توصیه وزیر ارتباطات به دانش آموزان و اجرای توافقنامه‌ همکاری میان تهران و هاوانا

وزیر ارتباطات هفته جاری و همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید به دانش آموزان توصیه کرد فارغ از اینکه چه رشته‌ای را برای آینده شغلی خود انتخاب می‌کنند، بدانند که استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی لاجرم اتفاق خواهد افتاد.

به گزارش خبرآنی، هفته ابتدایی مهرماه در حوزه ارتباطات با خبر آغاز سال تحصیلی جدید با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یکی از مدارس تهران آغاز شد. سیدستار هاشمی در این مراسم درباره مباحث مختلفی مانند، هوش مصنوعی و فضای مجازی صحبت کرد و به طور ویژه درباره هوش مصنوعی گفت که استفاده از هوش مصنوعی یکی از مهم‌ترین دروسی است که باید امروز مدنظر قرار گرفته شود و پیوند ناگسستنی با ریاضیات و آمار دارد. فارغ از اینکه دانش آموزان چه رشته ای را برای آینده شغلی خود انتخاب و دنبال می کنند باید بدانند که استفاده از ظرفیت هوش مصنوعی  لاجرم اتفاق خواهد افتاد، بنابراین خواهشم این است که  از همین ابتدا توجه ویژه به ریاضی و آمار داشته باشند.   

هاشمی به دانش آموزان توصیه کرد برای حضور در فضای مجازی استفاده از ظرفیت‌های این فضا برنامه‌ریزی مشخص داشته باشند. گاهی اوقات فرزندان ما از این فضا بدون هدف و با زمان زیاد استفاده می‌کنند که این باعث می‌شود در پایان یک روز احساس خوبی نداشته باشند.

البته وزیر ارتباطات در حاشیه این مراسم درباره موضوعات مهم دیگری از جمله فیلترینگ، بهبود کیفیت اینترنت و ورود رشته آی سی تی به مدارس هم توضیحاتی ارائه کرد. به طور مثال درباره بحث فیلترینگ گفت: محور این کار شورای عالی فضای مجازی و مرکز ملی فضای مجازی است اما سلسله جلساتی برگزار شده و امروز (یک شنبه) هم جلسه‌ای داریم. پیگیری می‌کنیم و اجازه بدهید این موضوعات را در فضای کارشناسی دنبال کنیم.  

اجرایی شدن توافقنامه‌های همکاری میان تهران و هاوانا

وزیر ارتباطات اواسط هفته، در یک گفت و گوی دوجانبه که از طریق تماس ویدئویی انجام شد، با "مایرا آرویچ مارین"، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات جمهوری کوبا بحث و تبادل نظر کرد. سید ستار هاشمی با تاکید بر ضرورت بررسی تفاهم‌نامه‌ها و توافق‌های پیشین و  نیز اسناد همکاری امضا شده میان تهران و هاوانا در زمینه توسعه همکاری‌ها در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات، اجرایی شدن این برنامه‌ها و تبدیل اسناد امضا شده به توافق نامه همکاری و برنامه عملیاتی مشترک را خواستار شد.

هاشمی در ادامه تاکید کرد که در راستای تعاملات مشترک، شرکت‌های خصوصی ایرانی فعال در حوزه تجهیزات و خدمات ارتباطی و فناوری اطلاعات برای حضور فعال در کوبا آمادگی دارند و انتظار می‌رود برای این منظور، اقدامات اجرایی لازم به سرعت انجام شود.

افزایش همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران و جمهوری کوبا در زمینه‌های همچون هوش مصنوعی، اقتصاد دیجیتال، کسب‌و کارهای نوین، دولت الکترونیک و همکاری‌های پستی از دیگر موضوعاتی بود که در این  گفت‌ و گو مورد بحث و بررسی وزیران ارتباطات ایران و کوبا قرار گرفت.  

الزام دریافت مجوز ساخت مراکز داده جدید

الزام دریافت مجوز ساخت مراکز داده جدید از سوی دستگاه‌های دولتی از دیگر خبرهایی بود که در این هفته منتشر شد. حامد منکرسی- معاون سیاستگذاری و اعتبار بخشی سازمان فناوری اطلاعات ایران- با اعلام این خبر گفت بر این اساس دستگاه‌های دولتی برای ساخت مراکز داده جدید خود مکلف به اخذ موافقت اصولی از سازمان فناوری اطلاعات ایران هستند و بهسازی مراکز داده موجود نیز مستلزم اخذ تاییدیه انطباق با استانداردها از این سازمان است.

