به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، 7 هزار و 320 مدرسه عشایری در کشور فعال هستند که از این تعداد حدود 1300 مدرسه عشایری کوچ رو هستند و معلمان همراه با عشایر کوچ میکنند.
حدود 225 هزار دانشآموز عشایر در مدارس مشغول به تحصیل هستند. برای تامین معلمان مورد نیاز مدارس عشایری، سهمیه پذیرش معلمان عشایری در دانشگاه فرهنگیان به 2 هزار نفر رسیده است.
استفاده از معلمان بومی در مدارس عشایر اهمیت بسیاری دارد چون معلمان غیربومی اغلب در این مناطق ماندگار نمیشوند. استخدام معلمان بومی میتواند به بهبود کیفیت آموزش کمک کند.
رضوان حکیمزاده؛ معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش درباره تقویت مدارس عشایری گفت: در مدارس عشایری شرایط سختی داریم و معلمان عشایری برای آموزش دانشآموزان کیلومترها مسیر طی میکنند. با این حال وجود مدارس عشایری و فراهم کردن فرصت آموزش برای دانشآموزان در نقاط دور دست، از افتخارات ایران است.
وی افزود: با وجود آنکه امکانات خوبی در مدارس عشایری نداریم اما معلمان خوبی در این مدارس حضور دارند همچنین برنامهای برای ارتقای کیفیت مدارس عشایری تهیه کردیم که توانمندسازی معلمان، استفاده از بستههای آموزشی و حضور راهبران آموزشی از جمله این برنامههاست.
حکیمزاده گفت: راهبران آموزشی معلمان با تجربه دوره ابتدایی هستند و در مدارس عشایری و روستایی حاضر و بر تدریس معلمان نظارت میکنند، اگر معلمان به راهنمایی نیاز داشته باشند به آنها کمک و وضعیت تحصیلی دانشآموزان عشایر را بررسی میکنند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: در طرحی جدید به دنبال استخدام معلمانی از بوم عشایر هستیم، زیرا معلمانی که از خارج از این منطقه میآیند، معمولاً ماندگاری ندارند. استخدام معلمان بومی موجب میشود که شرایط دانشآموزان عشایر بهتر درک شود و به این ترتیب به سمت بهبود کیفیت آموزشی پیش برویم. همچنین، این امر برای دانشآموزان انگیزه ایجاد میکند، چون مشاهده میکنند که یکی از میان خودشان توانسته است معلم شود.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا دانشآموزان عشایر جزو نفرات برتر کنکور هستند؟ گفت: دانشآموزان عشایر جزو 10 نفر اول کنکور نیستند اما در میان رتبههای کمتر از هزار حضور دارند، برای تقویت بنیه علمی آنها با کمک خیران و سازمانهای مردم نهاد برنامههایی را در دست اجرا داریم.
انتهای پیام/