حمایت 11.7همتی صندوق تثبیت از بازار سرمایه در 6 ماه گذشته

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری خبرآنی، آمارها نشان می‌دهد صندوق تثبیت بازار سرمایه در نیمه نخست امسال، با هدف ایفای نقش خود برای حمایت از بازار سهام، بیشترین خرید را داشت. طبق این آمار، ارزش سهام خریداری‌شده صندوق تثبیت بازار سرمایه از ابتدای سال تا پایان شهریور ماه 1403 رقمی معادل 116.703هزار میلیارد ریال (حدود 11.7همت) بود.

همچنین، ارزش سهام فروخته‌شده به‌صورت خرد و بلوکی توسط صندوق تثبیت بازار سرمایه از ابتدای سال 1403 تا پایان شهریور 1403 به‌ترتیب رقمی معادل 2.392 و 53.875 میلیارد ریال بود.

با توجه به شرایط بازار در دوره مذکور، فروش صندوق تثبیت بازار سرمایه در 6 ماه نخست سال 1403 رقمی معادل 56 هزار و 267 میلیارد ریال بود که بالغ بر 95 درصد از این رقم، فروش بلوکی (53هزار و 875 میلیارد ریال‌) را در بر می‌گیرد.

براساس آخرین اطلاعات ارایه‌شده، منابع حاصل از فروش سهام، دوباره به گردونه حمایت از بازار سهام بازگشته و خروج منابع اتفاق نیفتاده است، به‌عبارت دیگر صندوق تثبیت کنار حمایت از بازار سرمایه کمک چشمگیری را نیز به نقدشوندگی بازار داشت.

در مجموع از ابتدای سال 1403 تاکنون با 112 روز معاملاتی در بازار سهام همراه بودیم که از این تعداد روزها، صندوق تثبیت بازار سرمایه 76 روز (68‌% از روزهای کاری) به بازار ورود داشت و با معامله 514 نماد و نیز 19 صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت به حمایت از بازار سهام پرداخت.

صندوق تثبیت بازار سرمایه برای حمایت از بازار موظف به نگهداری بخشی از منابع خود به‌صورت دارایی‌های با نقدشوندگی بالا شامل گواهی سپرده بانکی و سرمایه‌گذاری در صندوق‌های با درآمد ثابت است اما با توجه به شرایط بازار، از منابع موجود در سپرده‌های بانکی کاسته و صرف خرید سهام شد.

افزون بر این، باتوجه به انتظار تغییر و بازنگری در سیاست‌های کلان اقتصادی از جمله قیمت‌گذاری دستوری، نرخ بهره بانکی، نرخ خوراک صنایع پتروشیمی و پالایشی و هزینه‌های انرژی، چشم‌انداز بهتری در 6 ماه دوم برای بازار سرمایه شکل گرفته است و انتظار داریم وضعیت بهتری در بازار سرمایه داشته باشیم.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.