انجام 240000 اقدام روزانه در سامانه خودکاربری‌ قضایی

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، یکی از مهم‌ترین راه‌های تحقق عدالت در کشور ایجاد دسترسی آسان و سریع مردم به خدمات قضاییه است، به همین علت یکی از برنامه‌های تحولی قوه قضاییه در سال‌های اخیر، توسعه خدمات هوشمند و الکترونیک، خودکاربری‌ها و انجام امور توسط خود مردم است.

امروز خودکاربری‌ها برای مراجعین حرفه‌ای قوه قضاییه یعنی وکلا، کارشناسان رسمی و نمایندگان حقوقی دستگاه‌های اجرایی کشور به‌گونه‌ای طراحی شده که می‌توانند تمام امور مربوط به طرح و پیگیری پرونده را بدون مراجعه به دفاتر الکترونیک قضایی یا دادسرا و دادگاه انجام دهند.

در حال حاضر روزانه بیش از 30 هزار نفر از وکلا و کارشناسان رسمی و نمایندگان حقوقی دستگاه‌های اجرایی کشور وارد سامانه خودکاربری می‌شوند و بیش از 240 هزار اقدام مرتبط با پرونده‌های خود را در محیط سامانه انجام می‌دهند و پیگیری می‌کنند و دیگر نیازی به مراجعه حضوری در همه امور ندارند.

در دوره تحولی دستگاه قضا، مردم در هر نقطه جغرافیایی و در هر ساعت شبانه‌روز می‌توانند از طریق مراجعه به پنجره واحد قوه قضاییه، خدمات الکترونیک قضایی مورد نیاز خود را به‌صورت برخط و غیرحضوری دریافت کنند.

این امکان هم برای شهروندانی که داخل ایران هستند فراهم است و هم برای ایرانیانی که ساکن خارج از کشور هستند. هموطنان ساکن خارج از کشور می‌توانند با دریافت شناسه ثنا به‌صورت غیرحضوری به دنیایی از خدمات قضایی بدون محدودیت زمانی و مکانی وارد شده و حتی در جلسه دادگاه خود هم به‌صورت برخط و آنلاین شرکت کنند.

از طرفی دیگر، با استفاده از سامانه نوبت‌دهی الکترونیکی قوه قضاییه، حضور و رفت‌وآمد حدود 3 میلیون نفر در عدلیه سروسامان داده شده و دیگر خبری از تشکیل صف‌های طولانی یا نوبت‌فروشی در محاکم قضایی نیست و یا حداقل این پدیده‌ها به حداقل ممکن رسیده است.

صدور گواهی عدم سوء‌پیشینه با استفاده از بسترهای آنلاین، یک نمونه قابل توجه برای سرعت و دقت در پاسخ به نیازهای حقوقی و قضایی شهروندان است. در حال حاضر مدت زمان صدور الکترونیک گواهی عدم سوء‌پیشینه به طور میانگین کمتر از یک روز کاری و حدود 19 ساعت است. جالب است بدانید؛ در سال 1402 حدود 2 میلیون و 8 هزار گواهی عدم سوءپیشینه صادر شده که 50 درصد آن‌ها به صورت خودکاربری و بدون مراجعه حضوری بوده است.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.