اکونومیست: اوضاع اقتصاد اسرائیل حتی در جنگی کوچک با حزب‌الله هم وخیم‌تر می‌شود

رسانه انگلیسی با اشاره به کابوس رژیم صهیونیستی در جنگ با حزب‌الله لبنان و غزه، گزارش داد حتی اگر جنگ نسبتا کوچکی در شمال اراضی اشغالی رخ دهد، اقتصاد تل‌آویو باز هم وضعیت «وخیم‌تری» را تجربه خواهد کرد.

به گزارش خبرآنی، در پی جنایات رژیم صهیونیستی و جنگی که در منطقه به راه انداخته است، وضعیت اقتصاد آن روزهای سخت و وخیمی را تجربه می‌کند. رشد تولید ناخالص داخلی تل‌آویو بین ماه آوریل و ژوئن به صورت سالانه به ۰.۷ درصد رسید که حدود ۵.۲ درصد کمتر از انتظارات اقتصاددانان است. هم‌چنین «بتسلئیل اسموتریچ» وزیر دارایی رژیم صهیونیستی در تاریخ ۱۶ سپتامبر خواستار افزایش اضطراری کسری بودجه شد و این دومین بار در سال جاری میلادی بوده که چنین درخواستی را مطرح می‌کند.

نشریه اکونومیست در گزارشی با اشاره به چالش‌های رژیم صهیونیستی می‌نویسد: «پول و سرمایه شروع به فرار از اسرائیل کرده است. بین ماه مه و ژوئیه، جریان خروجی از بانک‌های اسرائیلی به موسسات خارجی در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۲ برابر شده و به مبلغ ۲ میلیارد دلار رسیده است. سیاست‌گذاران اقتصادی اسرائیل بیش از آنچه از زمان آغاز درگیری‌ها نگران بوده، مضطرب و نگران هستند.»

این نشریه انگلیسی در ادامه می‌نویسد: «هر اقتصادی در زمان جنگ، بر لبه تیغ قرار می‌گیرد. یک دولت باید نیروهای مسلح خود را اغلب از طریق مخارج کسری بودجه تامین کند و در عین حال اطمینان یابد که پس از اتمام جنگ، برای تسویه بدهی‌های خود به اندازه کافی قدرتمند است. در حال حاضر سناریوی کابوس و وحشت اسرائیل این است که جنگ به قدس یا تل‌آویو، مراکز تجاری اسرائیل کشیده شود. اما حتی یک جنگ نه چندان گسترده در شمال اسرائیل، می‌تواند برای ضربه به اقتصاد آن کافی باشد.»

اکونومیست: اوضاع اقتصاد اسرائیل حتی در جنگی کوچک با حزب‌الله هم وخیم‌تر می‌شود
وزیر دارایی رژیم صهیونیستی

این گزارش تاکید می‌کند: «سرمایه‌گذاران در مورد توانایی اسرائیل برای بازگشت به حالت قبل خود مطمئن نیستند. شِکِل (واحد پول) بی‌ثبات است، بانک‌های اسرائیلی فرار سرمایه را تجربه می‌کنند و سه بانک بزرگ از افزایش شدید مشتریانی که درخواست انتقال پس‌انداز به کشورهای دیگر یا شاخص‌سازی آن‌ها به دلار را دارند، خبر می‌دهند.»

اکونومیست با اشاره به کابوس دیگری برای رژیم صهیونیستی می‌نویسد: «سرمایه‌گذاران معدودی برای جنگی آماده می‌شوند که می‌تواند تمام اسرائیل را تحت تاثیر قرار دهد؛ جنگی که حزب‌الله احتمالا قادر به انجام آن است. تحت چنین سناریویی، اقتصاد اسرائیل حتی شاید شدیدتر از بعد هفتم اکتبر آسیب ببیند.»

این رسانه انگلیسی تاکید می‌کند هر اتفاقی که رخ دهد، اقتصاددانان صهیونیستی نسبت به بدتر شدن اوضاع «تسلیم» هستند و حتی وزیر دارایی این رژیم هم اذعان می‌کند: «ما در طولانی‌ترین و پرهزینه‌ترین جنگ در تاریخ اسرائیل هستیم. درگیری‌های قبلی به فاجعه اقتصادی برای اسرائیل ختم شده و تعجب نکنید اگر این جنگ هم به سرنوشت مشابهی ختم شود.»

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.