ظرفیت بالای شرکت‌های ایرانی برای همکاری در حوزه انرژی تاجیکستان

وزیر نفت با تاکید بر توان بالای ایران برای همکاری در صنعت نفت و گاز کشور تاجیکستان گفت: هم‌اکنون شرکت‌های ایرانی توانایی فعالیت در بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت و گاز را داشته و آمادگی حضور در بازارهای بین المللی را دارند.

به گزارش خبرآنی، محسن پاک‌نژاد عصر چهارشنبه (چهارم مهر) در دیدار با دلیر جمعه، وزیر انرژی و ذخایر آب تاجیکستان ضمن اشاره به اشتراکات فرهنگی، زبانی، تمدنی و تاریخی دو کشور ایران و تاجیکستان، گفت: توسعه روابط اقتصادی به‌خصوص در حوزه انرژی با کشور دوست و برادر تاجیکستان برای ما جایگاهی ویژه‌ داشته و از اهمیت بسزایی برخوردار است.

وی با بیان اینکه پیش از این گام‌هایی مؤثر برای توسعه روابط دو کشور در زمینه اقتصادی برداشته شده است، افزود: امیدواریم در دولت چهاردهم این روند تقویت شود.

وزیر نفت با تأکید بر توان بالای ایران برای حضور در بازار انرژی تاجیکستان گفت: شرکت‌های اکتشاف و تولید (E&P) ایرانی نیز آماده حضور در بازار نفت و گاز این کشور آسیای میانه هستند.

در ادامه این دیدار، وزیر انرژی و ذخایر آب تاجیکستان هم با تأکید بر اینکه این کشور توجه ویژه‌ای به توسعه همکاری‌های اقتصادی به‌ خصوص در حوزه خرید نفت و گاز دارد، تصریح کرد: در سال ۲۰۲۳ سقف مبادلات تجاری ایران و تاجیکستان به ۳۰۰ میلیون دلار رسیده است و بر اساس پیش‌بینی‌ها به نظر می‌رسد در سال میلادی جاری این مقدار ۶۰ درصد رشد خواهد داشت.

دلیر جمعه با اشاره به اینکه آغاز تجارت نفت خام و فرآورده‌های نفتی بین دو کشور می‌تواند سقف مبادلات تجاری دو طرف را دو چندان کند، گفت: امیدواریم در سفر رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به تاجیکستان مقدمات لازم برای توسعه تجارت با ایران در بخش نفت و گاز ایجاد شود.

وی با یادآوری اینکه هم‌اکنون بخش قابل توجهی از نیاز نفت خام و فرآورده‌های نفتی مورد نیاز روزانه تاجیکستان از طریق واردات تامین می‌شود، افزود: تاجیکستان برای تأمین امنیت انرژی خود دو پالایشگاه نفتی به ظرفیت پالایشی ۵۰۰ هزار تن در سال را دارد.

وی در ادامه گفت: علاقه داریم شرکت‌های ایرانی بتوانند در بازار داخلی تاجیکستان حضور فعالی داشته باشند.

وزیر انرژی و ذخایر آب تاجیکستان ضمن تشکر از همکاری‌های صورت گرفته وزارت نفت ایران برای آموزش متخصصین صنعت نفت و گاز تاجیکستان، از وزیر نفت ایران درخواست کرد تا مساعدت‌ لازم را برای برگزاری دورهای تکمیلی بعمل آورد. علاوه بر این استفاده از توان شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی برای اکتشاف، توسعه و تولید از میدان‌های نفت و گاز تاجیکستان را خواستار شد.

دلیرجمعه در پایان از وزیر نفت و کارشناسان صنعت نفت ایران برای بازدید از تاجیکستان به‌طور رسمی دعوت بعمل آورد.

در پایان وزیر نفت ایران نیز بر مساعدت و همکاری حداکثری با وزارت انرژی ‌و ذخایر آب جمهوری تاجیکستان تأکید کرد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.