میقاتی: شورای امنیت اسرائیل را تحت فشار قرار دهد

نخست‌وزیر لبنان نیز با تاکید بر اینکه استمرار خشونت‌ها تنها به تنش بیشتر منجر خواهد شد، از شورای امنیت خواست تل‌آویو را برای متوقف کردن حملات خود به این کشور تحت فشار قرار دهد.

به گزارش خبرآنی، نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد بامداد پنجشنبه به وقت تهران درباره «وضعیت خاورمیانه» نشست برگزار کرد که بخش اعظم آن به تحولات لبنان اختصاص داشت.

در حالی که حملات هوایی گسترده رژیم صهیونیستی به لبنان ادامه دارد، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در جلسه شورای امنیت گفت: لبنان در لبه پرتگاه قرار دارد و همه باید درباره تشدید تنش در لبنان نگران باشیم.

گوترش اظهار کرد: از تلاش‌های دیپلماتیک برای برقراری آتش‌بس حمایت می‌کنیم.

دبیرکل سازمان ملل افزود: باید به حاکمیت ملی لبنان احترام گذاشته شود و کشور لبنان باید از کنترل کامل بر سلاح‌ها در خاکش برخوردار باشد. تبادل آتش شدیدی در آنجا وجود دارد که غیرنظامیان دو طرف خط آبی را به خطر انداخته است.

گوترش افزود: مردم لبنان برای پاسخگویی به تعداد روبه‌فزونی آوارگان دستکم به ۷۰ میلیون دلار نیاز دارند.

دبیرکل سازمان ملل با اشاره به تشدید گسترده اقدامات خصمانه در پی انفجار دستگاه‌های پیجر در لبنان تاکید کرد: همه طرف‌ها باید آتش‌بس برقرار کرده و از غیرنظامیان حفاظت کنند.

میقاتی: شورای امنیت اسرائیل را تحت فشار قرار دهد
گوترش در نشست شورای امنیت

میقاتی: تداوم خشونت تنها به تنش بیشتر منجر خواهد شد

«نجیب میقاتی» نخست وزیر موقت لبنان نیز اظهار کرد: لبنان قربانی حمله الکترونیک، سایبری، هوایی و دریایی اسرائیل است و این حملات ممکن است به حمله زمینی و حتی جنگ منطقه‌ای گسترده‌ای تبدیل شود.

میقاتی با اشاره به افزایش تعداد شهدای غیرنظامی حملات رژیم صهیونیستی بر حق لبنان برای برخورداری از آرامش، امنیت، حاکمیت و دفاع از خود تاکید کرد.

او در این جلسه از فرانسه بابت حمایت‌هایش از لبنان و بیانیه مشترکی که با آمریکا برای پایان دادن به وضعیت موجود در لبنان منتشر کرد، تشکر و از الجزایر نیز که نماینده گروه کشورهای عربی در شورای امنیت است، به دلیل حمایت‌های مستمرش و تمامی اعضای شورای امنیت به دلیل حمایتشان از تمدید ماموریت نیروهای یونیفل در لبنان قدردانی کرد.

نخست وزیر موقت لبنان با اشاره به نقض آشکار حاکمیت این کشور و حقوق بشر با اقدامات رژیم صهیونیستی و حملات جنگنده‌ها و پهپادهای آن به لبنان و قتل غیرنظامیان گفت: ما امروز با تنشی بی‌سابقه روبه‌رو هستیم به ویژه که از وسایل و تجهیزات جدید به ویژه الکترونیک برای آسیب زدن به مردم ما استفاده شد، طرف متجاوز مدعی است که تنها نیروهای مسلح و سلاح‌ها را هدف قرار داده اما بیمارستان‌های لبنان مملو از غیرنظامیان و زنان و کودکان است، چه کسی تضمین می‌کند اگر اقدامات بازدارنده و مجازات‌های جدی برای متجاوز درنظر گرفته نشود، این حملات در کشورهای دیگری رخ ندهد؟

میقاتی در ادامه تاکید کرد که دلیل حضورش در جلسه شورای امنیت نه طرح شکایت و یا ارائه گزارش مفصلی از شهدا و زخمی‌ها و ویرانی‌ها بلکه رسیدن به راه‌حلی جدی برای افزایش تلاش‌ها از سوی تمامی اعضای شورای امنیت جهت اعمال فشار بر رژیم صهیونیستی برای متوقف کردن فوری حملاتش در تمامی جبهه‌ها و برقراری امنیت و ثبات در منطقه است.

او با اشاره به پایبندی بیروت به تمامی ارزش‌های انسانی و عدالت بین‌المللی و نیز قطعنامه ۱۷۰۱ سازمان ملل گفت: تنش‌های فعلی نتیجه انباشت طولانی درگیری‌ها و حملاتی است که راه‌حل اساسی برای آن‌ها ایجاد نشد، اسرائیل از نقض قطعنامه‌های سازمان ملل به ویژه قطعنامه ۱۷۰۱ که قرار بود چارچوبی برای برقراری آرامش دائمی در جنوب لبنان باشد، دست نکشید و متاسفانه شاهد نقض مستمر زمینی، هوایی و دریایی حاکمیت کشورمان هستیم، این اقدامات متجاوزانه تمامی تلاش‌ها برای برقراری ثبات را تضعیف کرده و کل منطقه را در معرض خطر انفجار در هر لحظه‌ای قرار می‌دهد.

