زیرساخت بیمارستان‌ها برای حوادث و بلایا مناسب نیست

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، قاسم جان‌بابایی امروز در همایش ملی درس‌آموخته‌های کرونا اظهار کرد: در دوران کرونا 15 میلیون مراجعه‌کننده به اورژانس و تقریبا 45 میلیون مراجعه به مراکز بهداشتی داشتیم که می‌توانست تمام ضعف‌های سیستم سلامت کشور را نشان دهد اما متاسفانه به دنبال حل مشکلات نرفتیم و اگر مشکلی مشابه کرونا وارد کشور ما شود اوضاع بهتر از گذشته نخواهد بود.

وی افزود: نزدیک 45 درصد تا نیمی از بیمارستان‌ها زیر 100 تخت داشته‌اند که نشان می‌دهد زیرساخت قوی برای حوادث و بلایا نداریم و هنوز از تجربیات کرونا درس نگرفته‌ایم. کشور ترکیه 30 بیمارستان 1000 تختخوابی دارد، درحالی‌ که ایران با جمعیت مشابه تنها سه بیمارستان 1000 تختخوابی دارد و در واقع ظرفیت بیمارستانی کشور برای مقابله با همه‌گیری‌ها مناسب نیست.

معاون درمان سابق وزارت بهداشت ادامه داد: ما عوامل موثر بر مرگ ناشی از کرونا را بررسی کردیم که یکی از آن‌ها سن بوده است‌. براساس آمارهایی که از زمان کرونا داریم، 68 درصد فوتی‌ها و 33 درصد بستری‌ها بالای 60 سال سن داشتند. در اواخر کرونا مقداری سن بستری‌ها کاهش یافت و میزان مرگ و میر در این سنین بیشتر شد. در هر استانی که جمعیت سالمندتر بود شامل مرکزی آذربایجان شرقی، اصفهان، یزد، خراسان جنوبی آمار مرگ و میر بالاتری را شاهد بودیم.

وی با بیان اینکه بار بیماری از دیگر عوامل موثر بر مرگ ناشی از کرونا بوده است، تصریح کرد: هر زمان پیک کرونا رخ میداد حجم بیماران بیشتر بود و میزان بستری و فوتی‌ افزایش می‌یافت. مسئله تراکم جمعیت نیز یکی از مسائل موثر بر مرگ و میر کرونا بوده است. بیماری‌های زمینه‌ای نیز از عوامل موثر بوده و 33 درصد از افرادی که فوت شده بودند سابقه ابتلا به دیابت، فشار خون و بیماری مزمن داشتند.

جان‌بابایی خاطرنشان کرد: شدت بیماری نیز یکی از علل افزایش مرگ و میر بود‌. بررسی‌های ما نشان داد استان‌هایی که زیرساخت‌های ضعیفی داشتند مریض‌های بدحال‌تری هم داشتند. کیفیت ارائه خدمات هم از سایر عوامل موثر بر مرگ بیماران کرونایی بوده است.

مرگ 700 ایرانی بر اثر مصرف متانول با تصور درمان کرونا

در ادامه مسعود یونسیان؛ اپیدمیولوژیست اظهار کرد: در دوران کرونا 700‌ نفر با تصور اینکه مصرف متانول درمان قطعی کرونا است، متانول مصرف کردند و جان خود را از دست دادند.

وی افزود: بیش از 5000 نفر هم بستری شدند و 90 نفر هم دچار آسیب‌های چشمی شدند. 

یونسیان اضافه کرد: دسترسی به اطلاعات قابل اعتماد در حوزه سلامت حق همه است و امروزه انتشار اطلاعات غلط در فضای مجازی باعث مشکلات زیادی شده است.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.