امکان دسترسی شرکت‌ها به تحلیل‌های بازار و روندهای فناوری‌ با پلتفرم هوش مصنوعی

گروهی از متخصصان یکی از مجموعه‌های فناور پلتفرم‌ مبتنی بر هوش مصنوعی را توسعه دادند که به واسطه دسترسی به بیش از ۱۵۰ میلیون پتنت جهانی، امکان تحلیل بازار و فناوری‌های به‌روز برای متقاضیان را فراهم کرده است.

محمد نقی‌زاده، هم‌بنیانگذار یکی از شرکت‌های تولید داده در گفت‌وگو با خبرآنی، گفت: اگرچه خیلی از شرکت‌ها به گزارش‌های تحلیلی درباره فناوری‌ها و بازار خود نیاز دارند، ولی مساله اصلی در این زمینه این است که در بسیاری از موارد داده‌های واقعی وجود ندارد.

وی یکی از داده‌های مهم در این زمینه را داده‌های ثبت اختراعات در ادارات مختلف جهانی دانست و اظهار کرد: چالشی که در این زمینه مشاهده می‌شود، وجود حجم زیادی از داده است. به عنوان نمونه در حوزه «هوش مصنوعی در توسعه داروهای آینده» حدود ۱۰۸۷ پتنت وجود دارد و امکان ندارد که انسان بتواند این تعداد پتنت را تحلیل کند و نیاز به کمک‌های ماشین داریم.

نقی‌زاده خاطر نشان کرد: در این راستا ما از دو سال گذشته پلتفرم هوش مصنوعی را توسعه دادیم که با توسعه آن علاوه بر تحلیل مقالات علمی، گزارش‌هایی از پتنت‌ها را هم تولید می‌کند.

هم‌بنیانگذار این مجموعه با بیان اینکه این محصول در «دبی» پیاده سازی شده است، یادآور شد: به زودی این سرویس در کشورهای ترکیه و اتریش اجرایی می‌شود. علاوه بر آن با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی در حال ارائه خدمت به شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم.

وی فولاد مبارکه و برخی از مجموعه‌های بزرگ صنعتی را از دیگر مشتریان خدمات این شرکت دانست و ادامه داد: ما برای این شرکت‌ها گزارش‌هایی را بر اساس تحلیل داده‌های ثبت اختراعات به آنها می‌دهیم و این گزارش‌ها اطلاعاتی در زمینه روندهای فناوری و بازار در حوزه‌های مورد نظر آنها است. یکی از نمونه‌های همکاری ما با شرکت‌های بزرگ مربوط به همکاری ما با شرکت فولاد مبارکه در زمینه ارائه گزارش‌هایی در حوزه‌های «فناوری‌ها و بازار آهن اسفنجی»، «دی کربنیزیشن» و «هوش مصنوعی در فولادسازی» است.

نقی‌زاده با تاکید بر اینکه ما با استفاده از این پلتفرم می‌توانیم در همه حوزه‌های فناوری، گزارش‌های تحلیلی را ارائه دهیم، گفت: ما با شبکه بزرگی از متخصصان در حوزه‌های شیمیایی و پتروشیمیایی، دارو و سلامت، ICT، خودرو، بیوتکنولوژی و غیره با شرکت‌ها همکاری داریم.

دانشیار دانشگاه علامه طباطبایی در خصوص دسترسی این مجموعه به آمارهای جهانی، افزود: ما به واسطه دسترسی به بیش از ۱۵۰ میلیون پتنت جهانی، این گزارش‌های تحلیلی را ارائه می‌دهیم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا ما در حوزه هوش مصنوعی در کشور مسیر درستی را طی می‌کنیم، با تاکید بر اینکه در این حوزه جای کار بسیاری وجود دارد، اظهار کرد: در حوزه هوش مصنوعی در دو حوزه باید فعالیت کنیم که یکی از آنها زیر ساخت‌های هوش مصنوعی است که تقریبا عمده آن در اختیار امریکا و دیگر در زمینه کاربردهای هوش مصنوعی است.

نقی‌زاده تاکید کرد: در حوزه کاربردهای هوش مصنوعی ظرفیت‌های خوبی داریم، ولی هنوز بازار آن در کشور به طور کامل شکل نگرفته است و نیاز داریم که کاربردهای مشخصی برای هوش مصنوعی تعریف شود. اینکه ما بتوانیم با هوش مصنوعی، مساله‌ای را حل کنیم، حائز اهمیت است.

هم‌بنیانگذار این شرکت ادامه داد: در زمینه هوش مصنوعی صنعتی نیز یک نسل عقب هستیم که به دلیل اعمال تحریم‌ها علیه کشور و عدم سرمایه‌گذاری در آن است و نیاز است فعالیت مضاعفی در این حوزه داشته باشیم تا فاصله ۱۰ ساله ما جبران شود.

به گفته وی، برای جبران این عقب ماندگی قبل از آنکه نیاز به سرمایه‌گذاری داشته باشیم، نیاز به استراتژی و برنامه‌ریزی است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.