابتدای مهرماه تا شروع آذرماه که شروع گسترده فصل سرما در کشور است، در سال 1402، ظرفیت مخازن سوخت مایع نیروگاه‌ها از 77درصد پرشدگی به 100درصد پرشدگی رسید؛ در واقع در این دوماهه، 23درصد ظرفیت مخازن سوخت نیروگاه‌ها پُر شد.

اگر با شرایط مشابه دوماهه ابتدایی پاییز سال گذشته، سوخت مایع تحویل نیروگاه‌ها شود، مخازن سوخت مایع نیروگاه‌ها از 42درصد پرشدگی فعلی به 65درصد پرشدگی تا شروع فصل سرمای امسال می‌رسند که به‌هیچ وجه ذخایر مناسبی برای تأمین برق زمستانه با توجه به ناترازی گاز و محدودیت‌های تأمین گاز برای بخش نیروگاهی کشور در زمستان نیست.

از اینرو، مجموعه وزارت نفت باید این فرصت طلایی دوماهه را که مصرف برق نسبت به تابستان کاهش یافته و مصرف گاز نیز هنوز نسبت به فصل سرما، افزایشی نشده و امکان تخصیص گاز بیشتر به نیروگاه‌ها و تحویل سوخت مایع بیشتر وجود دارد، استفاده نمایند تا عقب‌ماندگی فاحش پرشدگی ذخایر سوخت نیروگاهی جبران شود؛ اگر از این فرصت طلایی بهره‌گیری حداکثری نشود، احتمال بروز خاموشی‌های زمستانه بسیار زیاد است.

روز گذشته، کرامت ویس‌کرمی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران در بخشی از گفت‌وگویی که با سایت اطلاع رسانی وزارت نفت داشت، از افزایش 39 درصدی تحویل سوخت نیروگاهی در سال 1403 خبر داد و گفت: " از ابتدای سال 1403 تا هفتم مهر در مجموع نفت‌گاز و نفت‌کوره 39 درصد افزایش تحویل سوخت مایع به نیروگاه‌ها داشتیم."

ویس‌کرمی بیان کرد: "نیروگاه‌های حرارتی جزو صنایع انرژی‌بر عمده هستند که سوخت عمده آنها، گاز طبیعی است و سوخت پشتیبان نفت‌گاز یا نفت‌کوره است. از ابتدای سال، ذخیره‌سازی سوخت مایع در نیروگاه‌ها آغاز می‌شود، امسال بیش از سال قبل تحویل نفت‌گاز و نفت‌کوره به نیروگاه‌ها انجام شده است."

اگرچه این مقام مسئول از افزایش 39درصدی تحویل سوخت مایع به نیروگاه‌ها نسبت به زمان مشابه سال قبل خبر داده، اما نکته مهم و مطرح نشده این‌است که با کاهش 3.3 میلیارد مترمکعبی تخصیص گاز به نیروگاه‌ها در 6 ماهه نخست سال و اجبار واحدهای حرارتی به جبران کسری گاز تحویلی با مصرف بیشتر سوخت مایع، نه‌تنها افزایش 39درصدی تخصیص سوخت مایع به نیروگاه‌ها موجب ذخیره‌سازی بیشتر نشده، بلکه نسبت به زمان مشابه سال گذشته، در شرایطی وارد پاییز شده‌ایم که 48درصد کاهش ذخیره‌سازی سوخت مایع در نیروگاه‌ها را شاهد هستیم.

مصرف سوخت مازوت نیروگاهی در نیمه نخست امسال نسبت به نیمه نخست سال گذشته 2 برابر شده و مصرف گازوئیل در نیروگا‌ها نیز رشدی حدود 1.8 برابری داشته است.

پیش‌بینی می‌شود زمستان امسال روزانه بین 300 تا 350 میلیون مترمکعب کسری گاز نسبت به شرایط تأمین 100درصدی گاز برای تمامی مصارف خانگی، کشاورزی، صنایع، نیروگاهی و ... داشته باشیم و به میزان کسری، باید سوخت معادل (سوخت مایع) به نیروگاه‌ها و صنایع عمده تخصیص داده شود تا بخش خانگی دچار افت فشار یا قطعی گاز نشود. در چنین شرایطی، وجود ذخایر کافی سوخت مایع در مخازن نیروگاه‌ها، شرط لازم برای تأمین پایدار برق در زمستان است.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.