پیشنهاد اتصال شبکه برق روسیه به کشورهای عربی از طریق ایران

وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران در افتتاحیه اجلاس وزرای بریکس، پیشنهاد اتصال شبکه برق روسیه از طریق ایران به کشورهای عربی را مطرح کرد.

به گزارش خبرآنی، «عباس علی‌آبادی» وزیر نیروی جمهوری اسلامی ایران در سخنرانی نشست افتتاحیه اجلاس وزرای بریکس که صبح پنج‌شنبه در روسیه برگزار شد، با اشاره به تجربه نهادسازی آمریکا پس از جنگ جهانی دوم برای پیشبرد اهداف سیاسی و اقتصادی خود همراه با رویکرد تهاجمی در جهان، گفت: گروه بریکس، درصدد ایجاد نهاد سازی مشابه و ایفای نقش محوری در نظم نوین جهانی مبتنی بر برابری هستند و امروز وزیران انرژی کشورهای گروه بریکس در صدد آن هستند تا از دیپلماسی انرژی به عنوان ابزاری کارآمد برای تحقق اهداف و حفظ و افزایش منافع ملی خود در عرصه سیاست خارجی با رویکرد انسانی بهره‌مند شوند.

طبق گزارش سفارت ایران در مسکو، در این نشست که «کاظم جلالی» سفیر ایران در روسیه نیز حضور داشت، علی‌آبادی افزود: پیوستن پنج کشور ایران، عربستان، امارات عربی متحده، مصر و اتیوپی به گروه بریکس دارای اهمیت راهبردی است و با توجه به منابع عظیم انرژی موجود و همچنین نقش ترانزیتی قابل توجه این کشورها در جغرافیای سیاسی جهان، این اتحاد می تواند بریکس را به یک قدرت اقتصادی و سیاسی کم نظیر تبدیل کند.

علی‌آبادی با اشاره به موقعیت منحصر به فرد ژئواکونومیکی ایران، پیشنهاد کرد که به منظور حفظ محیط زیست و افزایش امنیت انرژی، شبکه برق روسیه از طریق ایران به شبکه برق کشورهای عربی وصل شود.

او با طرح پرسش هایی از جمله اینکه آیا مجموعه اقتصادی بزرگ بریکس، می‌تواند به استقلال اقتصادی در عرصه جهانی دست یابد و مبادلات تجاری درون بلوکی خود را با پول واحدی سامان دهد، تاکید کرد: توجه به تکنولوژی‌های متحول کننده، تولید مشترک تجهیزات صنایع انرژی توسط اعضای بریکس و ایجاد زنجیره ارزش، گذار از صنایع انرژی بر به صنایع مبتنی بر دانش، کاهش شدت انرژی، برقی‌سازی خودروها با تامین برق از محل انرژی‌های تجدید پذیر و مشارکت در ایجاد زیرساخت‌های خودروهای برقی از جمله مواردی است که می تواند در دستور کار اجلاس انرژی قرار گیرد. 

وزیر نیرو با بیان اینکه ایران توانمندی‌های قابل توجهی در بخش انرژی دارد و می‌تواند در این بخش‌ها با کشورهای بریکس فعالیت و همکاری مشترک داشته باشد، تصریح کرد: ایران همچنین در زمینه جذب سرمایه با فرمول‌های جذاب از منابع مالی موجود در کشورهای بریکس برنامه‌ریزی نماید.

وزیر انرژی روسیه هم که ریاست نشست را برعهده داشت، در اظهاراتی، توسعه همکاری کشورهای عضو در حوزه انرژی، تعمیق همکاریها در زمینه فن‌آوری و سرمایه‌گذاری و افزایش نقش بریکس در نظام بین‌المللی انرژی را از اولویت‌های سه‌گانه بریکس در دوره ریاست روسیه بر بریکس خواند.

نشست وزرای بریکس به مدت یک روز به عنوان بخشی از هفته انرژی برگزار شد و وزرای انرژی ایران، روسیه، مصر، افریقای جنوبی، هند و اتیوپی به همراه معاونین وزرای انرژی سایر کشورهای عضو در آن مشارکت کردند.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.