افتتاح پژوهشکده هوش مصنوعی و کلان داده در حوزه کشاورزی

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، رویداد "هوش مصنوعی در کشاورزی" با حضور شرکت‌های دانش‌بنیان در پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی برگزار شد.

محسن مرادی؛ رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی و رییس رویداد "هوش مصنوعی در کشاورزی" در ابتدای مراسم گفت: از طرف خودم و همکارانم در رویداد و پژوهشگاه، شهادت مظلومانه سید شهیدان مقاومت، شهید سید حسن نصرالله، و سایر همرزمان ایشان، به‌ویژه سردار شهید نیلفروشان را تسلیت عرض می‌کنم و از درگاه خداوند پیروزی جبهه اسلام را خواستارم.

وی ضمن خوشامدگویی به حاضران، به‌ویژه دکتر خیام نکویی؛ معاون محترم وزیر و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: حضور شما در این رویداد قطعاً منشأ خیر و برکت برای کشور خواهد بود.

مرادی افزود: پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی یکی از 21 مؤسسه و پژوهشگاه سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی است که با داشتن قریب به 2000 عضو هیئت علمی و 8000 محقق و پشتیبان، یکی از مهم‌ترین سازمان‌های تحقیقاتی جهان به شمار می‌آید. در 40 سال گذشته، تولیدات بخش کشاورزی کشور بیش از 400 درصد رشد داشته است که 350 درصد از این افزایش به دلیل تلاش‌های فراوان همکاران ما در سازمان تات، کشاورزان، و معاونت‌های اجرایی وزارت جهاد کشاورزی بوده است. دلیل اصلی این موفقیت‌ها، نفوذ دانش و افزایش بهره‌وری بوده است.

اهمیت هوش مصنوعی در کشاورزی

رییس رویداد "هوش مصنوعی در کشاورزی" همچنین به چالش‌های ناشی از تغییر اقلیم اشاره کرد و گفت: تغییر اقلیم، الگوهای آب‌وهوایی و به‌تبع آن الگوهای تولید را در آینده تغییر خواهد داد. اگر بخواهیم امنیت غذایی پایدار را تأمین کنیم، باید الگوهای تولید را با شرایط جدید تطبیق دهیم. امروز نیاز مبرمی به تحلیل داده‌ها و نظریه‌پردازی برای پدیده‌های آینده داریم. با تحلیل دقیق داده‌ها و اطلاعات گذشته می‌توانیم آینده را شکل دهیم.

وی تأکید کرد: برای دستیابی به این هدف، باید به‌زودی کشاورزی دقیق را عملیاتی کنیم و از فناوری‌های هوش مصنوعی برای جمع‌آوری داده‌های دقیق از طریق ماهواره‌ها و حسگرها و همچنین استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی در تمامی مراحل کشاورزی، از کاشت تا برداشت و زنجیره تأمین، بهره ببریم.

رییس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی خاطرنشان کرد: در این پژوهشگاه و سایر مؤسسات سازمان تات، توجه ویژه‌ای به این موضوع داریم. در حال تأسیس دو پژوهشکده هوش مصنوعی و کلان داده هستیم و تلاش داریم با همکاری شرکت‌های خصوصی در این زمینه پیشرفت کنیم. بیش از 50 شرکت با پژوهشگاه همکاری دارند و به‌زودی مرکز نوآوری افتتاح می‌شود که 4 شرکت لنگر نیز در آن مستقر خواهند شد.

وی اضافه کرد: در این رویداد تلاش می‌کنیم با 40 شرکت فعال در حوزه هوش مصنوعی آشنا شویم و از ظرفیت‌های آنها برای ارتقای بهره‌وری کشاورزی استفاده کنیم. همچنین در صورت نیاز، تغییرات لازم در سیاست‌گذاری‌ها و اجرا را پیگیری خواهیم کرد. امیدوارم این رویداد مفید و پربار باشد.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.