مجلس در هفته گذشته؛ از مخالفت با استعفا تا بررسی حادثه طبس

به گزارش خبرنگار پارلمانی ‌پایگاه خبری خبرآنی، در نشست علنی روز چهارشنبه مجلس شورای اسلامی که به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد، بررسی استعفای عبدالکریم حسین‌زاده، نماینده مردم نقده و اشنویه، در دستور کار قرار گرفت.

حسین‌زاده اخیرا به سمت معاون رئیس‌جمهور در امور توسعه مناطق محروم کشور، روستاها و امور عشایری دولت منصوب شده بود.

در ابتدای جلسه، حسین‌زاده در تقاضای استعفای خود گفت: «عده‌ای از استعفای من خوشحال و عده‌ای ناراحت شده‌اند. اما واقعیت این است که هویت سیاسی من از شهرستانی چند فرهنگی به دست آمده است. دغدغه اصلی من همواره جلب حقوق شهروندی بوده است.»

وی همچنین با تأکید بر اینکه شأن مردم ایران بسیار بالاتر از دریافت کمک‌های معیشتی است، افزود: «تمامی اقوام ایرانی باید ایران را از خود بدانند و نگذاریم هیچ‌کس در این سرزمین احساس غریبی کند. من هم مانند آقای مالک شریعتی مخالف سهم‌خواهی‌های قومی و مذهبی هستم و ملاک انتخاب افراد باید شایستگی‌ها باشد.»

پس از اظهارات حسین‌زاده، پنج نماینده مجلس از جمله مجتبی ذوالنوری، مهرداد لاهوتی، مصطفی پوردهقان، احمد مرادی و هادی قوامی در مخالفت با استعفای وی اظهار نظر کردند. در نهایت، نمایندگان مجلس با 107 رأی موافق، 129 رأی مخالف و 5 رأی ممتنع از مجموع 247 نماینده حاضر، با استعفای حسین‌زاده مخالفت کردند.

علاوه بر این، علی نیکزاد درباره پیگیری حادثه انفجار معدن طبس گفت: «وزرای کار و صمت تا آخر هفته مهلت خواسته‌اند تا گزارشی کامل از حادثه ارائه کنند. رئیس مجلس نیز دستور داده تا 15 روز آینده گزارشی جامع تهیه و به نمایندگان ارائه شود.»

در ادامه جلسه، انتخابات برای تعیین نمایندگان عضو در اتحادیه بین‌المجالس جهانی (IPU) و مجمع مجالس آسیایی (APA) برگزار شد. همچنین پس از بررسی مواد یک تا چهار طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور، تغییر تعداد اعضای شوراهای اسلامی روستاها تصویب شد.

در پایان، لایحه تبدیل شهرهای پرند، کمالشهر، محمدشهر و ماهدشت به شهرستان نیز از سوی هیأت رئیسه مجلس اعلام وصول شد.

همچنین در نشست علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی، نمایندگان به بررسی کلیات طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی پرداختند. در این جلسه، مصطفی نخعی، نماینده مردم سربیشه و نهبندان، به عنوان موافق کلیات این طرح اظهار داشت: «متاسفانه به دلیل عدم جذابیت‌های لازم، به خصوص در روستاها، شاهد عدم حضور مردم در شوراها هستیم و باید انگیزه مردم را در شوراها بیشتر کنیم. این که زمانی برای پاسخگویی به استعلامات و هیئت اجرایی مشخص شده است، نکته بسیار خوب و مهمی است اما این اقدامات نباید باعث کاهش نقش نظارتی مجلس شود.»

مجتبی یوسفی، نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون، به عنوان مخالف این طرح گفت: «باید تعارض منافع در تایید صلاحیت شوراها توسط نمایندگان مجلس برداشته شود. تایید یا رد صلاحیت نامزدهای شوراها نباید در اختیار نمایندگان قرار بگیرد. اختیارات شوراهای عالی استان‌ها باید افزایش پیدا کند. این طرح شوراهای شهر را به شورای شهرداری تبدیل کرده است.»

علی اصغر نخغی‌راد، نماینده مردم مشهد و کلات، در موافقت با طرح گفت: «این طرح با اطلاع و مشورت نمایندگان وزارت کشور و نهادهای مربوطه حتی چند جلسه در مشهد برگزار شده است و همه جوانب در نظر گرفته شده است. شورای نگهبان این موضوع را قبول نمی‌کند که بررسی صلاحیت‌های نامزدهای شورای شهر را بپذیرد. بنابراین دلایل مخالفت دوستان دلیل محکمی نیست.»

علی ادیانی، نماینده دولت، نیز نظر موافق دولت را با کلیات طرح اعلام کرد.

محمدصالح جوکار، رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی، در توضیح کلیات طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها گفت: «در سال 96 رهبر انقلاب سیاست‌های کلی انتخابات را ابلاغ کرد. در حوزه انتخابات شهرها و روستاها این امر تاکنون انجام نشده بود. انتخابات شوراها باید الکترونیکی برگزار شود. بیشترین بودجه عمرانی کشور در اختیار شوراهای شهر و شهرداری‌هاست و این انتخابات بسیار حائز اهمیت است.»

در ادامه جلسه، انتخابات برای تعیین ناظران مجلس در چندین کمیته نیز برگزار شد. احد بیوته، نماینده مردم اردبیل، با 93 رأی به عنوان ناظر مجلس در شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری انتخاب شد. همچنین اسماعیل سیاوشی، نماینده مردم فریدن و فریدونشهر، با 156 رأی به عنوان ناظر مجلس در هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی انتخاب گردید.

احمد راستینه با 124 رأی به عنوان عضو ناظر در شورای عالی ورزش و تربیت بدنی انتخاب شد. علی شیرین‌زاد نماینده کرج با 163 رأی و حسنعلی اخلاقی با 162 رأی به عنوان اعضای ناظر مجلس در ستاد امر معروف و نهی از منکر انتخاب شدند.

علی‌اکبر علیزاده نماینده دامغان با 149 رأی و احمد راستینه با 141 رأی به عنوان اعضای ناظر مجلس در کمیته ملی پارالمپیک انتخاب شدند.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.