لزوم شفاف سازی دولت درباره افزایش ضریب جینی

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، طبق آخرین گزارش مرکز آمار ایران  ضریب جینی شهرها از 36.96 درصد به 38.2 درصد افزایش یافته است. در مقابل، این ضریب در روستاها از 36.43 درصد به 35.83 درصد اُفت کرده است.

گفتنی است ضریب جینی (Gini coefficient) شاخصی است که برای اندازه‌گیری نابرابری توزیع درآمد یا ثروت در یک کشور استفاده می‌شود. این شاخص عددی بین 0 تا 1 است. همچنین صفر، نشان‌دهنده برابری کامل است، یعنی همه افراد جامعه درآمد یا ثروت یکسانی دارند و یک نشان‌دهنده نابرابری کامل است، یعنی تمام درآمد یا ثروت در دست یک نفر متمرکز است و بقیه هیچ ندارند.

بنابراین، در یک نتیجه‌گیری ساده ‌شده می‌توان این طور برداشت کرد که اختلاف طبقاتی و نابرابری درآمدی در طول سال گذشته نسبت به سال 1401 در شهرها بیشتر شده اما در روستاها کاهش یافته است.

لزوم شفاف سازی دلایل رشد ضریب جینی

اگرچه در تحلیل ضریب جینی ملاحظاتی وجود دارد و برخی از کارشناسان نقد هایی جدی به آن وارد می کنند، اما تغییر روند ضریب جینی به هر حال نگران کننده است و باید مورد تحلیل  و تجزیه قرار گیرد.

لازم به ذکر است بر اساس اعلام مرکز آمار ضریب جینی کل کشور در سال 1401 به 3877/ 0 رسیده و در مقایسه با سال 1400 کاهش 0061/ 0 را تجربه کرده است. همچنین طبق اعلام مرکز آمار، در سال 1400 ضریب جینی خانوارهای کل کشور 0.3938 است که در مقایسه با سال قبل 0.0068کاهش نشان می‌دهد. البته از سال 97 تا 1402 همواره ضریب جینی در روندی نزولی قرار داشته است.

به بیانی دیگر ضریب جینی در طول5-6 سال  گذشته همواره در روندی نزولی قرار داشته و سال 1402 اولین سالی است که نسبت به دو سال گذشته خود روند ضریب جینی گاردی صعودی گرفته است.

بنابراین با توجه به اینکه در طول سال های گذشته همواره ضریب جینی روندی نزولی داشته این انتظار می رود که تیم اقتصادی دولت دلایل تغییر روند ضریب جینی را تشریح کند تا علت تغییر روند این شاخص مهم مشخص شود.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم
برچسب ها :

درباره افزایش

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.