نخست وزیر موقت لبنان اقدام جدی و فوری سازمان ملل برای تضمین عقب‌نشینی رژیم صهیونیستی از تمامی مناطق اشغالی لبنان و نقض‌های هر روزه آن و نیز توقف فوری حملات این رژیم به غزه را خواستار شد و گفت: این حملات اگر متوقف نشود، پیامدهای آن کل منطقه خاورمیانه را دربرمی‌گیرد و اگر راه‌حلی حاصل نشود، شرایط پیچیده‌تر خواهد شد و استمرار خشونت‌ها تنها به تنش بیشتر منجر می‌شود و به نفع هیچ طرفی نیست.

او در پایان نیز گفت: لبنان خواهان حقوق مشروعش در قوانین بین‌المللی است از جمله حق زندگی در امنیت برای لبنانی‌ها، حق دفاع از حاکمیت ملی‌مان و حق دور کردن آینده کودکانمان از جنگ و درگیری‌ها و آنچه ما اکنون نیاز داریم اراده‌ای راستین و همکاری موثر است.

میقاتی: شورای امنیت اسرائیل را تحت فشار قرار دهد
وزیر خارجه الجزیایر در نشست شورای امنیت

الجزایر: اسرائیل سعی دارد لبنان را به غزه دیگری تبدیل کند

«احمد عطاف» وزیر خارجه الجزایر نیز در نشست شورای امنیت هشدار داد: اسرائیل سعی دارد لبنان را به غزه دیگری تبدیل کند و در لبنان جنایاتی را که در نوار غزه مرتکب شده، تکرار می‌کند.

عطاف با اشاره به همبستگی الجزایر با لبنان در برابر حملات شنیع رژیم صهیونیستی گفت: این حملات مستلزم مخالفت قاطع و محاکمه عاملان آن است.

وزیر خارجه الجزایر در ادامه اظهار کرد: رژیم اشغالگر اسرائیلی ثابت کرد که به دنبال صلح نیست و خود را از تمامی اصول  وضوابط مستثنی می‌داند.

او تاکید کرد: خاورمیانه به افزایش تلاش‌ها از سوی همه برای جلوگیری از پیامدهای جنگی ویرانگر که نشانه‌های آن دیده می‌شود، نیاز دارد و این تلاش‌ها باید بر پایان دادن به جهنمی که بر مردم فلسطین در غزه تحمیل شده، نیز متمرکز باشند.

میقاتی: شورای امنیت اسرائیل را تحت فشار قرار دهد
نشست شورای امنیت درباره وضعیت در خاورمیانه

مصر: ناتوانی شرم‌آور شورای امنیت در متوقف کردن جنگ غزه دلیل فاجعه کنونی در لبنان است

«بدر عبدالعاطی» وزیر خارجه مصر نیز در نشست شورای امنیت گفت: آنچه اکنون در لبنان شاهد هستیم در واقع یک جنگ تمام عیار و نقش آشکار حاکمیت کشوری است که از اعضای بنیانگذار سازمان ملل محسوب می‌شود.

عبدالعاطی اظهار کرد: حملات اسرائیل به لبنان جان صدها تن را گرفت، هزاران تن را مجروح کرد و موجب کوچ اجباری ده‌ها هزار تن از شهروندان لبنانی شد و این به معنای نقض کامل منشور سازمان ملل بوده و برخلاف قوانین بین‌المللی و انسانی است.

وزیر خارجه مصر در ادامه گفت: فاجعه‌ای که اکنون در لبنان در حال وقوع است، بی‌دلیل نیست، این فاجعه نتیجه اجتناب‌ناپذیر ناتوانی شرم‌آور شورای امنیت در عمل به مسوولیت خود در متوقف کردن جنگ غزه است که یک سال کامل از آغاز آن می‌گذرد. مصر بارها هشدار داد که استمرار جنگ در غزه خطر گسترش آن در سایر میدان‌های منطقه را به همراه دارد و صلح و امنیت بین‌المللی را در کل منطقه خاورمیانه به خطر انداخته است. به صراحت می‌گوییم، آنچه در طول یک سال گذشته در غزه شاهد بودیم وآنچه اکنون در لبنان شاهد هستیم، اگر جامعه جهانی به مسوولیت خود در پایان دادن به جنگ و ویرانی عمل نکند، به سایر میدان‌های منطقه نیز کشیده می‌شود.

او افزود: دیگر قابل قبول نیست که قطعنامه شماره ۱۷۰۱ شورای امنیت به شکل کامل اجرا نشود و ما توقف فوری و بدون قید و شرط نقض‌های مستمر تمامیت ارضی و حریم هوایی لبنان توسط اسرائیل را خواستار هستیم.

این مسوول مصری تاکید کرد: بازگشت کامل آرامش به منطقه خاورمیانه اساسا و قبل از هر چیزی در گروی اجرای کامل و فوری قطعنامه شماره ۲۷۳۵ شورای امنیت و توقف جنگ خصمانه علیه غزه است، چراکه این درگیری اصلی است که تمامی تنش‌های فعلی در منطقه از آن سرچشمه می‌گیرد، در حقیقت بدون توقف حمام خون در غزه، ما در چرخه آتش‌بس‌های موقتی که به زودی فرومی‌ریزند، باقی خواهیم ماند.

نشست شورای امنیت که پس از تشدید حملات رژیم صهیونیستی به لبنان از روز دوشنبه به درخواست فرانسه تشکیل شد.

رژیم صهیونیستی از صبح دوشنبه حملات شدیدتر و گسترده‌تری را علیه مناطق شرقی و جنوبی لبنان آغاز کرد که در نتیجه آن صدها لبنانی شهید و زخمی شدند.

در مقابل حزب‌الله لبنان نیز صدها موشک را به پایگاه‌های نظامی، شهرک‌ها و پایگاه موساد در تل‌آویو شلیک کرد که خسارات مالی و تلفات انسانی را بر جای گذاشت.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.