56 تُن بمب آمریکایی برای ترور نصرالله

به گزارش خبرنگار دفاعی ‌پایگاه خبری خبرآنی،‌ ششم مهرماه و در جریان حمله رژیم صهیونیستی به جنوب بیروت، سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان و سردار عباس نیلفروشان فرمانده سپاه در لبنان به همراه جمع دیگری از فرماندهان حزب‌الله به شهادت رسیدند.

از همان ابتدای انتشار این خبر، موضوعی که توجه را به خود جلب می‌کرد، حجم انفجارات سنگین و  نوع بمب‌های استفاده شده در این عملیات تروریستی بود. آنطور که منابع مختلف اعلام کردند، در این حمله از بیش از 50 تُن بمب سنگرشکن استفاده شده است.

کشور آمریکا , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , حزب‌ الله لبنان ,
تصاویر منتشر شده توسط ارتش اسرائیل از جنگنده‌های اف 15 شرکت کننده در عملیات ترور سید حسن نصرالله و سردار نیلفروشان

تصاویری که ارتش رژیم صهیونستی از آمده‌سازی جنگنده‌های خود برای این عملیات منتشر کرده نشان می‌دهد هرجنگنده به 7 بمب 2000 پوندی ( حدود 1 تن) سنگرشکن هدایت ماهواره‌ای GBU-31 ساخت آمریکا مجهز است که اگر تعداد 8 جنگنده اف 15 نمایش داده در فیلم ارتش رژیم درست باشد، می‌توان گفت مجموعاً 56 تُن بمب در این عملیات مورد استفاده قرار گرفته است.

کشور آمریکا , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , حزب‌ الله لبنان ,
بمب‌های GBU-31

بمب‌های هدایت شونده GBU-31 در حقیقت همان بمب‌های 2000 پوندی مارک 84 معمولی هستند که با تجهیز به کیت‌های هدایت ماهواره‌ای و سرجنگی BLU-109 تبدیل به بمب‌های هدایت شونده سنگرشکن شده و از آنها برای انهدام مقرهای زیر زمینی استفاده می‌شود.

کشور آمریکا , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , حزب‌ الله لبنان ,
بمب مارک 84

نکته قابل توجه آن است که اسرائیل این عملیات و استفاده از این حجم مهمات (که تنها بخشی از تسلیحات استفاده شده در یک سال اخیر در غزه و جنوب لبنان است) را با تکیه بر یک پشتوانه محکم تسلیحاتی انجام داده و این پشتیبانی تسلیحاتی مشخصاً برعهده ایالات متحده آمریکا قرار دارد.

 

25 مهرماه و در حالی که تنها 11 روز از جنگ غزه گذشته بود ذخیره بمب‌های هدایت شونده ارتش اسرائیل تقریباً به پایان رسید و تصاویری که از جنگنده‌های این رژیم منتشر می‌شد نشان می‌داد آنها مجبور به استفاده از بمب‌های سقوط آزاد 750 پوندی m117  بجای بمب‌های هدایت ماهواره‌ای هستند.

کشور آمریکا , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , حزب‌ الله لبنان ,
بمب‌های 750 پوندی سقوط آزاد زیر بال جنگنده اف 16 اسرائیلی

در همان روز، خبرنگار دفاعی خبرآنی به اطلاعاتی جدیدی دست یافت که نشان می‌داد آمریکایی ها به سرعت در حال اعزام کاروانهای تدارکاتی برای جبران کمبود های تسلحاتی ارتش رژیم صهیونیستی هستند. شواهد حاکی از آن بود که آمریکایی‌ها با استفاده از هواپیماهای ترابری، پروازهای متعددی از مبدا اروپا و آمریکا به مقصد اسرائیل به منظور کمک و ارسال تجهیزات انجام می‌دادند.

برای مثال، آمریکا از پایگاههای العدید قطر، قبرس، یونان و رامشتاین آلمان بمبهای هدایت شونده سری GBU و بخصوص بمب GBU31 را از طریق هواپیماهای ترابری خود به اسرائیل ارسال کرده بود.

در مورد دیگر، آمریکا به دلیل جبران کسری موشکهای بکار رفته در سامانه‌های گنبد آهنین (موشکهای تامیر) برای مقابله با حملات موشکی و راکتی توسط حماس و حزب‌الله این موشکها را از آمریکا و اروپا به اسرائیل منتقل کرده بود.

