وزیر خارجه ایرلند: جنگ زمینی در لبنان فاجعه‌بار خواهد بود/ وضعیت غزه غیرقابل قبول است

وزیر امور خارجه ایرلند در بخشی از سخنرانی خود در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل که در آن به موضوعات مختلفی از جمله حقوق بشر، جنگ اوکراین، تغییرات آب‌وهوایی و بحران‌های آفریقا اشاره کرد، با توجه به تشدید درگیری‌ها میان رژیم صهیونیستی و حزب‌الله لبنان، گفت، جنگی زمینی میان طرفین «فاجعه‌بار» خواهد بود و از بازیگران صاحب‌نفوذ منطقه، از جمله ایران، خواست که به طور موثری از نفوذ خود برای پایان دادن به خشونت‌ها به منظور حل‌وفصل دیپلماتیک مناقشات استفاده کنند.

به گزارش خبرآنی، «سین فلمینگ» وزیر امور خارجه ایرلند در سخنرانی خود در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل گفت که تمامی کشورهای عضو مسئولیت دارند جهانی ایجاد کنند که همه بتوانند در آن در امنیت، صلح و کرامت و عزت به سر ببرند.

اهمیت پایبندی به منشور سازمان ملل

او با تاکید بر ضرورت پایبندی به اصول منشور سازمان ملل و پاسخگو بودن کشورها به یکدیگر در قبال آن، گفت: ما برای حمایت از قوانین بین‌المللی، تضمین حل‌وفصل صلح‌آمیز مناقشات، دفاع از ماهیت جهانی و یکپارچه حقوق بشر و تحویل دادن یک نظام چندگانه کارآمد به نسل بعد پاسخگوی یکدیگر هستیم.

فلمینگ گفت: نظام قانون‌مند جهانی و نظام قوانین بین‌المللی حقوق بشر مهم‌ترین دارایی ما در دست یافتن به صلح و ابقای آن است.

ضرورت حمایت از فعالیت‌های دیوان بین‌المللی دادگستری و  دیوان بین‌المللی کیفری

وزیر امور خارجه ایرلند بیان کرد: ایرلند، تماما، نسبت به حمایت از کار ضروری دیوان بین‌المللی دادگستری متعهد است و از تمامی کشورها می‌خواهد به قوانین آن پایبند باشند. ایرلند همچنین، تماما، نسبت به نظام دیوان بین‌المللی کیفری نیز متعهد است.

او تلویحا، با اشاره به تلاش آمریکا و برخی شرکای اروپایی آن برای ارائه چتر حمایت سیاسی و دیپلماتیک خود به رژیم صهیونیستی که در دیوان بین‌المللی دادگستری به نسل‌کشی متهم شده، گفت: دیوان بین‌المللی کیفری سنگ بنای این نظام قانونی است و باید بتواند دستور کار خود را بدون ترس یا جانبداری انجام دهد.

با توجه به این که آمریکا تهدید به تحریم مقامات دیوان بین‌المللی کیفری و دادگستری کرده است که موضوع صدور حکم بازداشت «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و دیگر مقامات این رژیم را به دلیل جنایات جنگی آن‌ها در غزه بررسی کرده‌اند، فلمینگ گفت: ما تمامی تلاش‌ها برای ارعاب یا تهدید دیوان بین‌المللی کیفری، مقامات آن یا کسانی که با این دادگاه همکاری می‌کنند را محکوم می‌کنیم. نمی‌توان برای جدی‌ترین جنایاتی که نگرانی‌های بین‌المللی درباره آن وجود دارد، مصونیتی قائل شد.

حقوق بشر و حقوق اقلیت‌ها

او در ادامه سخنرانی خود درباره حقوق زنان و ضرورت حمایت از حقوق اقلیت‌ها گفت: ما شاهد پسرفت در حقوق بشر زنان و دختران هستیم. تبعیض جنسیتی در افغانستان بی‌رحمانه است و باید محکوم شود. در بسیاری از جاهای جهان، شاهد تهدیدهایی علیه پیشرفت‌هایی هستیم که به سختی حاصل شده‌اند. حتی شاهد معکوس شدن آن‌ها هستیم. این برای ما قابل قبول نیست.

فلمینگ ادامه داد: ما باید بی چون‌وچرا، تمامی اشکال نژادپرستی، تعصب و نفرت، از جمله یهودی‌ستیزی، نفرت پراکنی مسلمان ستیزانه و آزار مسیحیان را محکوم کنیم.

تغییرات آب‌وهوایی

او درباره بحران تغییرات آب‌وهوایی نیز با اشاره به نقش ایرلند در این باره گفت: ما شاهد تاثیر مخرب تغییرات آب‌وهوایی هستیم. واضح است که تغییرات آب‌وهوایی بی‌ثباتی و درگیری را تشدید می‌کند. ایرلند برای پرداختن به این موضوع در دوران ریاست خود در شورای امنیت تلاش‌های زیادی کرد. تغییرات آب‌وهوایی تمامی ما را تهدید می‌کند.

