آموزش سلامت را باید از مدارس شروع کنیم

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، محمدرضا ظفرقندی امروز در همایش ملی درس‌درس‌آموخته‌های کرونا که به همت دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله(عج) در مرکز همایش‌های رازی برگزار شد، اظهار کرد: عرصه کرونا از عرصه جنگ هم برای جامعه پزشکی سخت‌تر بود، زیرا در عرصه جنگ تحمیلی هرکسی که داوطلب می‌شد و در جبهه حضور پیدا می‌کرد فقط جان خود را در معرض تهدید و آسیب قرار می‌داد اما در عرصه کرونا کادر درمان علاوه بر جان خود، جان خانواده و فرزندان خود را نیز در معرض آسیب قرار می‌دادند.

وی افزود: برگزاری همایش درس‌آموخته‌های کرونا که توسط دانشگاه علوم پزشکی بقیةالله (عج) انجام شده، فواید زیادی دارد که یکی انتقال تجارب است که به ما کمک می‌کند در بحران‌های پیش رو از آن‌ها کمک بگیریم. اگر از تجربه‌های خود درس نگیریم پشیمان می‌شویم. فایده دوم برگزاری چنین همایش‌هایی، انتقال فرهنگ ایثار و پایبند بودن به عهد است. 

ظفرقندی ادامه داد: نقش آموزش عمومی در مشکلات سلامت بسیار پررنگ است و بدون اینکه مردم را آگاه کنیم در کنترل هیچ‌یک از بیماری‌ها موفق نخواهیم بود. ما باید آموزش سلامت را از مدارس شروع کنیم زیرا بسیاری از بیماری‌های مزمن از جمله بیماری‌های قلبی و عروقی به یک‌باره در سنین بالا ایجاد نمی‌شود بلکه براثر رژیم غذایی صحیح و سبک زندگی سالم از کودکی تا بزرگسالی، بروز می‌یابد بنابراین آموزش عمومی در حوزه سلامت اهمیت بسیار زیادی دارد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اولین سرطان شایع در زنان سرطان سینه است و وقتی یک زن در خانواده مبتلا به سرطان شودف با توجه به نقش همسری و مادری که دارد آن خانواده از هم فرو می‌پاشد و بنابراین آموزش در زمینه پیشگیری از این بیماری اهمیت بسیار زیادی دارد؛ یا مثلاً تروماهای جاده‌ای ما در تصادفات بسیار بالاست و عوامل مختلفی از جمله ایمنی جاده ها خودروها و ... در آن اهمیت دارد اما فرهنگ رانندگی بسیار در آن مؤثر است.

ظفرقندی با اشاره به اهمیت هماهنگی بین بخشی در امور سلامت بیان کرد: در کرونا نیز در ابتدا کمیته‌ای تشکیل شد و بعد گفتند وزیر بهداشت مسئول کرونا شود. بعدها مشخص شد که نیاز به یک ستاد ملی است که این ستاد با ریاست رئیس جمهور با حضور همه ارگان‌های نظامی و وزرا و بسیج ایجاد شد تا توانستیم موفق شویم یعنی کنترل کرونا به صورت سیستمی انجام شد. ما در نظام سلامت یک سیستم بیشتر نداریم که آن هم سیستم شبکه بهداشت است که باید از آن جدی استفاده کنیم. 

وزیر بهداشت با بیان اینکه در کشور ما در مقابل حرکت علمی در کرونا مقاومتی وجود داشت و شبه علم در برابر علم مقاومت می‌کرد، تاکید کرد: باید علوم و تجارب جهانی را در داخل کشور بومی‌سازی و برای مردم استفاده کنیم. اگر پیشرفت‌های علمی ناشی از واکسن نبود کرونا به درستی کنترل نمی‌شد زیرا آمار کشور ما به مرگ روزانه 700 نفر نیز رسیده بود.

وی به اهمیت مشارکت مردم در امور سلامت اشاره و خاطرنشان کرد: کار ما بدون مردم در دوران کرونا جلو نمی‌رفت و واقعا مردم از زمان جنگ و دفاع مقدس گرفته تا دوران کرونا، به کمک کشور آمدند. در برخی بیمارستان‌ها کمبود تجهیزات وجود داشت و خیرین گرد هم می‌آمدند و این تجهیزات را تهیه می‌کردند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به لزوم استفاده از تجارب بین‌المللی بیان کرد: یکی از راه‌های رشد علم این است که ارتباطات بین‌المللی علمی داشته باشیم.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم
برچسب ها :

آموزش سلامت مدارس

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.