یک شرکت ایرانی در میان بیست شرکت برتر شیمیایی جهان

به گزارش گروه اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، عبدالعلی علی عسکری، مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، به اهمیت سرمایه‌گذاری و موفقیت‌های این هلدینگ در سال 2023 پرداخت و گفت: این گروه در تازه‌ترین رده‌بندی جهانی مؤسسه ICIS، موفق به ثبت سه رکورد مهم شده است.

وی افزود: با توجه به فروش 17 میلیارد و 340 میلیون دلار و 3.7 درصد افزایش نسبت به سال 2022 هلدینگ خلیج‌فارس توانسته است در تازه‌ترین رده‌بندی جهانی مؤسسه ICIS، در میان 100 شرکت برتر شیمیایی جهان، رتبه 18 را کسب کند و این نخستین‌بار است که یک شرکت ایرانی در میان بیست شرکت برتر شیمیایی جهان قرار می‌گیرد، در سال 1400 این هلدینگ در جایگاه 37 قرار داشت و در 3 سال گذشته با جهش 19 پله‌ای بهترین رتبه تاریخ خود را ثبت کرده است.

مدیرعامل هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس تصریح کرد: این هلدینگ به ترتیب رتبه سوم جهان در سود خالص و رتبه چهارم جهان در سود عملیاتی را بدست آورده است، و توانسته غول های صنعت شیمیایی را پشت سر بگذارد.

وی ادامه داد: تولید این گروه از 20 میلیون تن در سال 1399 به 24 میلیون و 800 هزار تن در سال 1402 رسیده است، فروش این گروه از 308 هزار میلیارد تومان در سال 1400 به 517 هزار میلیارد تومان در سال 1402 افزایش یافته است ، همچنین پیش بینی میشود این افزایش در سال 1403 به 28 میلیون و 600 هزار تن برسد.

وی در ادامه به چالش‌های صنعت پتروشیمی اشاره کرد و افزود : با وجود تحریم‌های سنگین، تمامی منابع مالی شرکت به سلامت برگشته است و نیروی انسانی متخصص در موفقیت‌های این هلدینگ بر نقش بسزایی داشته است . علی عسکری افزود : در سال گذشته مگاپروژه پالایشگاه گازی هویزه، پتروشیمی گچساران را که پایین‌دستی بیدبلند خلیج‌فارس است به مرحله راه‌اندازی رساندیم و ابتدای امسال، فاز نخست پروژه بزرگ پتروشیمی هنگام، واحد پارازایلین پتروشیمی بوعلی سینا و تصفیه‌خانه بزرگ پتروشیمی بندر امام به بهره‌برداری رسید. امسال برنامه داریم که سه پروژه پتروشیمی آپادانا، پتروشیمی صدف و ارغوان گستر ایلام را به بهره‌برداری برسانیم و به‌سوی توسعه پارک‌های پتروشیمی که اقدام بزرگ و راهبردی برای حرکت به‌سمت پایین‌دستی پتروشیمی است، پیش برویم.

مدیرعامل گروه صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس خاطرنشان کرد: مقدار سرمایه‌گذاری در سال 1400 حدود 17 هزار میلیارد تومان، در سال 1401 حدود 58 هزار میلیارد تومان و سال 1402 بیش از 72 هزار میلیارد تومان بود و امسال حجم سرمایه‌گذاری‌ها از 50 هزار میلیارد تومان عبور خواهد کرد.

وی افزود: همچنین در راستای حمایت از ساخت داخل در این مدت 616 قرارداد و تفاهم‌نامه با 440 شرکت دانش بنیان به ارزش 26 هزار میلیارد تومان قرارداد با تولیدکنندگان ایرانی منعقد شده است.

علی عسکری بر لزوم جذب سرمایه خارجی تأکید کرد و گفت : این گروه به دنبال تحقق برنامه توسعه خود و پیشرفت در عرصه پتروشیمی است و در همین راستا مذاکراتی را با چند شرکت چینی برای همکاری در برنامه‌های توسعه‌ای در دست اجرا است .

انتهای پیام/

منبع : تسنیم
برچسب ها :

ایرانی شیمیایی

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.