انتقال دانش فنی و ارزآوری برای ایران از طریق کاریابی‌های بین‌المللی

طبق گزارش ها بیش از ۸۵ مرکز کاریابی بین‌المللی در استان تهران وجود دارد که نشانگر پتانسیل بالای نیروی کار ایرانی در سطح جهانی است.کاریابی‌های بین المللی علاوه بر کمک به اشتغال جوانان بیکار موجب انتقال دانش فنی و تکنولوژی از کشورهای پیشرفته به ایران می‌شوند.

به گزارش خبرآنی، بدون تردید یافتن شغل مناسب که بتواند علاوه بر تامین درآمد و حل نیاز مالی، رضایت شغلی فرد را برانگیزد، دغدغه‌ای است که بیشتر افراد با آن روبه رو هستند؛ از این رو شناسایی استعدادها، توانایی‌ها و شرایط روحی و جسمی فرد برای پذیرش یک شغل از اهمیت بالایی برخوردار است و در این راستا مشاوره شغلی می‌تواند با بررسی و انطباق ویژگی‌های فردی با شغل مورد نظر در یافتن شغل مناسب نقش موثری داشته باشد.

کاریابی‌های بین المللی علاوه بر کمک به اشتغال جوانان بیکار می‌توانند بستر انتقال دانش فنی و تکنولوژی از کشورهای پیشرفته به ایران را فراهم کنند.

بسیاری از کشورهای پیشرفته از بدو ورود نیروی کار به بازار تا کاریابی، سازگاری با محیط کار و به پایان رساندن مسیر شغلی را مورد مطالعه قرار داده و پژوهش‌های بسیاری در این زمینه صورت داده‌اند.

بر اساس گزارش‌ها بیش از ۵۰ درصد نیروی کار مورد نیاز در کشورهای توسعه یافته توسط کاریابی‌ها و دفاتر مشاوره شغلی جذب می شوند؛ بر همین اساس کاریابی‌ها سهم بسزایی در تامین نیروی کار موردنیاز کارفرمایان و معرفی فرصت‌های شغلی مناسب به کارجویان دارند زیرا یکی از مزایای موسسات کاریابی، برقراری ارتباط میان کارجو و کارفرماست که از این رهگذر نقش تاثیرگذاری در کاهش میزان نرخ بیکاری دارد.

به گفته رئیس کانون کاریابی‌های کشور بیش از ۱۲۰۰ کاریابی داخلی و ۱۲۰ کاریابی خارجی در کشور فعالیت دارند که اطلاعات خود را از طریق سامانه در اختیار وزارت کار قرار می‌دهند.

در همین راستا محمد آذرپناه - مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران، از فعالیت ۸۵ کاریابی بین‌المللی در این استان خبر داد و گفت: افزایش تعداد کاریابی‌های بین‌المللی در استان تهران، نشانگر پتانسیل بالای نیروی کار ایرانی در سطح جهانی است و وجود این تعداد کاریابی بین‌المللی، فرصت مطلوبی برای نیروی متخصص ایرانی است تا بتواند در فرصت‌های شغلی و پروژه‌های بین‌المللی مشارکت کرده و تجربیات خود را افزایش دهد.

انتقال دانش فنی و ارزآوری برای ایران از طریق کاریابی‌های بین‌المللی

به گفته وی، کاریابی‌های بین المللی می‌توانند علاوه بر کمک به اشتغال جوانان بیکار موجب انتقال دانش فنی و تکنولوژی از کشورهای پیشرفته به ایران شوند.

آذرپناه همچنین به ظرفیت‌های بالقوه مهاجرت شغلی نیروی انسانی اشاره و توصیه کرده کاریابی‌های بین‌المللی به شکلی عمل کنند که ضمن مراقبت از بازار کار داخلی و پرهیز از خروج نیروی کار تخصصی و مورد نیاز از بازار کار داخل، سهم مناسبی از فرصت‌های شغلی موجود در بازارهای بین المللی را برای نیروهای تخصصی مازاد بر نیاز داخلی کسب کنند.

از نگاه مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان تهران، کاریابی‌های بین‌المللی باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که نیروی کار اعزام شده پس از کسب تجربه و ارتقای سطح مهارت‌ها، به کشور بازگردد و از دانش و تجربیات خود برای توسعه کسب و کارهای جدید در کشور استفاده کند.

در حال حاضر فرایند ثبت نام و جست و جوی شغل برای جویندگان کار و کسب فرصت‌های شغلی، جست وجو و تامین نیروی انسانی برای کارفرما از طریق مراکز کاریابی صورت می‌پذیرد و می تواند منجر به ایجاد اشتغال شود.

انتقال دانش فنی و ارزآوری برای ایران از طریق کاریابی‌های بین‌المللی

کاریابی‌های خارجی یا بین‌المللی، دفاتر کاریابی است که حوزه فعالیت آن محدود به کشورهای تعیین کننده از سوی وزارت کار بوده و به اخذ روادید مرتبط با کار و اعزام نیروی انسانی اقدام می‌کنند.

تمام ایرانیان شاغل در خارج از کشور که به صورت فردی یا در قالب صدور خدمات فنی و مهندسی به خارج اعزام شوند می‌توانند گواهینامه شغلی دریافت کنند.بر اساس گزارش مرکز آمار و برنامه‌ریزی راهبردی وزارت کار در سال ۱۴۰۱ تعداد دفاتر کاریابی خارجی در کشور ۱۹۸ دفتر بوده و استان تهران با ثبت ۹۵ دفتر و پس از آن خراسان رضوی و فارس بیشترین تعداد دفاتر کاریابی خارجی را به خود اختصاص داده‌اند.

به اعتقاد کارشناسان، یکی از عوامل موثر در بنگاه‌های ایجاد شده از سوی کارآفرینان، ارتباط بنگاه‌ها با بازار کار جهانی و استفاده از تجربیات و تخصص‌های کشورهای دیگر است که در حوزه فعالیت افراد کارآفرین از جایگاه و تجربه بیشتری برخوردار هستند. مراکز مشاوره شغلی و کاریابی‌های بین المللی ضمن هدایت صحیح کارجویان برای اعزام، موجب رشد و بهره‌وری بنگاه‌ها و ارزآوری برای کشور می‌شوند.

لازم به ذکر است که تمام ایرانیان شاغل در خارج از کشور که به صورت فردی یا در قالب صدور خدمات فنی و مهندسی به خارج اعزام شده‌اند می‌توانند گواهینامه شغلی دریافت کنند. داشتن گواهینامه شغلی دارای مزیتهایی است که از جمله آنها می‌توان به معافیت از پرداخت عوارض خروج از کشور برای دارنده گواهینامه شغلی اشاره کرد.

به گزارش خبرآنی، درحال حاضر خروج نیروی انسانی متخصص از کشور، یکی از چالش‌های جدی در حوزه اشتغال است؛ از این رو با ایجاد شرایط مناسب باید بستر فعالیت گسترده نیروهای نخبه و متخصص کشور را فراهم کرد.همچنین با بهره‌گیری از ظرفیت کاریابی‌های بین‌المللی، فرصت توسعه نیروی انسانی متخصص و ارتقای سطح بازار کار داخل را به وجود آورد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.