همچنین در همان زمان منابع اطلاعاتی منطقه اعلام کردند که اسرائیل به دلیل ناتوانی در مقابله با حجم زیاد موشک‌باران، در حال بازگردان سامانه و موشکهای گنبد آهنین و مهمات ویژه تحویلی از جمهوری آذربایجان است.

این موارد نشان می‌دهد ارتش رژیم صهیونیستی حتی برای نبردی کوتاه نیز از آمادگی کافی (لااقل در بعد لجستیک) برخوردار نبوده و پس از گذشت 10 روز با کمبود مهمات مواجه شده است و بدون اتکا به پشتیبانی‌های آمریکا قادر به نبرد طولانی مدت نیست. در صورتیکه پس از گذشت یکسال از جنگ، علی رغم آنکه اسرائیل با محاصره همه جانبه نوار غزه نیز اجازه ارسال تجهیزات رزمندگان مقاومت را نمی‌دهد، هنوز گزارشی مبنی بروز کمبود مهمات در بین نیروهای مقاومت گزارش نشده که نشان از توانمندی بالای آنها دارد.

بر اساس گزارش موسسه تحقیقات صلح بین المللی استکهلم (SIPRI)، ایالات متحده 65 درصد از واردات تسلیحات اسرائیل را در بازه سال‌های 2021 تا 2023 به خود اختصاص داده است.

کشور آمریکا , رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , حزب‌ الله لبنان ,
گزارش موسسه صلح استکلهم از میزان صادرات سلاح به اسرائیل بین سالهای 2021 تا 2023

این در حالی است که آمریکا سالانه حدود 3.8 میلیادر دلار کمک تسلیحاتی به رژیم صهیونیستی ارائه می‌دهد و در اوایل سال جاری میلادی نیز بایدن 14 میلیارد دلار دیگر(علاوه بر کمک سالانه) به این رژیم اختصاص داده است.

مرداد ماه امسال نیز  دولت بایدن به کنگره آمریکا اطلاع داد که با فروش 20 میلیارد دلاری تسلیحات به اسرائیل موافقت کرده است.

این کمک‌ها شامل یک بسته 18.8 میلیارد دلاری برای فروش 50 جنگنده F-15 و ارتقا 25 جنگنده F-15 دیگر بود. علاوه بر این، فروش  تعداد نامشخصی از کامیون‌های باری 8 تنی به ارزش 583 میلیون دلار، 30 موشک میان برد هوا به هوا به قیمت 102 میلیون دلار و 50000 گلوله خمپاره 120 میلی متری به قیمت 61 میلیون دلار از دیگر بخش‌های کمکهای تسلیحاتی آمریکا به اسرائیل است که البته بر اساس زمانبندی اعلام شده این کمک‌ها تا سال 2026 به اسرائیل تحویل خواهد شد.

علاوه بر آمریکا، برخی کشورهای اروپایی مانند آلمان،‌ ایتالیا و انگلیس نیز صادرات تسلیحات خود به اسرائیل را بعد از طوفان الاقصی افزایش داده‌اند. کشور آلمان در سال 2023 حدود 361 میلیون یورو به اسرائیل سلاح و خدمت نظامی صادر کرده که این میزان در مقایسه با سال 2022 حدود 10 برابر افزایش داشته است.

همچنین دولت ایتالیا در سال 2023 حدود 13.7 میلیون یورو سلاح به رژیم صهیونیستی صادر کرده  و دولت انگلیس نیز از مهرماه سال گذشته تا شهریور امسال 345 مجوز صادرات تسلیحات و خدمات نظامی به اسرائیل را صادر کرده است.

این موارد در کنار سایر کمک‌های اطلاعاتی و مستشاری آمریکا به رژیم صهیونیستی بخوبی نشان می‌دهد، این رژیم بدون کمک‌های نظامی و امنیتی آمریکا و اروپا و همچنین بدون پشتیبانی‌های سیاسی و بین‌المللی آن، قادر به اداره یک جنگ یکساله نیست و قطعاً آمریکا و برخی کشورهای اروپایی شریک درجه اول و مستقیم جنایات رژیم در منطقه هستند.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم
برچسب ها :

آمریکایی نصرالله

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.