منکرسی هدف از اجرا و ابلاغ ضابطه ۷۵۰ را نظم‌بخشی و تنظیم‌گری زیرساخت‌های داده‌ای کشور که اطلاعات کاربران بر روی آن ذخیره شده، دانست و تشریح کردهرچه زیرساخت‌های این بخش استانداردتر و امن‌تر باشد، کیفیت لایه ارائه خدمات هوشمند نیز بالاتر خواهد رفت. بنابراین ضروری است این ضوابط از سوی سازمان‌ها و دستگاه‌های دولتی که برای قراردادهای خود از وجوه عمومی و یا مشارکت عمومی و خصوصی برای مراکز داده استفاده می‌کنند مورد توجه جدی قرار گیرند.     

کاهش ۱۶ درصدی واردات موبایل

از سوی دیگر گمرک نیز در این هفته از کاهش ۱۶ درصدی واردات موبایل در نیمه نخست امسال  خبر داد.  در واقع از مجموع گوشی تلفن‌همراه وارداتی به کشور در این مدت پنج میلیون و ۲۴۹ هزار و ۹۶۰ دستگاه به ارزش یک میلیارد و ۱۳۶ میلیون دلار به شیوه تجاری و ۱۶۶ هزار و ۴۸۶ دستگاه به ارزش ۸۹ میلیون و ۳۰۹ هزار دلار به شیوه مسافری وارد کشور شده است.  در این مدت، واردات گوشی تلفن همراه در رویه تجاری از لحاظ تعداد ۱۵ درصد و از حیث ارزش چهار درصد کاهش و در رویه مسافری از لحاظ تعداد ۳۸ درصد و از حیث ارزش ۴۱ درصد کاهش داشته است.    

چند دامنه فارسی به ثبت رسیده است؟ 

همچنین در این هفته نیز آخرین آمار تعداد دامنه های فارسی ثبت شده نیز اعلام دامنه یا دامین همان آدرس اینترنتی است که شما با آن شناخته می‌شوید. این آدرس هر چقدر ساده‌تر و سرراست‌تر باشد بهتر بوده و کاربران بیشتری شما را خواهند یافت. دامنه از دو بخش اصلی تشکیل‌ شده است؛ نام دامنه و پسوند دامنه، نام دامنه را شما تعیین می‌کنید و در صورتی‌ که این نام آزاد باشد می‌توانید آن را در اختیار بگیرید. البته پسوند دامنه هم‌بستگی به نوع کار شما و گاهی به کشوری که در آن هستید، بستگی دارد.

در ایران، پژوهشگاه دانش‌های بنیادی از جمله مراکز اصلی برای ثبت دامنه‌های اینترنتی به شمار می‌رود و هر کاربری که تمایل به ثبت دامنه‌ای برای بازگشایی سایت خود داشته باشد، باید به سایت این مرکز یا یکی از نمایندگان فعال آن در سطح کشور مراجعه کند.

طبق آخرین آمار موجود در مرکز ثبت دامنه کشوری ایران، از ابتدای ثبت دامنه‌های فارسی در کشور تاکنون یک میلیون و ۶۴۵ هزار و ۲۵۲ دامنه ثبت شده است و از بین پسوندهای ثبت‌شده‌ فارسی، پسوند ir با یک میلیون و ۶۳۷ هزار و  ۰۳۴ دامنه‌ فعال در صدر قرار دارد. در واقع بیش‌ترین سهم متعلق به همین پسوند است؛ به‌طوری که از میان دیگر پسوندهای فارسی، هر کدام کمتر از ۵۰۰۰ دامنه را ثبت کرده‌اند.   دامنه‌هایی که بیشتر از ۱۰۰۰ مورد ثبت‌شده دارند، co.ir با ۴۳۲۵ مورد، دامنه ایران با ۱۴۷۶ مورد و دامنه ac.ir با ۱۰۶۴دامنه فعال هستند.   

 انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.