نگاهی به اقدامات قوه قضاییه در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، جبهه انقلاب اسلامی در ایران مواضع صریح و مشخصی در قبال رژیم صهیونیستی دارد و به‌طور کلی این مواضع در چارچوب سیاست‌های رسمی جمهوری اسلامی ایران قرار دارد. این موضع‌گیری‌ها از ابتدای انقلاب اسلامی تا به امروز ثابت بوده است که در نخستین ردیف آن، عدم به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی است. ایران رژیم غاصب اسرائیل را به عنوان یک کشور به رسمیت نمی‌شناسند و همواره از آن به عنوان "رژیم صهیونیستی" یا "اشغالگر" یاد می‌کند؛ زیرا تأسیس این کشور مجعول نتیجه اشغال سرزمین‌های فلسطینی توسط صهیونیست‌هاست.

از این رو جبهه انقلاب اسلامی از مقاومت فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی به صورت کامل حمایت می‌کند و بر اساس آنچه امام خامنه‌ای به آن اشاره داشته‌اند، این حمایت شامل حمایت همه‌جانبه از گروه‌های مقاومت است.

همچنین سازش با رژیم صهیونیستی جزو خطوط قرمز نظام است و کلیت جمهوری اسلامی به‌شدت با هرگونه مذاکرات یا سازشی با رژیم صهیونیستی مخالف است و هرگونه توافق صلح با این رژیم را رد می‌کند.

به‌طور کلی، موضع جبهه انقلاب در ایران و آرمان جمهوری اسلامی نسبت به رژیم صهیونیستی، حمایت از مقاومت فلسطین و تأکید بر نابودی رژیم صهیونیستی به عنوان راه‌حل نهایی مسأله فلسطین است.

آغاز یک فتح عظیم

در آستانه هفتم اکتبر، سالروز عملیات غرورآفرین "طوفان الاقصی" قرار داریم که توسط رزمندگان حماس علیه اشغالگران صهیونیست انجام شد. در داخل کشور، دلدادگان به انقلاب اسلامی و جبهه مقاومت، این عملیات را به عنوان یک نقطه عطف در مقاومت فلسطین در برابر رژیم صهیونیستی تعریف می‌کند؛ زیرا این عملیات نشانه قدرت مقاومت، پاسخ به تجاوزات بیش از 70 ساله رژیم صهیونیستی، شکست امنیتی رژیم صهیونیستی، نقطه‌ای برای تغییر در معادلات منطقه‌ای، تقویت روحیه مقاومت و حمایت از مقاومت فلسطین محسوب می‌شود و جبهه انقلاب اسلامی "طوفان الاقصی" را به عنوان یک موفقیت مهم در مسیر مبارزه با رژیم صهیونیستی و تقویت جایگاه مقاومت در سطح منطقه‌ای و جهانی تفسیر می‌کند.

پس از انجام این عملیات، رژیم صهیونیستی از سر استیصال و برای بازسازی وجهه تخریب‌شده خود حملات شدیدی علیه مردم فلسطین به‌ویژه در نوار غزه انجام داد که به‌زعم قریب به تمام کارشناسان حقوقی و سازمان‌های بین‌المللی، برخلاف قواعد و توافقات جهانی همراه با ارتکاب جنایات جنگی بود.

تداوم این جنایات تا آنجا ادامه یافت که گروه‌های خودجوش مردمی و نیز سازمان‌ها و مؤسسات حقوقی در سراسر جهان علاوه بر برگزاری تجمعات اعتراضی علیه جنایات اسرائیل، نسبت به محکومیت رژیم صهیونیستی در افکار عمومی، رسانه‌ها و حتی محاکم بین‌المللی اقدام کردند.

قوه قضاییه ایران نیز در راستای مواضع کلی جمهوری اسلامی و جبهه مقاومت، واکنش‌هایی به جنایات رژیم صهیونیستی داشته است؛ هر چند به‌دلیل محدودیت‌های عملی در حوزه حقوق بین‌الملل، اقداماتی که قوه قضاییه ایران می‌تواند انجام دهد، بیشتر در سطح مواضع حقوقی ـ قضایی و ارائه حمایت‌های سیاسی از فلسطینیان بوده است.

اقدامات و مواضع احتمالی قوه قضاییه ایران

قوه قضاییه جمهوری اسلامی ایران به‌دلیل محدودیت‌های حقوقی و بین‌المللی، بیشتر در چارچوب مواضع سیاسی و قضایی، محکومیت جنایات و حمایت حقوقی از فلسطینیان فعالیت کرده است، اما به طور مستقیم امکان اجرای اقدامات قضایی در مقابل رژیم صهیونیستی را ندارد.

در خصوص اقدامات و مواضع احتمالی قوه قضاییه ایران علیه جنایات پرشمار رژیم صهیونیستی این موارد قابل اشاره است:

محکومیت حملات رژیم صهیونیستی ـ قوه قضاییه ایران در کنار دیگر نهادهای جمهوری اسلامی ایران، حملات رژیم صهیونیستی به غزه و مردم فلسطین را به‌عنوان جنایات جنگی و نقض آشکار حقوق بشر محکوم کرده است که در قالب بیانیه‌های رسمی و اظهار نظرهای مقامات قضایی مطرح شده‌اند.

پیگیری از طریق نهادهای بین‌المللی ـ قوه قضاییه با بهره‌گیری از معاون امور بین‌الملل خود و نیز ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران که ریاست آن با رییس دستگاه قضاست، با همکاری نهادهای حقوقی بین‌المللی و سازمان‌های حقوق بشر، تلاش‌هایی برای پیگیری قانونی و قضایی جنایات رژیم صهیونیستی در دادگاه‌های بین‌المللی انجام داده است. این اقدامات شامل جمع‌آوری مستندات و گزارش‌هایی از جنایات رژیم صهیونیستی و ارسال آن‌ها به نهادهای بین‌المللی مانند دیوان بین‌المللی کیفری (ICC) است.

افزایش توجه به موضوع فلسطین در محافل حقوقی ـ قوه قضاییه از طریق برگزاری کنفرانس‌ها، سمینارها و نشست‌های حقوقی در ایران، به افزایش آگاهی عمومی درباره جنایات رژیم صهیونیستی و لزوم پیگرد قانونی آن‌ها کمک کرده است. این اقدامات در راستای ایجاد اجماع بین‌المللی و فشار بر رژیم صهیونیستی برای پاسخگویی به جنایات جنگی و نقض حقوق بشر انجام شده است.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.