پیشنهادات عضو اسبق کمیسیون انرژی مجلس به دولت جدید

یک عضو سابق کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ضمن ارائه راهکارهایی به دولت جدید، تاکید کرد: امروز شاهد هستیم که کیفیت بنزین فدای قیمت شده است؛ لذا لازم است که چرخه معیوب حکمرانی انرژی اصلاح شود.

علی بختیار در گفت‌وگو با خبرآنی، با اشاره به ضرورت اصلاح حکمرانی انرژی، بیان کرد: تحریم‌های ظالمانه غرب علیه کشورمان باعث شد بسیاری از تبادلات بین‌المللی در حوزه نفت و انرژی دچار لطمه‌های سنگینی شود و روال استخراج، تولید و صادرات محصولات نفت و پتروشیمی وارد چرخه معیوبی شود که خروج از این وضعیت، اهتمام جدی از سوی دست‌اندرکاران را نیاز دارد. در حوزه سیاست داخلی کیفیت و قیمت بنزین به معضلی بزرگ تبدیل شده و به پاشنه آشیل دولت‌ها مبدل شده است. سرکوب قیمت، کاهش کیفیت، افزایش آلودگی‌های زیست‌محیطی، نارضایتی عمومی و عدم ثبات در تصمیم‌گیری‌های حیاتی به این آشفته بازار دامن زده است.

نخبگان حوزه انرژی گنجینه‌ای به مراتب مهم‌تر از نفت وگاز هستند

وی اظهار کرد: اعطای تخفیف بالا به خریداران نفت خام، خام فروشی نفت، عدم توسعه پروژه‌های پتروپالایشگاهی، از دست دادن بازارهای بزرگ جهانی گوشه‌ای از مشکلات حکمرانی کشور در حوزه نفت و انرژی است که باید در دولت جدید با جدیت و سرعت تمام پیگیری و به نتیجه مطلوب ختم شوند. باید به مهاجرت نخبگان این حوزه نیز اشاره کرد که گنجینه‌ای به مراتب مهم‌تر از نفت و گاز هستند ولی به دلیل عدم تأمین نیازهای خود مجبور به ترک کشور می‌شوند که باید در روند اصلاح حکمرانی انرژی به فعالین این حوزه بیش از پیش رسیدگی شود تا جذب کشورها و شرکت‌های رقیب نشوند.

راهکار برندینگ بهترین گزینه برای حل مساله بنزین است

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: در مسأله بنزین راهکار برندینگ به معنای ایجاد پمپ‌بنزین توسط شرکت های داخلی و خارجی در کشور با کیفیت‌ها و قیمت‌های متفاوت بهترین اقدام به نظر می‌رسد که می‌تواند هم به افزایش کیفیت و رفع آلودگی کمک نماید و هم بر شکاف قیمتی فائق آید. این امر باید توسط رگولاتور حوزه انرژی با اعطای پروانه به چند شرکت داخلی و خارجی صورت پذیرد و در کنار این شرکت‌ها شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز بنزین حمایتی را با قیمت یارانه‌ای عرضه نماید.

وی تاکید کرد: در حوزه فروش و صادرات نفت خام و میعانات گازی نیز نیاز به شناسایی بازارهای جدید و همچنین ایجاد پالایشگاه ها و پتروپالایشگاه ها و یا مخازن در آن بازارها و تأمین خوراک به صورت قراردهای بلند مدت و عبور از فروش تک محموله می‌تواند دست دلالان و واسطه‌هایی که به صورت غیرمتعارف تخفیف می‌گیرند را بست.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.