چالش تأمین سرویس مدارس؛ بی‌برنامگی‌ها همچنان ادامه دارد

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری خبرآنی، پس از مشکلات ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس که خانواده‌ها در تابستان امسال با آن مواجه بودند، این بار نوبت به مشکلات مرتبط با تأمین سرویس رفت‌وآمد دانش‌آموزان رسیده است!

نکته عجیب این است که مسئولان مربوطه حتی در تأمین حداقلی‌ترین موارد، مانند ثبت‌نام بی‌دغدغه دانش‌آموزان در مدارس یا فراهم کردن به‌موقع سرویس رفت‌وآمد، ناتوان هستند.

چالش سرویس مدرسه در مهر 1402

سال گذشته، تأمین سرویس مدارس به یکی از چالش‌های جدی برای خانواده‌ها تبدیل شد و با گذشت بیش از یک ماه از آغاز سال تحصیلی، برخی خانواده‌ها موفق به تأمین سرویس از طریق پیمانکاران مجاز نشدند. در نهایت، برخی خانواده‌ها مجبور شدند با پرس‌وجو از دوستان و آشنایان، فردی را برای رانندگی سرویس مدرسه فرزندشان پیدا کنند.

این روند امسال نیز در حال تکرار است. برخی خانواده‌ها با وجود ثبت‌نام در سامانه سپند، هنوز موفق به تأمین سرویس مدرسه برای فرزندانشان نشده‌اند. این در حالی است که طبق آیین‌نامه اجرایی حمل‌ونقل دانش‌آموزان مصوب تابستان 1402، مدارس از عقد هرگونه قرارداد با پیمانکاران سرویس مدارس منع شده و وظیفه تأمین سرویس به عهده وزارت کشور و شهرداری‌ها قرار گرفته است. بر اساس این آیین‌نامه، هر گونه دخالت مدیران یا سایر مسئولان مدارس در حوزه حمل‌ونقل دانش‌آموزان، خارج از موارد تعیین‌شده در آیین‌نامه، ممنوع است.

امسال نیز قرارداد سرویس مدارس به عنوان سند تعهدآور میان والدین و متقاضیان مجاز حمل‌ونقل دانش‌آموزان برای مدت یک سال تحصیلی منعقد می‌شود و نمونه قرارداد توسط شهرداری تهیه و در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

مشکل سرویس مدرسه در مهر 1403

برخی والدین اعلام کرده‌اند که درخواست سرویس مدرسه را در سامانه سپند ثبت کرده‌اند اما پس از گذشت هفته اول مهر، هنوز درخواست آن‌ها بررسی نشده و پیام‌هایی مبنی بر عدم تأمین سرویس دریافت کرده‌اند.

در شرایطی که خانواده‌ها همچنان در تأمین سرویس مدرسه بلاتکلیف هستند، شهرداری تهران از مدارس خواسته است که از متقاضیان سرویس ثبت‌نام کرده و با پیمانکاران مورد تأیید قرارداد منعقد کنند.

دانش‌آموزان , مدارس دولتی , وزارت آموزش و پرورش ,

 

ضرورت اقدام مدارس برای انعقاد قرارداد سرویس

پیش از این، برخی مدارس غیردولتی با پیمانکاران مدنظر خود وارد مذاکره شدند و سرویس مدارس بدون مشکل از اول مهر برای دانش‌آموزان آن‌ها برقرار است.

مجید هراتی؛ معاون انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش در این باره به خبرآنی گفت: هیئت دولت در تاریخ 26 شهریور مصوبه‌ای صادر کرد که مدیران مدارس در مناطقی که سرویس تأمین نشده است، به حل مشکل کمک کنند و با پیمانکاران مجاز قرارداد منعقد کنند.

وی افزود: متأسفانه وزارت کشور و شهرداری‌ها از موضوع سرویس مدارس کنار کشیده و خانواده‌ها را در مقابل مدارس قرار داده‌اند. حدود 600 هزار نفر در سامانه سپند درخواست سرویس مدرسه ثبت کرده‌اند که هنوز برای آن‌ها سرویس فراهم نشده است.

معاون انجمن اولیا و مربیان وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: در دستورالعمل مصوب دولت گذشته، مدارس از عقد قرارداد با پیمانکاران سرویس منع شده بودند، اما به دلیل ناتوانی سامانه سپند در تأمین سرویس، اکنون به مدیران مدارس اعلام شده است که در مناطقی که سرویس تأمین نشده است، اقدام به عقد قرارداد با پیمانکاران کنند و تا 15 مهر مشکل را حل خواهند کرد.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.