کرونا ثابت کرد جامعه پزشکی قابل اعتماد است

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، سردار حسین سلامی امروز در همایش ملی درس‌آموخته‌های کرونا که به همت دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله(عج) در مرکز همایش‌های رازی برگزار شد، اظهار کرد: دو حادثه بزرگ در کشور ما رخ داد که تصاویری فراموش‌نشدنی و جاودانه از جامعه پزشکی به نمایش گذاشت و تصورات مبهم و ناشناخته‌ای که نسبت به این جامعه فداکار وجود داشت را به تصورات عمیق و تأثیرگذاری تبدیل کرد. یکی از این حوادث، دوران دفاع مقدس بود؛ دورانی که پزشکان و پرستاران در آن مقطع سخت تاریخی، با نمایش شرافتمندانه و غیرتمندانه، به یاری مجروحان می‌شتافتند و با فداکاری و به خطر انداختن جان خود، جان رزمندگان را نجات می‌دادند.

سردار سلامی افزود: بیش از 3000 شهید جامعه پزشکی، نماد افتخار این جامعه در دوران دفاع مقدس است؛ اما آزمایش سخت، هولناک و ترسناک دیگر، همه‌گیری کرونا بود که اعتماد به جامعه پزشکی را به میزان بسیار زیادی افزایش داد. کرونا نشان داد که جامعه پزشکی و پرستاری ما کاملاً قابل اعتماد است و می‌توان در لحظات سخت به آن‌ها اتکا کرد؛ درست مانند پزشکان و پرستارانی که امروز در غزه، زیر شدیدترین بمباران‌ها و در محاصره غیرانسانی صهیونیست‌ها، به مداوای مردم فلسطین مشغول هستند.

سردار سلامی ادامه داد: پزشکی صرفاً یک حرفه تخصصی یا شغل نیست، بلکه بسیار مقدس‌تر و فراتر از یک حرفه است. دانش و مهارت بخش مهمی از این رشته است، اما پرورش روح، قدرت امیدآفرینی، نگاه مهربان، کلام لطیف و حس دلسوزی، از بخش‌های اساسی آن به شمار می‌آید. جلوه‌های درخشان حرکت جوانمردانه و فداکارانه این جامعه را ما در کرونا به وضوح دیدیم.

وی گفت: در روزهای سخت شیوع ویروس کرونا، پزشکان و پرستاران ما گاهی شبانه‌روز بدون بازگشت به خانه، جان انسان‌ها را نجات می‌دادند. به استناد آیات قرآن کریم، نجات جان یک انسان به منزله نجات جان همه انسان‌هاست. تصور کنید روشن شدن چراغ امید در دل کودکی که مادرش بهبود می‌یابد؛ پزشکان و پرستاران ما این چراغ‌های امید را در خانه‌ها روشن می‌کنند و محیطی پرنشاط می‌آفرینند. به همین دلیل، در آموزش پزشکی، پرورش روح و معنا برای کادر درمان بسیار مهم است.

سردار سلامی تأکید کرد: حتی در دنیای غرب، به تأثیر معنویت و اخلاق بر بهبودی بیماران و رابطه شفابخش پزشک و بیمار توجه ویژه‌ای شده است. زمانی که یک پزشک امید ایجاد می‌کند، تنش‌های روانی بیمار را کاهش می‌دهد و مکانیسم‌های دفاعی بدن را برای غلبه بر بیماری آماده می‌سازد. یک نگاه مهربان پزشک به بیمار گاهی معجزه می‌آفریند و امید ایجاد می‌کند.

فرمانده کل سپاه خاطرنشان کرد: باید از تاریخ درس بگیریم، وگرنه مجبور به تکرار آن خواهیم بود. بنابراین، باید از تجربیات دوران شیوع بیماری بهره بگیریم.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.