به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، یکی از مشکلاتی که مردم کلانشهرهایی چون تهران سالهاست با آن دستوپنجه نرم میکنند، آلودگی هوا است و توسعه حمل و نقل عمومی و حرکت به سوی "برقیسازی" خودروها بهویژه در ناوگان حمل و نقل عمومی، راهکار جدی است که همه مسئولان درباره آن اتفاق نظر دارند اما متأسفانه برای تحقق این راهکارهای اساسی، فرصتهای زیادی در سالهای گذشته از دست رفته است.
اما در دوره فعلی مدیریت شهری تهران، مسئولان شهری آستینها را بالا زدند تا ضمن جبران بخشی از عقبماندگیهای گذشته در حوزه حمل و نقل عمومی، گامی برای توسعه وسایل نقلیه برقی در تهران و کمک به بازگرداندن هوای سالم به این شهر بردارند.
در این راستا در سفری که سال گذشته علیرضا زاکانی شهردار تهران به چین داشت، مقرر شد تا 2500 دستگاه اتوبوس 12 متری، 25000 دستگاه تاکسی سدان برقی، 2500 دستگاه تاکسی شاسیبلند (suv)، 10 هزار دستگاه ون با پشتیبانی مالی چین خریداری شود.
همچنین با همکاری و کمک دولت به ویژه وزارت صمت، قرار است 27500 دستگاه تاکسی برقی نیز از طریق 11 شرکت خودروساز و 2500 دستگاه اتوبوس هم از طریق تولیدات داخل وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شهر تهران شود.
تغییر چهره شهر با ورود تاکسی و اتوبوسهای برقی به تهران
بنابراین جمعاٌ زمینه ورود حدود 50 هزار تاکسی برقی و 5000 اتوبوس به تهران فراهم شده البته قرار نیست همه آنها یکباره وارد ناوگان تاکسیرانی شوند اما به تدریج تهرانیها شاهد تغییر چهره شهر به واسطه حضور این خودروها خواهند بود.
در این راستا سال خرداد ماه امسال، 1000 دستگاه تاکسی برقی از طریق شرکت کرمان موتور رونمایی شد که 200 دستگاه از آنها پلاک گذاری و تحویل رانندگان تاکسی شد و روال واگذاری سایر خودروها نیز به تدریج انجام خواهد شد اما اخیرا صدای گلایه این دسته از تاکسیرانها به گوش برخی مسئولان رسیده است.
جمعی از دارندگان تاکسیهای برقی، ابتدا با تجمع مقابل سازمان تاکسیرانی و در ادامه به دو بار تجمع مقابل ساختمان شورای شهر تهران خواستار تحقق ماده 12 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر شدند؛ این ماده قانونی به دولت اختیار پرداخت مبلغ بلاعوضی به مالکان تاکسی های برقی می دهد، مبلغی که میتواند بار زیادی از فشارهای مالی ناشی از خرید تاکسی های برقی را از دوش مالکان بردارد.
اجرای قانونی که فشار مالی را از دوش تاکسیرانها برمیدارد
شادی مالکی؛ مدیرعامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران در این باره به خبرنگار خبرآنی گفت: حرف رانندگان تاکسی این است که هزینه و اقساط خودروهای برقی بالاست و چرا کمک بلاعوض دولت محقق نمیشود؟ این افراد که برای نوسازی تاکسیها اقدام و خودرو را یک میلیارد و 300 میلیون تومان خریداری کردهاند، معتقد هستند اگر دولت از طریق اجرای قانون مذکور، حداقل 200 میلیون تومان از هزینه خرید این خودروها را بپردازد آنها فشار مالی کمتری متحمل میشوند.
اگرچه تاکسیرانها باید تحقق این ماده قانونی را از دولت مطالبه کنند اما شهردار تهران هم که پیش از این قول پیگیری و کمک به تحقق این قانون را داده هم میتواند درباره این موضوع با دولت و شخص رئیس جمهوری رایزنی و گفتوگو کند.
نگاه تاکسیرانان به پزشکیان
تأثیرات توسعه استفاده از خودروهای برقی در کاهش آلودگی هوا و مصرف سوخت، بر هیچکس پوشیده نیست و اکنون که ریلگذاری خوبی به همت مدیریت شهری تهران و وزارت صمت در این زمینه گذاشته شده همه نگاهها به دولت و شخص رئیسجمهور است تا با اجرای قانون، بخشی از مشکلات دارندگان تاکسیهای برقی را کاهش دهد چراکه اگر حمایت دولت و اجرای ماده 12 قانون محقق نشود، قطعاً در عدم ترغیب سایر تاکسیرانها برای خرید تاکسیهای برقی اثرگذار است و حتی می تواند اقدامات صورت گرفته را بیاثر کند.
انتهای پیام/