فشار مالیاتی از دهک‌های پایین برداشته شود

وزیر اقتصاد گفت: نمی‌شود هشت دهک روز به روز وضعشان بدتر شود و ۲۰ درصد وضعشان بهتر شود و در عین حال ما فشار مالیاتی را بر هشت دهک بیاوریم. باید فشار از اقشار پایین برداشته شود و در عین حال تمرکز سازمان امور مالیاتی بر دانه درشت‌ها و ظرفیت‌های جدید گذاشته شود.

به گزارش خبرآنی، عبدالناصر همتی در نشست خبری نخستین اجلاس مدیران مالیاتی سراسر کشور اظهار کرد: عدالت مالیاتی باید در دستور کار قرارگیرد و انرژی و تمرکز سازمان امور مالیاتی و همکاران بر دانه درشت‌ها و ظرفیت‌های جدید گذاشته شود.

وی افزود: حمایت مالیاتی از اقشار پایین مساله مهمی است. از سوی دیگر باید جلوی فرار مالیاتی گرفته شود. در زمانی که کنترل ریال را انجام می دادیم اشخاصی بودند که هویتشان مشخص نبود و بعضا هویت اجاره‌ای داشتند که باید اطلاعات این افراد به صورت آنلاین دریافت شود.

وزیر امور اقتصادی با بیان اینکه سازمان امور مالیاتی قصد ندارد اطلاعات بانکی مردم را فاش کند گفت: کارها باید به صورت سیستمی انجام شود و نگرانی ایجاد نشود. همه می خواهیم در مسیر عدالت مالیاتی حرکت کنیم. وقتی ۵۰ میلیارد مالیات مشمول یک نفر می شود و سه سال بعد پرداخت می کند با توجه به تورم، ارزش این ۵۰ میلیارد تومان کاهش می یابد. پس سازمان امور مالیاتی در دریافت مالیات باید به‌موقع عمل کند.

همتی تصریح کرد: نمی‌شود ۸ دهک روز به روز وضعشان بدتر شود و ۲۰ درصد وضعشان بهتر شود و در عین حال ما فشار مالیاتی را بر ۸ دهک بیاوریم.

وی با بیان اینکه باید حکمرانی داده به منظور جلوگیری از فرار مالیاتی ایجاد شود گفت: مهمترین برنامه بنده در دولت چهاردهم ایجاد حکمرانی داده است و باید از این فرصت تاریخی همراهی و همدلی رییس جمهور استفاده کنیم. اگر این کار را انجام دهیم در کنترل تورم، نرخ ارز، توسعه و واقعی کردن تامین بودجه به ما کمک می کند. همه اینها وابسته به این است که ما مالیات ۱۶۹ مکرر را اجرایی کنیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی درباره بالا بودن گردش مالی در کشور بیان کرد: سهم مالیات نسبت به تولید ناخالص داخلی خیلی پایین است؛ در حالی که قرار بود بالا برود اما کاهش پیدا کرد. پیشنهاد شد سالیانه یک درصد این رقم افزایش یابد و بتوانیم در یک فرآیند بلندمدت این رقم را به ۱۰ درصد برسانیم.

به گفته همتی، بعضا می‌گویند در شرایط رکود چرا فشار مالیاتی می‌آورید؟ بنده این را قبول دارم. ما فشار مالیاتی را به تولید می آوریم. مستند و مستدل بودن ادعای مالیاتی خیلی مهم است و باید رضایت ارباب رجوع جلب شود. ما نمی خواهیم مالیات خلاف حق بگیریم. ما قصد داریم مالیات قانونی را اخذ کنیم. اگر غیر از این باشد مردم از سازمان امور مالیاتی دلزده می‌شوند.

وی با بیان اینکه ما معمولا فله‌ای یارانه پرداخت می‌کنیم گفت: این سیاست ضعیفی است. این پایگاه اطلاعاتی بر اساس ماده ۱۶۹ و ۱۶۹ مکرر می تواند بر اساس داده‌های عملیاتی به ما کمک کند.

وزیر اقتصاد، نظارت دقیق سازمان امور مالیاتی را مهم دانست و بیان کرد: این برای سازمان امور مالیاتی بد است که یک نفر بگوید فلان مامور از من رقمی را مطالبه کرد. هرچقدر از حالت رو در رویی در مالیات کاهش پیدا کند به نفع بخش مالیات است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.