هشدار وزارت صمت به ستاد تنظیم بازار درباره گرانی برنج

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی پس از انتشار نامه انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران خطاب به معاون اول رئیس‌جمهور در خصوص وضعیت نگران کننده بازار برنج، معاون تجارت و خدمات وزارت صمت نیز در نامه‌ای به دبیرستاد تنظیم بازار کشور، نسبت به وضعیت بازار برنج کشور هشدار داد.

هفته گذشته این انجمن در نامه‌ ای خطاب به محمدرضا عارف معاون اول رئیس جمهور از عدم اجرای مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور و عدم ترخیص برنج‌های رسوب کرده در گمرکات کشور انتقاد کرده و تداوم این شرایط را برای بازار و صنعت برنج کشور نگران کننده خواند.

در این نامه به رسوب 100 هزار تن برنج در مبادی ورودی کشور اشاره و یادآور شده بود که به رغم وجود این میزان برنج در گمرکات کشور، کاهش عرضه برنج‌ وارداتی در بازار به افزایش قیمت‌ها منتهی شده‌است.

در همین راستا علیرضا شاه‌میرزایی معاون تجارت و خدمات وزارت صمت در نامه‌‌ای خطاب به سیدمهدی فرحی قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت و دبیر ستاد تنظیم بازار کشور، به موضوع رسوب برنج در گمرکات اشاره و از بی‌اعتنایی به مصوبه ستاد تنظیم بازار انتقاد کرد.

در این نامه چنین آمده است؛ پیرو نامه های قبلی و با عنایت به عدم اجرایی شدن تصمیمات جلسه مورخ 18 تیرماه 1403 کارگروه تنظیم بازار کشور مبنی بر مجوز خروج برنج های وارداتی که تا پایان تیرماه وارد گمرکات کشور شده اند و مسکوت ماندن نامه شماره 3296575 تاریخ 20 مردادماه سال جاری وزیر محترم وقت وزارتخانه متبوع در خصوص اخذ مصوبه این موضوع از هیات محترم وزیران به استحضار می رساند با توجه به انباشت برنج های پشت گمرک و ناترازی برنامه واردات وزارت جهاد کشاورزی با نیاز واقعی کشور پیش بینی خالی شدن بازار از برنج وارداتی پس از ماه های محرم و صفر که باالترین پیک مقطعی تقاضای این کاال در کشور است متاسفانه محقق شده و اکنون عالوه بر برنج وارداتی بازار اقالم برنج ایرانی نیز دچار التهاب شده و با افزایش قیمت و بعض ًا کمیابی مواجه شده و در صورت تداوم این وضعیت احتمال بروز بحران در بازار برنج و سرایت به سایر بازارها قابل پیش بینی است. علیرغم ثابت ماندن نرخ ارز ترجیحی و همچنین قیمت جهانی برنج وارداتی نسبت به سال گذشته و علیرغم تمام تمهیدات نظارتی تاکنون شاهد افزایش حدود 50 درصدی قیمت برنج وارداتی در سطح بازار بوده ایم. با توجه به اینکه برنج خارجی مورد مصرف مستقیم 6 دهک کم برخوردار درآمدی کشور است و این کاال همواره به عنوان محور امنیت غذایی و دومین کاالی استراتژیک کشور مطرح بوده لذا اتخاذ تدابیر فوری در این راستا عاجل و ضروری به نظر میرسد خواهشمند است در این خصوص ارائه طریق فرمائید.

بنابراین گزارش؛ حدود صد هزار تن برنج پیش از آغاز دوره ممنوعیت فصلی واردات برنج، به مبادی ورودی کشور رسید، اما به دلیل تاخیر در تخلیه کشتی‌ها و انجام تشریفات گمرکی این برنج‌ها تا اول مردادماه ترخیص نشد و با شروع دوره ممنوعیت علی‌رغم مصوبه ستاد تنظیم بازار ترخیص آنها متوقف شد.

این اتفاق موجب خالی شدن بازار از برنج وارداتی و افزایش قیمت شد و پیگیری‌های تجار هم نتیجه نداد که در نهایت انجمن تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان برنج ایران در نامه‌ای خطاب به معاون اول رئیس جمهور موضوع را منتقل و نسبت به تبعات این اتفاق ابراز نگرانی کرد و در نهایت معاون وزیر صمت نیز به این موضوع ورود و از تبعات منفی این جریان گفت.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.