تولید ارقام پرمحصول گندم نان توسط محققان کشور

به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، بر اساس اهداف دولت در کاهش وابستگی و خودکفایی و امنیت غذایی در محصولات استراتژیک، پس از سال‌ها تلاش مستمر، دو رقم گندم پرمحصول مناسب برای شرایط کم آب کشور به صورت دیمکاری توسط غلامعلی رنجبر، هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری اصلاح و معرفی شد.

مریم قربانی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری اظهار کرد: رقم تجاری “سرپل (Sarpol)” با آزمایشات انجام شده توسط مؤسسه ثبت و گواهی بذر و نهال کشور در چندین منطقه سردسیر و گرمسیر کشور برای کاشت در شرایط دیمکاری و کم آب مناسب معرفی شد.

وی افزود: این رقم علاوه بر قابلیت کشت و تولید محصول بالا در شرایط آبی، با خواص متعدد زراعی از جمله: پرمحصول بودن در شرایط کشت دیم در سال‌های کم بارش و پر بارش در مقایسه با ارقام مورد کاشت در مناطق مذکور، اختصاصاً برای شرایط دیمکاری اصلاح شده و با شرایط سخت مناطق سردسیری و گرمسیری سازگار است.

معاون پژوهشی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری افزود: رقم دوم با نام تجاری “دالاهو (Dalahoo)” که آزادسازی آن توسط مؤسسه ثبت و گواهی بذر و نهال کشور پس از انجام آزمایشات متعدد در مناطق گرمسیر به صورت دیمکاری مورد تأیید قرار گرفت، ضمن مقاومت به بیماری‌های مهم شایع در مناطق گرمسیری، از خواص نانوایی، نسبت پروتئین بالا و کیفیت مناسب‌تر پروتئین در مقایسه با ارقام مورد آزمایش نیز برخوردار است.

قربانی ادامه داد: توسعه کشت این رقم مقاوم به شرایط سخت و کم آب به صورت دیمکاری در مناطق گرمسیری موجب افزایش عملکرد و کیفیت نانوایی می‌ شود. افزایش تولید گندم در مناطق دیمکاری با تقویت جهش تولید با مشارکت مردم و مولدان، گامی مؤثر در راستای دستیابی به خودکفایی و اقتصاد مقاومتی محسوب می‌شود و دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری مفتخر است که با تکیه بر توان علمی همکاران پرتلاش و فرهیخته، همواره بر انجام پژوهش‌های ماموریت‌گرا و مسأله محور در راستای رفع نیازهای واقعی کشور و ارتقای بهره‌وری و افزایش اثربخشی تحقیقات تأکید دارد.

منبع : مهر

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.