برنامه اروپا برای خرید مشترک گاز شکست خورد؟

برخلاف امید اتحادیه اروپا، مکانیزم خرید مشترک گاز طبیعی، به یک عامل تعیین‌کننده برای بازار گاز یا تامین سوخت این منطقه تبدیل نشده است.

به گزارش خبرآنی، اتحادیه اروپا در اوج بحران انرژی، برای تقویت امنیت انرژی، مکانیزمی به اجرا گذاشت تا کشورهای اروپایی به صورت مشترک، گاز خریداری کنند. این مکانیزم، یکپارچه سازی تقاضای گاز شرکت‌ها در اتحادیه اروپا یا در کشورهای «جامعه انرژی» (Energy Community) و جفت کردن آن با رقابتی‌ترین پیشنهاد عرضه را در فصل بعدی ذخیره سازی گاز، مد نظر داشت.

با این حال، منابع آگاه از داده‌های محرمانه به روزنامه فایننشیال تایمز گفتند: قراردادهای گازی که تحت این مکانیزم و پلتفرم تطبیق دهنده تقاضا و عرضه، منعقد شده‌اند، فقط معادل ۲ درصد از تقاضای بالقوه این منطقه هستند.

اتحادیه اروپا، مکانیزم خرید مشترک گاز را به عنوان یک موفقیت مورد تمجید قرار داده است. این بلوک در ماه مه سال ۲۰۲۳، نتیجه موفق نخستین مناقصه بین‌المللی برای خرید مشترک گاز در اتحادیه اروپا را اعلام کرد.

نائب رئیس کمیسیون اروپا در آن زمان گفته بود این یک موفقیت قابل ملاحظه برای ابزاری است که حدود پنج ماه قبل وجود نداشت. کمیسیون اروپا نقش خود را به عنوان جمع‌کننده تقاضا و یافتن فروشنده، ایفا کرده و اکنون بر عهده گروه‌های مربوطه است تا توافق‌های خود را نهایی کنند.با این حال، منابع آگاه به فایننشیال تایمز گفتند: توافق‌های نهایی، فقط جزء کوچکی از تقاضای بالقوه هستند.

یک شرکت انرژی که مایل نبود نامش فاش شود به فایننشیال تایمز گفت:‌ پلتفرم خرید مشترک گاز، حجم بیشتری را به بازار نیاورد. بنابراین، به آنچه قرار بود انجام دهد، دست نیافت.

حجم اندک خرید مشترک گاز، تردیدهایی را نسبت به کارآمدی این مکانیزم برای دادن قدرت بیشتر به اروپا در تامین گاز مورد نیاز، ایجاد کرد. همچنین برنامه‌های کمیسیون اروپا برای گسترش مکانیزم خرید مشترک گاز به مواد معدنی حیاتی و هیدروژن را زیر سوال برد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، اورسلا فون در لاین، نامزد ریاست کمیسیون اروپا در دستورالعمل‌های سیاسی برای ماموریت سال ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۹ دوره جدید کمیسیون نوشت:‌ ما باید از قدرت و اندازه بازار خود برای تامین نیازمان استفاده کنیم. به همین دلیل است که پیشنهاد می‌کنم این مکانیزم گسترش یافته و شامل هیدروژن و مواد معدنی خام حیاتی شود.

انتهای پیام

منبع : ایسنا
برچسب ها :

برنامه اروپا مشترک

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.