خلق ثروت و ارزش آفرینی با نفوذ میکروبیوم به صنایع

به گزارش پایگاه خبری خبرآنی به نقل از معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری، رویداد میکروبیوم، از سلامت تا اکوسیستم محیطی، به همت ستاد توسعه زیست فناوری و با حضور اهالی این حوزه در محل خانه اندیشه ورزان برگزار شد.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری، در خصوص هدف برگزاری این رویداد گفت: مسئله میکروبیوم، یکی از حوزه های آینده دار زیست فناوری است و وقتی در اسناد بین المللی از انقلاب زیستی سخن به میان می آید، اشاره ویژه ای به حوزه مایکروبیوم یا به عبارتی، مجموعه میکروب ها و میکروارگانیسم هایی که همراه موجودات زنده زندگی می کنند، صورت می گیرد.

متالهی ادامه داد: همیشه حفاظت از محیط زیست و حفظ یک جمعیت مناسب میکروبی هم در امنیت غذایی و هم در سلامتی انسان حائز اهمیت بوده است. در این فضا، هدف از برگزاری این نشست، جلب مشارکت همه ذی نفعان حوزه از جمله پژوهشگران دانشگاهی، شرکت های دانش بنیان این حوزه و صنایعی است که به نوعی می توانند متقاضی این فناوری باشند تا از رهگذر این رویداد، این فناوری با نفوذ به صنایع، خلق ثروت و ارزش را به دنبال داشته باشد. از این رو، کوشیدیم تا در خلال برگزاری این جلسه، ضمن جلب نظر اهالی این عرصه، گلوگاه های پیشرفت کشور در حوزه میکروبیوم را شناسایی کنیم و بتونیم سیاست گذاری درستی برای پیشرفت این حوزه در کشور داشته باشیم.

به گفته او، شناسایی بخش هایی که نیاز به توسعه منابع انسانی دارند، سرمایه گذاری در پژوهش های دانشگاهی برای توسعه منابع انسانی، شناسایی و حمایت از طرح های فناورانه نوپا، تیم های پژوهشی، هسته های اولیه، رفع مشکلات تنظیم گری برای رفع مشکلات زیرساختی از دیگر اهداف برگزاری این رویداد است و ستاد توسعه زیست فناوری بر آن است این موارد را به تفکیک حوزه های مختلف میکروبیم با نظر متخصصان احصا کند و حمایت هدفمند و کاملا هوشمند از این حوزه، از برنامه های مهم سال جاری ستاد است.

متالهی با بیان اینکه در رویکردهای نوظهور نیازمند تقویت بعضی از زیرساخت های پژوهشی مان هستیم، افزود: توان یابی نسل جدید در کشور و ایجاد یک مراکز ارائه دهنده خدمات به صورت بومی می تواند پژوهش های این حوزه را در کشور رونق دهد و کشور را به پژوهش های نسل جدیدی که در حال حاضر در دنیا رواج دارد، مجهز کند و قطعا در این مسیر، گرنت ها و حمایت هایی را در دستور کار خود خواهیم داشت.

وی ادامه داد: بی تردید، بازارسازی یکی دیگر از دغدغه هایی است که باید پیگیری شود. از آنجا که میکروبیوم معمولا افزایش کیفیت را در محصولات در پی دارد، چنانچه بتوانیم میکروبیوم حوزه دام و طیور آبزیان را به درستی کنترل کنیم، عملا این حوزه از استفاده از آنتی بیوتیک ها بی نیاز خواهد شد. از این رو، باید اهمیت عدم استفاده از آنتی بیوتیک در زنجیره غذا را تبیین کنیم و در انتهای زنجیره برای محصولات عاری از آنتی بیوتیک هویت سازی کنیم و با مردم راجع به اهمیت این موضوع گفتگو کنیم. نفس این اقدام خود منجر به بازاریابی برای تحقیقات این حوزه می شود.

به گفته او، تسهیل صادرات گلوگاه دیگری است که در حوزه میکروبیوم با آن دست به گریبان هستیم چرا که معمولا صادرات محصولات بیولوژیک قواعد پیچیده تری دارد و همراهی نهاد رگولاتوری داخلی برای هموار کردن این مسیر می تواند راهگشا باشد و قطعا باید مورد توجه سیاست گذاران قرار گیرد.

منبع : مهر

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.