وزیر امور خارجه ایرلند درباره تنش‌ها در منطقه غرب آسیا گفت: ما با احتمال بسیار واقعی جنگی منطقه‌ای در خاورمیانه مواجه هستیم. من، عمیقا، نگران این چرخه خشونت‌ و وضعیت لبنان هستم.

تنش‌ها در غرب آسیا

او با ادعایی درباره نقش حزب‌الله لبنان در منطقه راجع به درگیری‌ها میان حزب‌الله و رژیم صهیونیستی گفت: ما مدام حملات حزب‌الله را محکوم کرده‌ایم. اما حملات هوایی گسترده و ادامه‌دار اسرائیل علیه مناطق به شدت پرجمعیت موجب مرگ کورکورانه غیرنظامیان و ویرانی در مقیاسی گسترده شده است. صدها هزار نفر مجبور شده‌اند فرار کنند. جنگی زمینی، واقعا، فاجعه‌بار خواهد بود.

او با تاکید بر ضرورت خودداری از گسترش تنش‌ها گفت: تمامی طرفین جنگ وظیفه دارند به حقوق بشر بین‌المللی پایبند باشند. هیچ استثنایی وجود ندارد. من همچنین از تمامی کشورهای صاحب نفوذ، از جمله ایران، می‌خواهم نفوذ خود را به گونه موثری به کار بگیرند. ما باید فضای رسیدن به راهکارهی سیاسی و دیپلماتیک را ایجاد و تحویل کمک‌های انسانی به کسانی که واقعا به آن نیاز دارند را تضمین کنیم. خشونت باید همین حالا متوقف شود.

جنگ غزه

وزیر امور خارجه ایرلند درباره وضعیت جنگ غزه نیز گفت: مقیاس تلفات، ویرانی و رنج انسانی در غزه، واقعا، هولناک و تماما، غیرقابل قبول است. ایرلند مدام، حماس را به دلیل حملات به اسرائیل در ۷ اکتبر محکوم کرده است. به اسارت درآوردن افراد غیرقابل قبول است. گروگان‌گیری خلاف وجدان و غیراخلاقی است. اگرچه پاسخ اسرائیل نیز، تماما، نامتناسب بوده است.

او افزود: نیازی مبرمی به یک توافق برای آتش‌بس و آزادی اسرا و سرازیر شدن کمک‌های انسانی گسترده به غزه داریم. در عوض، شاهد افزایش نگران‌کننده تنش‌ها در کرانه باختری و حالا، در لبنان هستیم. خشونت و کشتار باید متوقف شود.

فلمینگ بیان کرد: روشن است که تنها مبنای امکان‌پذیر برای صلح و امنیت پایدار برای اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها ، راهکاری «دو دولتی» است. ایرلند از ابتکار جهانی ارائه‌شده در نیویورک در حمایت از راهکار دو دولت حمایت می‌کند.

جنگ اوکراین

وزیر امور خارجه ایرلند درباره جنگ اوکراین گفت: جنگ غیرقانونی روسیه علیه اوکراین نمایانگر تهدیدی جدی علیه نظام چندجانبه بین‌المللی است. به چالش کشیدن این قاعده که مرزها را نمی‌توان با اعمال زور تغییر داد، برای تمامی ما نگران‌کننده است. ما باید، عمیقا، نگران نافرمانی یکی از اعضای دائمی شورای امنیت در قبال منشور سازمان ملل باشیم. تضعیف نظام قانون‌مند جهانی که امنیت تمامی ما به آن بستگی دارد، باید موجب نگرانی تمامی ما باشد.

او جنگ روسیه در اوکراین را «جنگی استعماری» خواند که هدف «الحاق سرزمین‌ها و ویرانی هویت یکی از اعضای سازمان ملل» را دنبال می‌کند.

او تهدید روسیه به استفاده از تسلیحات هسته‌ای در این جنگ را «بهت‌آور» خوانده و گفت: به همین دلیل است که ایرلند قرار است در نشست مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای درباره افزایش درک علمی جمعی‌مان از خطرات این تسلیحات ارائه کند. من از تمامی کشورها می‌خواهم به این قطعنامه ملحق شوند.

بحران‌های آفریقا

فلمینگ درباره بحران‌های فعلی آفریقا گفت: شاخ آفریقا و منطقه ساحل از چندین بحران تداخل‌کننده، از جمله ناامنی غذایی، خشکسالی و سیل و درگیری‌ها به‌ستوه آمده است. پرداختن به این موضوعات به معنای کار بر روی توسعه پایدار و حقوق بشر است.

او افزود: وضعیت سودان هولناک است. ۱۲ میلیون نفر مجبور به ترک خانه‌های خود شده‌اند. گزارش‌های متعدد درباره آزار غیرنظامیان، به ویژه زنان و دختران وجود دارد. ۲۵ میلیون نفر با سطح بحرانی گرسنگی و حالا قحطی مواجه هستند. به اقدامی فوری نیاز است. ما خواستار آتش‌بس، دسترسی‌های بشردوستانه، حفاظت از غیرنظامیان و پاسخگویی نسبت به نقض حقوق بشر هستیم.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.