می‌توانیم ۵ میلیارد دلار صادرات سازه‌های فولادی داشته باشیم

نایب‌رییس انجمن سازه‌های فولادی گفت: اگر مساله تحریم و ال‌سی‌های بانکی حل شود ایران ظرفیت صادرات پنج میلیارد دلار سازه‌های فولادی را دارد که هم‌اکنون این رقم تقریبا صفر است؛ البته در داخل کشور حدود دو میلیارد دلار گردش مالی در صنعت سازه‌های فلزی داریم.

به گزارش خبرآنی، احمد کرمی‌راد در اولین نشست مدیران صنعت سازه‌های فولادی اظهار کرد: در تولید سازه‌های فلزی چهار وزارتخانه را به خودکفایی رساندیم. وزارت نیرو در سالهای پس از جنگ تقریبا تمام سازه‌های فولادی را وارد می‌کرد که با ورود همکاران ما در بخش‌هایی مثل نیروگاه، پل‌ها، پست‌ها و سدها هم اکنون در کشور سازنده این تجهیزات هستیم.

تمام سازه‌های فولادی در فازهای عسلویه توسط شرکتهای ایرانی ساخته می‌شود

وی افزود: در وزارت نفت نیز در فازهای ۹ و ۱۰ عسلویه تا قبل از این سازه‌های کره‌ای، چینی و اروپایی نصب می‌شد اما با ورود شرکتهای ایرانی در این بخش نیز به خودکفایی رسیدیم. در حال حاضر تمام سازه‌های فولادی در فازهای عسلویه توسط شرکتهای ایرانی احداث می‌شود.

نایب رییس انجمن سازه‌های فولادی خاطرنشان کرد: در وزارت صمت نیز توسعه نیشکر، خودروسازی، صنایع فولاد و تمام صنایع توسط همکاران ما به خودکفایی رسیده است.

کرمی‌راد افزود: در حال حاضر به وزارت راه و شهرسازی رسیده‌ایم که در بخش نهضت ملی مسکن موضوع انتفاع مردم مطرح است. در بخش راه خدمات خود را ارایه کرده‌ایم. تقریبا هیچ پلی در ایران با قطعات خارجی ساخته نمی‌شود. اما در موضوع مسکن همیشه یک رقابت بین بتن و فولاد وجود داشته که ذی‌نفعان را دچار انحرافاتی کرده است.

وی تاکید کرد: ما نمی‌گوییم سازه بتنی بد است یا سازه فلزی خوب است. مساله اصلی به روند اجرا مربوط می‌شود. در سازه‌های بتنی به دلیل اینکه ما در کشور چهار فصل زندگی می‌کنیم و همچنین نظارت و کنترل بتن‌ریزی ضعیف است، مقاومت و پایداری سازه پایین می‌آید. فاصله بین تولید بتن تا محل پروژه باید کمتر از ۴۵ دقیقه باشد اما در این زمان بتن به پروژه نمی‌رسد. بتنی که در فصل بهار با رطوبت هوا ریخته می‌شود یا بتنی که در دمای منفی ۵ درجه یا مثبت ۵ درجه ریخته می‌شود به ما یک سازه ناهمگن را می‌دهد.

نایب رییس انجمن سازه‌های فولادی گفت: این مشکلات در سازه‌های فلزی وجود ندارد؛ چرا که سازه فولادی، یکپارچه است و یک رفتار مساوی در طبقه اول تا آخر دارد. زمستان و تابستان تاثیری بر آن ندارد چرا که در کارخانه ساخته می‌شود. نظارتهای کافی دارد و باعث می شود سازه مطمئن تری داشته باشیم. در زلزله سرپل‌ذهاب تقریبا تمام سازه های بتنی یا به طور کامل تخریب شدند یا شکستهای نامتقارن داشتند که باید تخریب می‌شدند. اما هیچ‌یک از سازه‌های فلزی در آن زمین‌لرزه تخریب نشد.

کرمی‌راد بیان کرد: در حال حاضر صنعت سازه‌های فلزی با قیمت رقابتی این آمادگی را دارد که سالیانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی را تحویل دهد.

وی درباره ظرفیت تولید سازه‌های فولادی گفت: اگر شرایط تحریم و ال‌سی‌های بانکی حل شود ما در کشور ظرفیت صادرات پنج میلیارد دلار سازه‌های فولادی را داریم که به دلیل تحریمها هم‌اکنون این رقم تقریبا صفر است؛ زیرا ما نمی‌توانیم پولمان را برگردانیم. البته در داخل کشور حدود دو میلیارد دلار گردش مالی در صنعت سازه‌های فلزی داریم.

نایب رییس انجمن سازه‌های فولادی تصریح کرد: ما به شدت نیازمند ورود سرمایه گذار خارجی و ارز هستیم؛ زیرا در بخش انرژی به قدری ناترازی داریم که دولت نمی‌تواند به صنعت سازه‌های فولادی کمک کند و بودجه‌ای برای تخصیص به ما ندارد.

موضوع رتبه بندی صنعت فولاد در حال پیگیری است

محمدمهدی حیدری ـ معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در این نشست اظهار کرد: در وزارت راه و شهرسازی تلاش می کنیم بر اساس متُد علمی، موضوع رتبه بندی را در کشور پیاده سازی کنیم که در زمینه قیر و آسفالت این مساله در حال انجام است و در بخش فولاد نیز با کمک انجمن سازه‌های فولادی آن را دنبال می‌کنیم.

وی افزود: در بخش نهضت ملی مسکن هیچ مشکلی درخصوص تکنولوژی وجود ندارد اما در مدلهای تامین مالی دچار چالشهایی هستیم که امیدواریم بتوانیم با تولیدکنندگان در یک قالب مشارکتی، بحث تامین مالی را دنبال و دغدغه مسکن مردم را مرتفع کنیم.

همچنین سیامک ایپکچی ـ رییس هیات مدیره انجمن سازه‌های فولادی در حاشیه این برنامه گفت: ظرفیت تولید سالیانه یک تا دو میلیون تن فولاد در کشور وجود دارد و این آمادگی را داریم که در بحث نهضت ملی مسکن با همکاری وزارت راه و شهرسازی یک میلیون واحد مسکونی با سازه فولادی احداث کنیم.

وی با بیان اینکه باید از ایجاد رانت در صنعت فولاد جلوگیری شود گفت: یکی از مشکلات جدی صنعت فولاد، قطعی برق و گاز است که انتظار داریم یک یارانه مشخص در اختیار تولیدکنندگان قرار گیرد. دولت باید با ارایه تسهیلات به تولیدکنندگان صنعت فولاد کمک کند.

ایپکچی درباره این شائبه که بعضا تولیدکنندگان فولاد به صورت هماهنگ قیمت‌ها را افزایش می‌دهند گفت: به هیچ عنوان چنین چیزی وجود ندارد. تولیدکننده به دنبال تولید است. شاید در بخش آهن گندله، شمش یا ورق چنین مسائلی وجود داشته باشد ولی ما به عنوان تولیدکننده دنبال این هستیم که هرچه بیشتری بسازیم و به صنعت فولاد کشور کمک کنیم.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.